• Erna90

Bli gravid efter missfall

Jag och sambon lyckades en andra gång bli gravida på 2a försöket, men drabbades dessvärre av missfall i mitten av augusti runt vecka 9. Nu hoppas vi bli gravida igen så snart som möjligt då vi önskar syskon hyfsat tätt. Har en son född januari -16.

Fler som är i samma sits och vill dela tankar?

• Svar på tråden Bli gravid efter missfall
  • Elliot1
    Lycklig88 skrev 2017-09-01 12:18:38 följande:

Fick nyss missfall också. Blöder än och hoppaspå att kroppen kommer igång fort så att vi kan böra försöka igen. Blev gravid på tredje försöket sist och vi hade redan hunnit tänka på namn och allt möjligt. Fick missfall i vecka 11 men fostret hade dött i vecka 6. Men nu får vi hoppas på bättre lycka nästa gång. Läkaren sa att man skulle vänta en mens men vettefan om man ens kan hålla sig utan börjar försöka så fort de lutat blöda.

Hej. Usch vad tråkigt men du är långt ifrån ensam.. Jag förstod inte riktigt hur vanligt detta är förrän jag var med om det själv.

Jag var precis hos gyn för att bekräfta att allt såg bra ut då det fanns lite "prickar" på ultraljudsbilderna i samband med missfallet för en vecka sen. Efter undersökningen frågade jag om just det där med att vänta då man läst så mkt olika grejer.

Han sa att de rekommenderar att man väntar en menscykel för att slemhinnan ska få återhämta sig lite extra samt att det är lättare att datera en ny graviditet. Men jag känner att jag kommer ändå vilja gå på tidigt ultraljud när jag blir gravid igen så om jag skulle "råka" bli det innan nästa mens så kan de väl räkna ut det på nåt sätt. Kommer ju ändå veta när jag har ägglossning så då kan man räkna utefter den.

Anyway, tråkigt att du var tvungen att joina denna tråd men det kommer gå bra och snart är det bara på't igen.

Kram!
  • Lycklig88
    Elliot1 skrev 2017-09-01 12:28:43 följande:

Hej. Usch vad tråkigt men du är långt ifrån ensam.. Jag förstod inte riktigt hur vanligt detta är förrän jag var med om det själv.

Jag var precis hos gyn för att bekräfta att allt såg bra ut då det fanns lite "prickar" på ultraljudsbilderna i samband med missfallet för en vecka sen. Efter undersökningen frågade jag om just det där med att vänta då man läst så mkt olika grejer.

Han sa att de rekommenderar att man väntar en menscykel för att slemhinnan ska få återhämta sig lite extra samt att det är lättare att datera en ny graviditet. Men jag känner att jag kommer ändå vilja gå på tidigt ultraljud när jag blir gravid igen så om jag skulle "råka" bli det innan nästa mens så kan de väl räkna ut det på nåt sätt. Kommer ju ändå veta när jag har ägglossning så då kan man räkna utefter den.

Anyway, tråkigt att du var tvungen att joina denna tråd men det kommer gå bra och snart är det bara på't igen.

Kram!

Ja på något sätt i denna sorg så är det ändå en trlst att man inte är ensam och vi får hoppas på bättre tur nästa gång och vi ska få barn de får vi hålla tummarna för :) :)
  • smulis85

Hej!
    Alla ni som fått missfall jag beklagar verkligen och sitter i samma situation tyvärr :'( hade dock inte kommit så långt i min graviditet var bara i v4+4 och hade vetat om de 6 dagar men känns förbannat ledsamt i alla fall.

Det ända positiva med det hela är att jag i alla fall kan bli gravid men hoppas verkligen att det inte tar 1,5år till nästa plus som det gjorde med detta.

Har inte blödigt klart än så får väll se när ägglossningen kommer så ska vi försöka igen. Tänkte de är skönt att man inte är ensam om detta då de inte talas högt om detta i samhället varken om att de kan ta tid att bli gravid eller att det faktiskt är väldigt vanligt med missfall, vilket är väldigt tråkigt tycker jag.

• Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-01 19:12:38 följande:

Hej!

Alla ni som fått missfall jag beklagar verkligen och sitter i samma situation tyvärr :'( hade dock inte kommit så långt i min graviditet var bara i v4+4 och hade vetat om de 6 dagar men känns förbannat ledsamt i alla fall.

Det ända positiva med det hela är att jag i alla fall kan bli gravid men hoppas verkligen att det inte tar 1,5år till nästa plus som det gjorde med detta.

Har inte blödigt klart än så får väll se när ägglossningen kommer så ska vi försöka igen. Tänkte de är skönt att man inte är ensam om detta då de inte talas högt om detta i samhället varken om att de kan ta tid att bli gravid eller att det faktiskt är väldigt vanligt med missfall, vilket är väldigt tråkigt tycker jag.

Usch vad tråkigt. Det spelar ingen roll hur långt gången man är, det är lika ledsamt ändå! :(

Här är du iallafall inte ensam, vi är många som är i samma sits. Mitt tips är stt försöka leva vidare på en gång ocj inte gräva ner sig. Det finns inget man kan göra åt det som hänt hur sorgligt det än är. Så fort man landat lite så är det lättare att acceptera även om det känns långt borta när man är mitt uppe i det.

All lycka till er, håller tummarna för att det går fortare denna gång :)
  • smulis85
    Elliot1 skrev 2017-09-02 00:41:59 följande:
    Usch vad tråkigt. Det spelar ingen roll hur långt gången man är, det är lika ledsamt ändå! :(

Här är du iallafall inte ensam, vi är många som är i samma sits. Mitt tips är stt försöka leva vidare på en gång ocj inte gräva ner sig. Det finns inget man kan göra åt det som hänt hur sorgligt det än är. Så fort man landat lite så är det lättare att acceptera även om det känns långt borta när man är mitt uppe i det.

All lycka till er, håller tummarna för att det går fortare denna gång :)
    Tack så mycket! Hoppas du också blir gravid igen snart. Som jag tror du skrev i ett annat inlägg högre upp kommer de nog bli lite oroligt att bli gravid igen men vad ska man göra man kan ju inte oroa sig för allt är ju inte bra de heller. Hoppas bara de går lite fortare denna gång att bli gravid!!! Har redan skickat efter äl-test för att hitta min äl igen använde cb-digital nu i två månader och de verkade ju fungera för oss så kör på det.
  • Elliot1
    smulis85 skrev 2017-09-02 07:48:29 följande:

Tack så mycket! Hoppas du också blir gravid igen snart. Som jag tror du skrev i ett annat inlägg högre upp kommer de nog bli lite oroligt att bli gravid igen men vad ska man göra man kan ju inte oroa sig för allt är ju inte bra de heller. Hoppas bara de går lite fortare denna gång att bli gravid!!! Har redan skickat efter äl-test för att hitta min äl igen använde cb-digital nu i två månader och de verkade ju fungera för oss så kör på det.

Det kommer gå jättebra för oss båda :) Det svåra är tålamodet, man blir så förbannad över att man måste börja om från början med denna jäkla väntan hela tiden. Först till ÄL och sen BIM och kanske mens och så börjar det om. Så frustrerande när man äntligen lyckats! Men som sagt, en liten tröst är väl iallafall att man är långt ifrån ensam och att detta är en "naturlig" del av bebisprocessen - bara det att det inte pratas högt om det.

Ja precis, man kan inte oroa sig hela tiden för oavsett missfall eller inte så är ingen graviditet riskfri ens mot slutet och man vinner inget på att tänka på allt som kan gå fel :)
  • Malmeri

Hej jag hoppar gärna in här och får dela tankar och funderingar med er.

Styrkekramar till er alla som är här inne och som delar en svår upplevelse.

Vi har en liten underbar kille på 21 månader och har försökt få till ett syskon sen jag fick tillbaka mensen våren 2016. Dock har jag ammat till februari i år.

Vi plussade äntligen förra veckan men fick i tisdags missfall i v 6, 5+1. Känns jobbigt men även positivt att vi fick till ett litet frö även om det valde att inte stanna :( nu är ju bara frågan om man ska våga försöka på nästa ägglossning och i såfall hur jag klurar ut när den är eller om vi ska vänta in en mens.

Ni som använder ägglossningstest vilket rekommenderar ni till en nybörjare att använda?

• Erna90

Välkommen till alla nya! Beklagar att ni också fått gå igenom det tråkiga beskedet som missfall innebär.

Skönt iaf att vi kan skriva av oss och stötta varandra på resan mot nya plus, graviditeter och till slut små bebbar <3

Vad gäller ägglossningstester har jag ingen koll, har inte använt inna och har än så länge inte tänkt göra det nu heller men det kan ju ändras. Så jag lyssnar gärna också på andras erfarenheter av det!

• Elliot1
    Malmeri skrev 2017-09-02 21:08:53 följande:

Hej jag hoppar gärna in här och får dela tankar och funderingar med er.

Styrkekramar till er alla som är här inne och som delar en svår upplevelse.

Vi har en liten underbar kille på 21 månader och har försökt få till ett syskon sen jag fick tillbaka mensen våren 2016. Dock har jag ammat till februari i år.

Vi plussade äntligen förra veckan men fick i tisdags missfall i v 6, 5+1. Känns jobbigt men även positivt att vi fick till ett litet frö även om det valde att inte stanna :( nu är ju bara frågan om man ska våga försöka på nästa ägglossning och i såfall hur jag klurar ut när den är eller om vi ska vänta in en mens.

Ni som använder ägglossningstest vilket rekommenderar ni till en nybörjare att använda?

Hej!

Tråkigt men du är långt ifrån ensam! Vi finns här för varandra :) Det kommer snart finnas ett nytt frö i oss alla!

Gällande att vänta så tror jag egentligen inte det spelar någon roll. Man har ju fått sååå olika bud från olika personer men det verkar inte finnas några direkta rekommendationer. Jag var hos min läkare i fredags och han sa "vi rekommenderar en månad för att slemhinnan ska få återhämta sig lite extra och för att det är lättare att veta när man blivit gravid om man haft en mens emellan".

Vi har aldrig använt äl-test och kommer inte göra det nu heller så länge det inte går flera månader utan att det funkar. Denna månad (första efter MF) kommer vi mysa på som vanligt och skulle vi råka pricka äl så är det såklart fantastiskt men gör vi inte det så är det ok. Nästa cykel däremot kommer jag ha mer koll på ÄL.
  • mfgr

Hej! Har själv vart gravid två ggr och blivit det direkt, missfall båda gångerna men nu senste tiden så är vi inne på 8:e månadens försök el något sånt iaf. Vet inte varför, knakse är kroppen mer noga med att ta ett "bra" ägg. :)

Svar på tråden Bli gravid efter missfall