• OhYes

När berätta om graviditeten, mat/dryck vid tillställningar stället till det

Hej!

Jag och min man fik igår reda på att vi väntar barn vilket givetvis är helt fantastiskt, och något vi har längtat efter länge.  

Nu till min fråga. vi har en massa aktiviteter och tillställningar nu i närtid, middagar och fester med familj och vänner. Nu i helgen har vi ett stort firande med familjen och jag känner att det är lite knepigt hur man skall hantera det. Åh ena sidan vill man inte berätta för tidigt utfall att det händer något, åh andra sidan vill man inte ljuga. Misstänker att middagen nu i helgen kommer innehålla både alkohol, desertostar och "rått kött" under en sittande middag, så frågan är hur jag kommer ur det på ett lämpligt sätt. Enda lösningen kanske bara är att säga som det är även om jag helst skulle vilja undvika det då det är så pass tidigt i graviditeten.

Har ni några bra förslag eller idéer. Hur har ni gjort under de tidiga stadierna i era graviditeter?

• Svar på tråden När berätta om graviditeten, mat/dryck vid tillställningar stället till det
  • Meriall

Säg att du försöker bli gravid och ni vet inte om det tagit sig denna månad men att du vill undvika dessa matgrejer och alkohol medan försöker aktivt...? Är inte så konstigt tänker jag. Har en väninna som gjorde så och undvek bla alkohol mellan ägglossning och mens i flera mån innan hon blev gravid.

• Lillstrumpa79

För mig var det något enklare då alla vet att jag inte äter kött och avskyr starka ostar.. Alkoholen undvek jag genom att "gå på penicillin" för diverse, oftast körde jag på uvi.

• 1113

Jag körde på magkatarr. Då kan man i svika det mesta som man inte får äta som gravid. :)

• 1113

Då ska man undvika det mesta man inte får äta som gravid. Även alkohol.

Meningen blev konstig såg ja..

• LaFontaine

Jag körde också på magkatarr. Då är bland annat fet mat ofta problematiskt, så som dessertostar och rökt lax, men också stekt mat och så klart alkohol. Ljug inte om penicillin. Det går utmärkt att dricka på de flesta sorter.

• Valkyrians ritt

Kan du se till att köra bil till tillställningar, alt. hitta på att du ska köra efteråt och hämta en vän eller nåt?

Svar på tråden När berätta om graviditeten, mat/dryck vid tillställningar stället till det