• Deme

Straff på förskola

Hej!

Jag har ett barn på 5 år som går på förskola. De har idrott en gång i veckan på en annan skola så de får gå en bit. Mitt barn har inte lyssnat på förskollärarna och inte gjort det hen blivit tillsagd. Idag fick jag reda på att 3 av barnen inte får följa med till idrotten p.g.a det de har gjort. Jag blev ledsen när jag hörde det men tyckte att det inte var helt fel heller bara de lär sig något av det. Tog upp det med familjen och min bror som är lärare tyckte att det var fel gjort av de och att man inte bör straffa på det sättet. Jag kan inte släppa det då mitt barn har blivit påverkad av det på ett negativt sätt. Vad hade ni gjort..jag behöver verkligen hjälp?

Blev lite lång inlägg

orolig mamma

• Svar på tråden Straff på förskola
  • Anonym (Franziska)

Tror det är ganska lugnt om din son fick vara med om detta en gång, samtidigt är det inte så bra att dra in idrotten, då det är ett viktigt ämne. Du behöver inte vara orolig om det inte händer honom fler gånger. En gång är ingen gång osv.

• AnkiC

För mig är detta ett förkastligt sätt att lära barn "bete" sig. Jag anser att det grundar sig i en felaktig och förlegad barnsyn. Straff ska inte förekomma öht och att straffa ett barn för dess oförmåga är grymt. Lata, oproffsiga och inkompetenta pedagoger gör så. De följer knappast läroplanens värdegrund.

Att vissa barn behöver mer stöd än andra är sant men då får man skapa förutsättningar för att dessa ska kunna följa med. Gå i mindre grupp eller med någon extra personal som har tid att hjälpa de "stökiga" barnen. Om man måste välja att lämna några kvar pga säkerhet så gör man det inte som ett straff utan ordnar någon bra aktivitet för dem på förskolan istället. Barnet ska inte känna sig uteslutet pga något fel (i pedagogernas ögon) de gjort förra gången. De lär sig inget av det. Det sänker deras självkänsla däremot och förstärker problematiska beteenden. De får en stämpel som de även sätter på sig själva.

• Anonym (N)

Jag hade pratat med personalen om tanken bakom. Var det tänkt som ett straff? Ibland när det är stökigt behöver man dela upp gruppen - de tre fick kanske göra något annat istället denna gången?

• Anonym (N)
    AnkiC skrev 2017-09-30 07:37:56 följande:

Gå i mindre grupp eller med någon extra personal som har tid att hjälpa de "stökiga" barnen.

Tyvärr finns det ingen "extra personal" i förskolan... Ofta är det snarare tvärtom.
  • AnkiC
    Anonym (N) skrev 2017-09-30 07:44:13 följande:
    Tyvärr finns det ingen "extra personal" i förskolan... Ofta är det snarare tvärtom.
    Jag är förskollärare så jag vet. Det är dock förskolans uppdrag att inkludera alla barn. Då anpassar man aktiviteterna så att det fungerar för alla. Vissa barn ska inte bli lidande pga bristande resurser. Gympa kan man ha på stället.

Jag hade kontaktat förskolechefen om jag var du ts.
  • Joartyu

Straff?

Om ett barn inte gör som en lärare säger och läraren måste lägga all tid på det barnet och de andra barnen i gruppen kan löpa amok i bakgrunden eller sitter och har tråkigt eftersom att övningen inte kan komma igång, ser jag det inte som ett straff, utan som en konsekvens.

Har barnet en diagnos bör barnet ha en assistent, som kan ta bort barnet när hen inte lyssnar.

Prata med barnet om att göra som lärarna säger!

• carpediem86

Jag tycker inte att du ska göra något alls om detta hänt en gång nu då det inte är någon stor sak. Händer det nu och då med ditt barn så prata med dem då i så fall. Händer något större framöver kan du säga till direkt.

Detta är en anledning (av många) till att många skolor är på gränsen att behöva stängas ned då lärare slutar/byter yrke. På en skola i Sverige har städpersonal fått rycka in då de inte fått tag i lärare. Allt ska hela tiden ifrågasättas numera, så även om läraren gjort "rätt" enligt de flesta är det alltid någon förälder som ifrågasätter och när många beslut tas varje dag blir det förstås också något beslut som inte är lika "rätt" ibland. Man kan lära sig av kollegor osv och behöver inte ett helt gäng föräldrar som säger till en hur det ska vara varje månad dessutom.
    Något att tänka på. Själv arbetar jag inte i en sådan situation däremot.

• Christi38

Helt fel att straffa 5-åringar på detta sätt. Prata med de barn som gjort fel, förklara och få de att förstå men att straffa och inte inkludera på förskolan, det är ju som att bjuda in till utanförskap! Fy så fel.

Prata med förskolechefen. Fortsättningsvis ska pedagogerna främst prata med föräldrarna först om dess barn är stökiga. Tycker jag. Det hade jag velat veta iaf, mina barn är 5 o 6 år och det går utmärkt att konversera med dem båda.

• AnkiC
    Joartyu skrev 2017-09-30 07:48:39 följande:

Straff?

Om ett barn inte gör som en lärare säger och läraren måste lägga all tid på det barnet och de andra barnen i gruppen kan löpa amok i bakgrunden eller sitter och har tråkigt eftersom att övningen inte kan komma igång, ser jag det inte som ett straff, utan som en konsekvens.

Har barnet en diagnos bör barnet ha en assistent, som kan ta bort barnet när hen inte lyssnar.

Prata med barnet om att göra som lärarna säger!

Det finns alltid anledningar till att barn beter sig som de gör oavsett diagnos eller ej. Och alla har rätt till stöd. Diagnos är oväsentligt. Förskolan ska anpassa sig efter barnen och inte tvärtom. Man möter barnens behov. Det ingår i förskolans uppdrag oavsett vad någon anser om det. Barn har rätt att lyckas i förskolan och förskolan ska se till att det finns förutsättningar för det.

Prata med barnet tror jag säkert både pedagogerna och föräldrarna gör hela tiden när sådana saker uppstår.
  • carpediem86

PS, nu vet vi ju inte riktigt hur det gått till. Det kan vara så att de tre fick stanna och ha gympa med en annan vuxen på plats eller att det löstes på något bra sätt. Det kanske inte passade att "straffa" hela gruppen som t.ex. hade planerat att få göra någon aktivitet som inte går att göra på plats på skolan, som vissa här föreslår att man ska göra istället.
    Om det löstes väldigt dåligt så kan man förstås prata med någon ansvarig direkt första gången det händer. 

Svar på tråden Straff på förskola