• Norskskogkatt

Hur länge ska man orka?

Jag och min sambo har varit tillsammans i 10 år. Vi har två underbara barn på 5 och 2,5 år. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska hålla ihop längre.

Jag vet hur viktigt det är med regler, rutiner också trultur för barnen och det är något jag försökt upprätthålla i tidig håller. Problemet är att sambon gör tvärt emot vad vi bestämmer för att undvika konflikter med barnen. När jag jobbar kväll exempel så får dem vara uppe länge och äta skräpmat o godis oavsett helg eller vardag. Detta är något som har resulterar i att barnen kör över sambon och eftersom att det enbart är hag som sätter regler o rutiner så är det också jag som alltid blir den onde. När sambon är iväg är det ofta lugnt och konfliktfritt hemma då barnen vet att när dem är hemma med mig så gäller det jag säger. Men så fort sambon kommer hem blir det konflikter för att han säger ja och jag säger nej.

Sambon o jag har vid många tillfällen satt oss ner och pratat och kommit överens om vilka rutiner o regler vi vill ha, allt ifrån läggtider till godis enbart på helgen. Men så fort jag jobbar kväll bryts detta.

Jag märker hur förvirrade barnen blir o vilka onödiga konflikter det blir.

Sambon bas ryvlernpå axlarna och bryr sig inte. Vad ska jag göra? Jag når inte fram, samtidigt som jag inte vill ha gränslösa barn o konfliktfyllda dagar.

• Svar på tråden Hur länge ska man orka?
  • Anonym (Kvinna37)

Problemet här ligger hos din sambo, helt klart. Jag skulle ta ett samtal till med honom, rättare sagt riva i ordentligt åt honom vid det här laget! Fattar han inte varför det är viktigt att ni har rutiner osv? Har du frågat varför han bryter mot er överenskommelse? Fattar han hur mycket det förstör för dig och för barnens utveckling att hålla på så där? Sabotage!!

• Norskskogkatt
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-14 23:10:32 följande:

Problemet här ligger hos din sambo, helt klart. Jag skulle ta ett samtal till med honom, rättare sagt riva i ordentligt åt honom vid det här laget! Fattar han inte varför det är viktigt att ni har rutiner osv? Har du frågat varför han bryter mot er överenskommelse? Fattar han hur mycket det förstör för dig och för barnens utveckling att hålla på så där? Sabotage!!

Ja han säger att han inte vill skapa konflikter med barnen när han är hemma sakläget exempelvis. ????
  • Anonym (Kvinna37)
    Norskskogkatt skrev 2017-08-15 16:09:12 följande:
    Ja han säger att han inte vill skapa konflikter med barnen när han är hemma sakläget exempelvis. ????
    Jag blir så trött på konflikträdda människor x( Han förstör ju barnens uppfostran, de ska inte behöva betala för att han är svag! Barn behöver gränser och ett konsekvent agerande, de mår bra av det och det finns massor med forskning bakom detta. Dessutom så kan man aldrig friskriva sig från konflikter i vilket fall, de händer ändå förr eller senare. Det som annars också händer är att man får oregerliga bortskämda snorungar som tror att de ska ha allt på silverfat och inte kan ta en motgång i livet när de växer upp.
  • Norskskogkatt
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-15 18:11:12 följande:

Jag blir så trött på konflikträdda människor x( Han förstör ju barnens uppfostran, de ska inte behöva betala för att han är svag! Barn behöver gränser och ett konsekvent agerande, de mår bra av det och det finns massor med forskning bakom detta. Dessutom så kan man aldrig friskriva sig från konflikter i vilket fall, de händer ändå förr eller senare. Det som annars också händer är att man får oregerliga bortskämda snorungar som tror att de ska ha allt på silverfat och inte kan ta en motgång i livet när de växer upp.

Det är just detta jag befarar och ser i vissa tendenser hos den stora. Själv kommer jag från en familj där vi hade tydliga regler och rutiner Och mycket kärlek. Sambon är från n familj där mamman skötte allt, precis allt. Och när dem förlorade sin mamma när sambon var 16 var det först deras moster och sedan ett år senare tog jag över att ta hand om dem. ???? Detta är ju något som återspeglas rätt tydligt i sambons beteende. Att hans mamma slätt allt ifrån konflikter med andra barn till att städa tvätta diska och etc.
  • Anonym (Kvinna37)
    Norskskogkatt skrev 2017-08-15 21:15:14 följande:
    Det är just detta jag befarar och ser i vissa tendenser hos den stora. Själv kommer jag från en familj där vi hade tydliga regler och rutiner Och mycket kärlek. Sambon är från n familj där mamman skötte allt, precis allt. Och när dem förlorade sin mamma när sambon var 16 var det först deras moster och sedan ett år senare tog jag över att ta hand om dem. ???? Detta är ju något som återspeglas rätt tydligt i sambons beteende. Att hans mamma slätt allt ifrån konflikter med andra barn till att städa tvätta diska och etc.
    Finns dessvärre fortfarande en hel del killar som vuxit upp på det sättet, inte alls bra varken för de själva eller deras framtida familjer! Hur vill han att era barn ska bli när de växer upp liksom? Och gränser med kärlek och omtanke är väl det bästa man kan ge sina barn! =)

Du får vara den vuxna här och kräva att han också höjer sig till din nivå. Det är ert jobb att vara föräldrar, inte polare! Det kan du gott säga åt honom.
Svar på tråden Hur länge ska man orka?