• Anonym (Tufft)

Jaha, då blir det IVF. Hjälp mig med mina frågor, vad händer nu??

Jag kom ihåg känslan när vi fick beskedet. Tiden stannade lite just där. Ett liv utan barn? Nej, finns inte på kartan.

Nu är det länge sedan och möjligheterna kring IVF har antagligen ökat nu.

För vår del blev det icsi, hjälp vid manlig infertilitet.

Min mans brorson och hans fru står just nu i kö för kvinnlig infertilitet.

De kommer att stå i landstingets kö men har berättat att de även sökt privat och då betalar allt själva. Där är väntetiden endast nån månad. Landstingets kö är lång...

Beklagar ert besked men se det inte som en dom. Se det som en kamp som ni ska kämpa er igenom. Det är tufft vissa dagar. Man blir lite tilltufsad. Men res er tillsammans och ta det gemensamt. Passa på att leva under tiden så ni inte tappar bort er som par.

Min tanke om jag vore i din situation är att jag hade kollat upp kötiden och noga tagit reda på vad mitt behov är för att kunna få till en graviditet. Sökt mig utomlands om det behövts. Betalat privat och gjort allt i min makt. Adoption kanske? (Är ni gifta inom Svenska kyrkan?)

Lycka till!

• Anonym (Tufft)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-10-11 09:59:38 följande:

Men om jag förstod dig rätt, din bror och hans fru står kvar i landstingets kö även fast dom nu kör på en privat klinik. Har jag uppfattat det rätt?

Vi hade annars lätt kunnat kört privat men eftersom vi precis har lagt varenda sparkrona på en kontantinsats så finns inga pengar kvar (bra tajming).

Sitter och funderar på hur jag ska lösa pengabiten. Vet inte om jag orkar vänta i ett år men min sambo vill att vi väntar.

Om jag har förstått det rätt så står de i kö samtidigt som de letar privat vid sidan om. Men kolla upp alla regler ordentligt innan ni söker privat.

Du är ju redan 35 år. Jag hade inte väntat ett år på att börja försöka. Men det där måste ni diskutera tillsammans. Ordentligt.

Själv blev jag sjuk av alla hormoner och sprutor jag blev tvingad till och det tog oss sju år (!) innan vår efterlängtade dotter kom.

Jag vet inte hur kötiderna är i Stockholm. Tänk på att ni kan vidga era vyer rejält. Lettland, Polen, Danmark, Grekland... Vi har vänners vänner som valde privat i Polen. Summan blev runt 60 000 kr och de har en son idag (kvinnlig infertilitet). Både för deras IVF och eventuella adoption var kravet att de var gifta i Svenska kyrkan.
  • Anonym (Tufft)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-10-11 10:31:51 följande:

Hur mycket kostar det? Såg att ett försök kostar 37000 kr på Sophiahemmet men är kanske billigare utomlands. Ska kolla upp det.

Nordic IVF tar just nu 57' för ett 3-pack försök om kvinnan under 39 år. Det kan skilja sig i pris men man.får också kolla vad som ingår i totalpriset. Klinikerna är ju egna vinstdrivande företag så det kan ju skilja en del.

Första gången kan lyckas men det kan också vara så att man får se första försöket som ett prov för att se hur mediciner och hormoner fungerar på just dig. En stor andel behöver tre försök på sig och senaste jag hörde några siffror var det runt 75 % som lyckades få till en graviditet inom tre försök.
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2017-10-11 10:36:23 följande:

Det där lät fel, skulle inte göra nån illa för att få barn.

Äh, lugnt , förstår vad du menar.
Svar på tråden Jaha, då blir det IVF. Hjälp mig med mina frågor, vad händer nu??