Inlägg från: Anonym (Nekad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nekad)

Planerat kejsarsnitt varberg

Jag har varit med om att bli nekad kejsarsnitt, men det var med första barnet och i Göteborg. Gick i alla samtal, stod på mig hela vägen, men fick ändå ett blankt nej i slutändan, trots att första läkaren lovat att jag skulle få ett KS om jag fortfarande inte ville föda vaginalt efter alla samtal. Vet inte hur det ser ut i Varberg

• Anonym (Nekad)
    Stå på er skrev 2017-09-20 21:02:48 följande:

Hej!

Det är så tråkigt att höra om alla som blir nekade snitt. Men på riktigt: NI MÅSTE STÅ PÅ ER! Jag vill inte verka hård eller okänslig, men får man inte igenom sitt snitt så vill man det inte tillräckligt mycket. 

Läkare vet, att det bästa för mamma och barn är att föda vagnialt. Det är det som är meningen och det är också billigare. Summa = Det absolut bästa för alla inblandade. 

Vill man frångå detta så får man det. Då man har rätt att själva välja hur man vill föda. Enda anledningen sjukvården får neka är om det finns medicinsk anledning att göra det. Vet inte exakt vad det kan vara men kanske att man genomgått liknande bukoperationer eller har andra kroppsliga problem som gör ett KS farligt. 

Vill man har man rätt till det. Och vill man det så får man igenom det. Jag behövde inte ens diskutera hos Aurora. Jag får PRECIS som jag vill. (Vet inte om jag vill ha KS eller ej ännu). Och hon säger att det inte finns en chans att jag blir nekad eftersom det är min rättighet att välja. 

Läs på vad riskerna är - så att du förstår det och kan argumentera kring det. Att du visar dem att du är insatt. De kommer troligen rekommendera vaginalt, tacka för det men säg att du vill ha KS. Ställ krav! Säg att du behöver ett snabbt beslut för att må bra psykiskt! 

Och får du ett nej men vill ha det så VISA det. Återigen, ställ krav och kräv det du har rätt till. Om de inte ger dig det. Skaffa dig det! Du måste ta ansvar för ditt eget liv! Inte lägga det ansvaret på andra! Du känner dig själv bäst och vet vad just DU behöver. Låter kanske hårt men menar bara att vi tjejer måste ta ton och ta tag i saker! (Med hjälp av partners, familj eller vänner)

Skapa hus i helvete! Ring sjukhusets presschef, prata med chefen på Aurora, prata med chefen på förlossningen, prata med BM på Aurora, ring andra sjukhus, ring andra Aurorakliniker, ring socialstyrelsen, anmäl avdelningen till Patientsäkerheten, sök i grupper på nätet efter andra förlossningsläkare, ring till andra städer, ska du ha KS är det inte risk att det drar igång för tidigt och därför kan du åka! Ring tidningar och pressen!

Låter kanske sjukt men jag har gjort ovanstående massa gånger när det kommer till vården. Har alltid fått som JAG vill men det har också krävt att JAG har gjort jobbet. 

Så. Ta kontroll över situationen! Så kommer du få ditt KS! 

KÖR! :) 

Shit, vad du är naiv! Du bor inte i Gbg, eller hur? Jag stod på mig hela vägen. Jag krävde ett snitt och fick nej. Ringa sjukhuschefen? Hur då? Det är inte som att finns ett nummer eller ens ett namn på hemsidan direkt. Tjatade hål i öronen på aurora, men det hjälpte inte, för det är inte de som bestämmer.

Man har inte rätt till någonting, för man har inte rätt att kräva att någon gör ett vårdingrepp de bedömer som "onödigt". Det man kan göra är att vägra vård. Jag vägrade värkstimulerande, sugklocka och tång, och hoppades att det skulle leda till ett akutsnitt. Men icke.

Medans jag satt hemma och tjurade och kände mig kränkt satte förlossningen igång, och gick naturligt framåt tills barnet låg i min famn. Alldeles oavsett hur mycket jag stod på mig om att jag ville föda med snitt.
Svar på tråden Planerat kejsarsnitt varberg