• 6barnMadde

När ska 13 åringar sova?

Jag har en 13 åring som är väldigt svår att lägga, hon vill somna runt 22-23 för hon säger att hennes vänner få vara vaken den tiden. Men jag har sagt att hon ska sova 21. Jag gör det för jag märker att hon blir trött dagen efter men hon säger att det inte gör något. Men hennes humör blir väldigt dålig som sagt hela dagen. Vad tycker ni jag ska göra? Vilken tid är normalt för en 13 åring att somna? Hur många timmar behöver en 13 åring? 

• Svar på tråden När ska 13 åringar sova?
  • Duckan

Vår snart 11-åring är kvällsmänniska och hon somnar sällan före 22. Väcks 7.30.

• Treansresa
    Stårschan skrev 2017-09-13 08:09:37 följande:

19:30? Har hon inga fritidsaktiviteter, vänner eller läxor?

Aktivitet har hon på helger, vänner är hon med med en oskriven regel i byn är att 19 på vardagar ska alla vara hemma kompisfri. Läxor gör hon direkt hon kommer hem. Hon är hemma senast 1430. Har aldrig tänkt att det är tidigt förens nu.
    Panduro skrev 2017-09-13 08:58:28 följande:

Oj det var tidigt.

Jag insåg det när jag läste här. Var gör era barn på kvällarna?
  • Stårschan
    Treansresa skrev 2017-09-13 10:13:44 följande:
    Aktivitet har hon på helger, vänner är hon med med en oskriven regel i byn är att 19 på vardagar ska alla vara hemma kompisfri. Läxor gör hon direkt hon kommer hem. Hon är hemma senast 1430. Har aldrig tänkt att det är tidigt förens nu.

Oj det var tidigt.

I flera års tid har de hållit på med dans (och tidigare även andra sporter) där träningstiderna varierat. Ibland har inte träningen slutat förrän 21. Just nu är det ingen som har senare slut-på-träningen-tid än 20.00. Ibland hänger hon i stallet hos en kompis. Ibland är de här och tittar på film. Om det inte är sagt något annat så är grundregeln att hon ska vara hemma senast 20 på vardagarna, och den regeln har hängt med ett par år. I sjuan hade de skola fram till 15 alla dagar utom fredag då de slutade en halvtimme tidigare, så hon kom hem tidigast 15.30.

Jag misstänker att din 13-åring hör till den äldsta årskullen på byn där du bor?
  • cosinus
    Treansresa skrev 2017-09-13 10:13:44 följande:

Oj det var tidigt.

Min 13-åring har bl a dans som slutar 20:45 en gång i veckan. Träningen hon har på tisdagar slutar 19:30 och då kan jag dessutom inte ens hämta direkt alltid då hennes bror också har en träning som slutar 19:30 i andra ändan av stan :)

När hon väl är hemma så blir det mycket surrande med kompisar via paddan, de kör videosamtal hela gäng på kvällarna. Hon har börjat lägga ifrån sig telefonen självmant för att hennes kompisar ibland skickar mess mot 23 på kvällen och då vill hon sova.
  • polly2
    6barnMadde skrev 2017-09-12 22:11:15 följande:

Jag har en 13 åring som är väldigt svår att lägga, hon vill somna runt 22-23 för hon säger att hennes vänner få vara vaken den tiden. Men jag har sagt att hon ska sova 21. Jag gör det för jag märker att hon blir trött dagen efter men hon säger att det inte gör något. Men hennes humör blir väldigt dålig som sagt hela dagen. Vad tycker ni jag ska göra? Vilken tid är normalt för en 13 åring att somna? Hur många timmar behöver en 13 åring? 

Min 11-åring lägger sig vid 21 men är sen vaken till ca 22-22.30. Jag ser gärna att han skulle somna lite tidigare, men det kan/vill han inte.

Han är trött och har segt att gå upp på morgonen (men det har jag med även om jag sover "rätt" antal timmar). Och ibland lägger jag mig ju också försent mot bättre vetande och så får jag ta att jag är extra trött dagen efter. Det är en del av livet.

Jag tror att det är bra att barn/ungdomar får göra lite egna erfarenheter om hur det blir när man sovit för lite jämfört med när man sover lagom. Ni kan ju prata om hur mycket sömn som behövs och hur det påverkar kroppen att sova för lite varje natt, men sen låta henne ta lite mer ansvar för att lägga sig i tid.

Man kan ju inte tvinga någon att somna, och frågan är om man ska tvinga nån att lägga sig heller. 
  • polly2
    Treansresa skrev 2017-09-13 02:43:41 följande:

Oj här lägger sig 13 åringen samma tid som syskonen. Tandborstning 1930 och sedan film på sina rum. Innan 21 sover hon varje kväll och upp 0545 på morgonen och då är hon trött.

Oj, hur får du igenom det för en 13-åring??

Tandborstning 19.30? Då har min 11-åring fortfarande kompis här eller är hos kompis eller chattar med kompis på datorn eller telefonen. 

Vi brukar tycka att han ska varva ned vid 20.30-21 och då göra sig i ordning att lägga sig. Sen är han vaken ett tag till och greja, läser eller fortsätter med telefonen. 

Lillasyrran som är 9 år ska varva ned vid 20-20,30 ska helst vara i säng vid 20.30 och somna runt kl 21. För henne slutar kompistid omkring kl 19 på kvällen.

Båda barnen behöver visserligen inte gå upp förrän kl 06.30 men de skulle inte acceptera så tidiga kvällar, blir ju inget kvar att leka eller läsa eller umgås.

Vi gillar att umgås lite på kvällarna också, ibland ser barnen nyheter eller TV med oss, vi pratar om livet och allt som händer i skola och med vänner, spelar nåt familjespel eller gör extra mysigt kvällsfika.
  • Stårschan

TS - hur kommer det att bli nu när du har läst alla svar? Blir det uppluckring av reglerna för din tonåring, eller tycker du bara att vi andra är släpphänta och korkade?

• Nandez
    Stårschan skrev 2017-09-13 11:15:01 följande:
    TS - hur kommer det att bli nu när du har läst alla svar? Blir det uppluckring av reglerna för din tonåring, eller tycker du bara att vi andra är släpphänta och korkade?
    Också nyfiken.
  • 6barnMadde
    Stårschan skrev 2017-09-13 11:15:01 följande:

Jag lät henne igår att bestämma själv då gick hon inte och la sig fören 01.00 och ja hon var väldigt trött dagen efter. Men det är nog som ni skriver att de lär sig av egna erfarenheter. Det blev iallfall inget gnäll om att hon behöver lägga sig så tidigt.  Ska försöka inte vara en sån som vill ha kontroll över allt. Tack för idéerna/era erfarenheter! 
  • Lena74

Oj. Låter som jag är jättehård när jag läser här. Min 17 åring lägger sig 23:00. Jag har sagt att datorn ska va avstängd o han ska ha gjort allt innan. Sen ligger han förstås vaken å grejar med sin tlf ett tag.

• Kim Possible

Vi har alltid lyssnat av barnen, de har fått kört "trial & error", vi har bevakat och så klart dragit upp de ur sängen de få gånger det inte funkat. Idag har vi en vuxen som sköter sig själv och hittills aldrig kommit försent till jobbet (nåja, han har väl delvis valt sitt jobb och tider därefter också...), och en tonåring som från det han var liten alltid gått och lagt sig (och somnat!) när han är trött, och som vi aldrig behövt väcka någonsin, för han behöver inte ens ställa klockan utan vaknar spontant vid viss tid.

Alla är olika. Vissa är kvällsmänniskor, andra morgonmänniskor, en del behöver rutiner och närmast minutstyrda rutiner dygnet runt, andra fixar att leva lite hipp som happ. Så är vi vuxna, varför skulle ungar vara annorlunda?

Svar på tråden När ska 13 åringar sova?