• SmileAndLaugh

Hur gör man för att inte oroa sig?

Hallå alla.

Jag har äntligen plussat igen efter missfall bakom mig och vill så gärna vara glad och faktiskt anta att den lilla vill stanna här med oss och komma Ut när den ska i början av juni men jag kan inte låta bli att läsa om missfall konstant och ha det i bakhuvudet?

Tänk om den slutar växa?

Tänk om hjärtat inte kommer igång?

Tänk om allt avstannar och sen går man lyckligt ovetande med ett dött foster inom sig innan det behagar att komma ut?

Tänk om första ultraljudet kommer sluta i en katastrof?

Hur ska man slappna av och glädja sig att just nu iaf så är man gravid, hur ska man glädja sig för att man har sina gravidsymptom (nu är det visserligen bara mina tuttar som vill trilla av)?!

Hur ska man försöka blicka framåt utan rädsla för att åter igen förlora livet man kämpat för?

Jag försöker slå ifrån mig att jag är gravid helt och hållet men det är ju svårt för folsyran ska tas dagligen ändå, jag får inte äta exakt vad jag vill och vinet kan jag fetglömma.

Dom gångerna jag fått missfall har jag haft blödningar till och från hela graviditeten och smärtor samt molvärk konstant fram tills missfallet. Hade då känt att nåt inte stämde.

Nu känner jag ingenting liknande, nada och mår hur bra som helst, att jag plussade var bara rena slumpen dessutom är jag längre gången denna gången än dom andra.

Helst vill jag springa på UL dagligen så att man ser att allt går framåt som det ska, så att jag åtminstone kan känna någon form av kontroll över situationen.

Men idag har jag så vansinnigt ont i ryggen och grymt mkt flytningar (vanliga) och jag är livrädd och tänker -" jaha here We go again, nu börjas det." Trots att jag vet att "molvärk" inte behöver sitta framtill utan kan gått och väl kännas i ryggen.

Jag kan inte låta bli att känna ett sting av avundsjuka på alla runtomkring mig som blir gravida hur lätt som helst och har aldrig fått genomlida missfall och kan inte förstå rädslan jag känner. Från sekunden dom plussar så lever dom in sig i sin graviditet och antar iskallt att nu utökar vi syskon skaran med 5 till 6 fastän dom precis har plussat.

Jag önskar dom såklart inget ont och är glad att det alltid går så bra men avundsjuk är jag allt ändå.

Jag kan väl inte vara den ända som känner så?

Hur gör ni för att hålla er positiva, hur tog ni er förbi detta psykiska hinder?

• Svar på tråden Hur gör man för att inte oroa sig?
  • tomten12

Tyvärr så har jag inga tröstande ord att säga, och inga tips att dela med mig av förutom VUL, VUL och VUL.

Jag har ett MA i v 12 och ett MF i v 9 bakom mig. Så jag vet hur det är att oroa sig. För mig hjälpte det att jag helt enkelt ställde in mig på att det inte skulle gå vägen, att jag tänkte att jag kommer inte ens tänkte på framtiden, planera eller fundera på namn förrän efter UL i v 14 . Även fast jag hade gjort VUL i v 9 och v 10 så kunde jag ändå inte slappna av förrän v 13+5 då vi fick se ett foster i rätt storlek och med flöden hit och dit som det skall. Slappnade av någon vecka, men nu ( v 16) är jag istället orolig för att jag tycker att jag borde känna mer av liten i magen vid det här laget..

Så nu har jag satt RUL om 14 dgr som punkt då jag faktiskt måste sluta tro att detta kommer att sluta i missfall.

Så tyvärr.. jag rekommenderar dig att boka in roliga saker och se till att du är sysselsatt så att du har annat att tänka på

• Anonym (Ivf)
    SmileAndLaugh skrev 2017-10-06 11:48:13 följande:

Hallå alla.

Jag har äntligen plussat igen efter missfall bakom mig och vill så gärna vara glad och faktiskt anta att den lilla vill stanna här med oss och komma Ut när den ska i början av juni men jag kan inte låta bli att läsa om missfall konstant och ha det i bakhuvudet?

Tänk om den slutar växa?

Tänk om hjärtat inte kommer igång?

Tänk om allt avstannar och sen går man lyckligt ovetande med ett dött foster inom sig innan det behagar att komma ut?

Tänk om första ultraljudet kommer sluta i en katastrof?

Hur ska man slappna av och glädja sig att just nu iaf så är man gravid, hur ska man glädja sig för att man har sina gravidsymptom (nu är det visserligen bara mina tuttar som vill trilla av)?!

Hur ska man försöka blicka framåt utan rädsla för att åter igen förlora livet man kämpat för?

Jag försöker slå ifrån mig att jag är gravid helt och hållet men det är ju svårt för folsyran ska tas dagligen ändå, jag får inte äta exakt vad jag vill och vinet kan jag fetglömma.

Dom gångerna jag fått missfall har jag haft blödningar till och från hela graviditeten och smärtor samt molvärk konstant fram tills missfallet. Hade då känt att nåt inte stämde.

Nu känner jag ingenting liknande, nada och mår hur bra som helst, att jag plussade var bara rena slumpen dessutom är jag längre gången denna gången än dom andra.

Helst vill jag springa på UL dagligen så att man ser att allt går framåt som det ska, så att jag åtminstone kan känna någon form av kontroll över situationen.

Men idag har jag så vansinnigt ont i ryggen och grymt mkt flytningar (vanliga) och jag är livrädd och tänker -" jaha here We go again, nu börjas det." Trots att jag vet att "molvärk" inte behöver sitta framtill utan kan gått och väl kännas i ryggen.

Jag kan inte låta bli att känna ett sting av avundsjuka på alla runtomkring mig som blir gravida hur lätt som helst och har aldrig fått genomlida missfall och kan inte förstå rädslan jag känner. Från sekunden dom plussar så lever dom in sig i sin graviditet och antar iskallt att nu utökar vi syskon skaran med 5 till 6 fastän dom precis har plussat.

Jag önskar dom såklart inget ont och är glad att det alltid går så bra men avundsjuk är jag allt ändå.

Jag kan väl inte vara den ända som känner så?

Hur gör ni för att hålla er positiva, hur tog ni er förbi detta psykiska hinder?

Du är långt från ensam om att känna så. Jag och min man försökte många år innan vi lyckades bli gravida efter IVF. Har aldrig blivit gravida tidigare. Avundsjukan jag känt mot alla som är gravida, tom mot de som lyckats och fått missfall har varit helt sjukt stark. Stark så det varit pinsamt. Jag är nu gravid efter ivf och är fortfarande avundsjuk på de som har det lätt. Jag har blödit till under graviditeten och fått besked efter RUL att bebisen har en medfödd missbildning (förhoppningsvis relativt ofarlig). Avundsjuk för varför ska andra ha så lätt medan vi får motgång efter motgång? Samtidigt är jag glad att vi ju faktiskt är gravida. Det är bara två av tre som lyckas efter tre fylla ivfförsö så vi är lyckligt lottade. Jag tänker på alla ofrivilligt barnlösa som fortfarande kämpar. Då blir jag tacksam. Det som hjälper mig är vetskapen att ett av fem par har problem att bli gravida, alltså försökt ett år eller längre. Det gör att jag känner mig mindre ensam. Jag vet dessutom inte hur länge de jag möter som är gravida har försökt. Man talar sällan högt om ofrivillig barnlöshet.

Gällande missfall så säger mina fertilitetsläkaren att det är vanligt men att få drabbas av upprepade missfall (alltså 3 eller fler konstaterade missfall). Du har alltså stor chans att det kommer att gå bra. Läkarna säger också att om man en gång lyckats bli gravid men får missfall så ser det det som något positivt. De ser bara att man med stor sannolikhet kommer att föda ett levande barn i framtiden. Kanske hårt men så säger de till mig i alla fall.

Jag hoppas och håller tummarna att det går bra för dig. Låt dig själv vara orolig och skriv här om du vill. Du är långt ifrån ensam.
  • Cykeltjejen
    tomten12 skrev 2017-10-06 12:46:16 följande:

Tyvärr så har jag inga tröstande ord att säga, och inga tips att dela med mig av förutom VUL, VUL och VUL.

Jag har ett MA i v 12 och ett MF i v 9 bakom mig. Så jag vet hur det är att oroa sig. För mig hjälpte det att jag helt enkelt ställde in mig på att det inte skulle gå vägen, att jag tänkte att jag kommer inte ens tänkte på framtiden, planera eller fundera på namn förrän efter UL i v 14 . Även fast jag hade gjort VUL i v 9 och v 10 så kunde jag ändå inte slappna av förrän v 13+5 då vi fick se ett foster i rätt storlek och med flöden hit och dit som det skall. Slappnade av någon vecka, men nu ( v 16) är jag istället orolig för att jag tycker att jag borde känna mer av liten i magen vid det här laget..

Så nu har jag satt RUL om 14 dgr som punkt då jag faktiskt måste sluta tro att detta kommer att sluta i missfall.

Så tyvärr.. jag rekommenderar dig att boka in roliga saker och se till att du är sysselsatt så att du har annat att tänka på

De här med att känna bebis i magen. Kan tala om att jag inte kände fosterrörelser för första gången förrän i v23! Har moderkakan i framvalv och första gångsföderska så förmodligen därför det tog ett tag för mig att känna något. Kände mig knappt gravid mellan v14-22! Hade ordentliga spökveckor! Men jag levde på som vanligt med jobb, träning och aktiviteter och började inte drömma och planera för barnet förrän i v20 när vi var på vårt första RUL! Mitt tips för att inte tänka och stressa är alltså att försöka leva på som vanligt tills de mest känsliga veckorna är över! Kram
  • Krusbärskompott

Är gravid med första barnet efter lång tid av försök. Jag har varit helt oproportionerligt orolig för allt möjligt, missfall, sjukdom, kromosomfel etc etc.

För mig hjälpte VUL, NIPT och KUB lite, men inte mycket. Var på RUL tidigare i veckan och jag tror att det släppte lite då faktiskt.

För mig hjälpte distraktion. Att ha massor att göra på jobbet så jag inte har hunnit älta. Jag har även haft väldigt svårt att berätta om graviditeten, framför allt att hantera andras glädje när jag själv mest har varit orolig. Så därför har jag inte berättat för så många.

• lassi

+1 på allt du skrivit, TS. Jag har precis som du ett MF i bagaget och har verkligen svårt att glädjas åt min pågående graviditet, plus att jag nästan får skuldkänslor för att jag inte är "tillräckligt" glad när jag velat det här så länge...

I början var jag helt inställd på ett till MF. Och i v.8 började jag blöda (färskt blod) och tänkte att det var helt kört. Jag ringde gynakuten och med tanke på att jag haft MF tidigare fick jag komma in på ett vul. Och det är väl eg det enda som hjälpt någorlunda mot oron, att få se det där lilla hjärtat picka! Nu är jag i v10 och har sluppit fler blödningar!

Du kanske kan prata med din bm och berätta om din oro. Kanske kan du få tid för ett tidigt vul?

Lycka till!

• änglarsmå

Är i samma sits hade MA som upptäcktes i v.18 och mitt råd är att försöka vara lugn, gråt när det är jobbigt och var glad när du känner dig bra.

Svar på tråden Hur gör man för att inte oroa sig?