Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

När ska 13 åringar sova?

Oj. Vid 13 styr man väl det där ganska själv. Att du har bestämt att hon ska sova kl 21 låter väldigt hårt med tanke på att det är ett högstadiebarn du talar om. När hade du tänkt börja släppa på rutinerna? Det är ju ingen åttaåring du har. Att vara kvällspigg och morgontrött är naturligt för tonåringar, och om hon hellre lägger sig lite senare är det väl inte hela världen. Hon lär ju dessutom knappast somna 21 bara för att du har bestämt det. Kan ni inte komma överens om att hon ska vara tandborstad och klar och ligga i sin säng vid 22? Tro mig, är hon trött tidigare så lär hon gå och lägga sig tidigare.

• Stårschan
    Treansresa skrev 2017-09-13 02:43:41 följande:

Oj här lägger sig 13 åringen samma tid som syskonen. Tandborstning 1930 och sedan film på sina rum. Innan 21 sover hon varje kväll och upp 0545 på morgonen och då är hon trött.

19:30? Har hon inga fritidsaktiviteter, vänner eller läxor?
  • Stårschan
    Treansresa skrev 2017-09-13 10:13:44 följande:
    Aktivitet har hon på helger, vänner är hon med med en oskriven regel i byn är att 19 på vardagar ska alla vara hemma kompisfri. Läxor gör hon direkt hon kommer hem. Hon är hemma senast 1430. Har aldrig tänkt att det är tidigt förens nu.
    Panduro skrev 2017-09-13 08:58:28 följande:

Oj det var tidigt.

Jag insåg det när jag läste här. Var gör era barn på kvällarna?
    I flera års tid har de hållit på med dans (och tidigare även andra sporter) där träningstiderna varierat. Ibland har inte träningen slutat förrän 21. Just nu är det ingen som har senare slut-på-träningen-tid än 20.00. Ibland hänger hon i stallet hos en kompis. Ibland är de här och tittar på film. Om det inte är sagt något annat så är grundregeln att hon ska vara hemma senast 20 på vardagarna, och den regeln har hängt med ett par år. I sjuan hade de skola fram till 15 alla dagar utom fredag då de slutade en halvtimme tidigare, så hon kom hem tidigast 15.30.

Jag misstänker att din 13-åring hör till den äldsta årskullen på byn där du bor?
  • Stårschan

TS - hur kommer det att bli nu när du har läst alla svar? Blir det uppluckring av reglerna för din tonåring, eller tycker du bara att vi andra är släpphänta och korkade?

Svar på tråden När ska 13 åringar sova?