• annie1994c

Ultraljudsbilder? Få de i efterhand?

Hej alla.

Det är så att jag fick Missfall för ett tag sen, ganska tidigt i graviditeten (v 8). Hade då hunnit ha VUL 2 ggr och så dum som jag va bad jag inte om bilderna på fostret.

Nu vill jag såklart ha de och beställde även min journal men nej, inga bilder. Ringde de och barnmorskan sa då.att de inte kunde hitta bilderna. Min fråga till er är nu om det finns något sätt att få bilderna? Typ be läkaren/barnmorskan att kolla igenom nån speciell mapp från perioden jag hade VUL eller jaaa, vad som helst? Någon?

• Svar på tråden Ultraljudsbilder? Få de i efterhand?
  • EpicNurse

Det är inte alltid man sparar bilder från tidiga ultraljud. Om man beskriver i texten i journalen vad man ser så räcker det om det inte är något väldigt avvikande.

Annars så ska bilderna finnas inscannade, ofta i ett separat program.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • annie1994c
    EpicNurse skrev 2017-09-22 18:20:06 följande:

Det är inte alltid man sparar bilder från tidiga ultraljud. Om man beskriver i texten i journalen vad man ser så räcker det om det inte är något väldigt avvikande.

Annars så ska bilderna finnas inscannade, ofta i ett separat program.

Tack, finns det någon speciell namn på programet? Kan man be läkaren/barnmorska skriva ut därifrån eller behöver man speciella skäl?
  • Mantrasina

Även om de scannats in via ett separat program så ingår de i så fall i din journal och du borde ha fått ut dem redan.

• Anonym (M)

Det är ju inte säker att dom sparat bilderna och har dom inte sparat bilderna finns dom tyvärr inte i det programmet heller. Va nog det barnmorska menade att det inte fanns några ultraljudsbilder sparade från dina VUL eftersom hon inte hittade några.

• EpicNurse

Beror på vilket landsting. I region Skåne heter det comprima tror jag.

annie1994c skrev 2017-09-22 19:47:55 följande:

Tack, finns det någon speciell namn på programet? Kan man be läkaren/barnmorska skriva ut därifrån eller behöver man speciella skäl?

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • annie1994c

Tack alla. Jag får nog fråga en gång till lite tydligare... känns tråkigt att inte försöka en sista gång.

Svar på tråden Ultraljudsbilder? Få de i efterhand?