• Proppen89

Är jag gravid?

Jag och min sambo har sedan tidigare planerat att börja försöka aktivt med att skaffa barn i början av nästa år. I onsdags hade vi dock oskyddat samlag då jag trodde att jag hade en vecka kvar till ägglossning. När jag öppnade min menskalender efteråt såg jag att vi prickat in ägglossningen. Sedan dess har jag känt att det spänner i nedre delen av magen samt lätt molande värk (svag mensvärk). Har även avstått från att dricka vin då jag inte alls varit sugen på detta, är annars glad i att ta ett glas på helgen. 

Inbillar jag mig eller är jag gravid? 

• Svar på tråden Är jag gravid?
  • Anonym (Testa)

Du får nog vänta in bim och ta ett test helt enkelt :)

• EpicNurse

Ägget fäster tidigast 5 dagar efter befruktning. Så om du har några symtom innan dess så har det inte med graviditet att göra. Men visst kan du ha blivit gravid.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Google it)

Ja jisses. Sexualkunskapen i skolorna verkar vara väldigt bristande nu för tiden. Man blir inte gravid förrän ett befruktat ägg fäster i livmodern, och det händer inte direkt när man har sex. Det du känner av är sviterna av ägglossningen och inget annat.

• EpicNurse
    idkwhattocallmyself skrev 2017-10-14 21:57:01 följande:

Jag har dock hört från personer att de känt sammandragningar i livmodern direkt efter sexet och sedan visat sig vara gravida

Fast det är ju HELT omöjligt att de sammandragningarna har med det att göra eftersom sperimerna inte ens har hunnit simma genom livmodern då. Så det är bara ett sammanträffande i så fall.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Herregud)

Herre gud människa! Ta ett test, hur ska vi veta om du är gravid? Har man oskyddat sex så kan man bli gravid men om du blivit det kan bara ett test avgöra. Tröttsamt med dessa dumma frågor

• lilaemma
    Proppen89 skrev 2017-10-14 21:05:16 följande:

Jag och min sambo har sedan tidigare planerat att börja försöka aktivt med att skaffa barn i början av nästa år. I onsdags hade vi dock oskyddat samlag då jag trodde att jag hade en vecka kvar till ägglossning. När jag öppnade min menskalender efteråt såg jag att vi prickat in ägglossningen. Sedan dess har jag känt att det spänner i nedre delen av magen samt lätt molande värk (svag mensvärk). Har även avstått från att dricka vin då jag inte alls varit sugen på detta, är annars glad i att ta ett glas på helgen. 

Inbillar jag mig eller är jag gravid? 

Ok. Nr 1 : om man inte vill bli gravid är oskyddat sex en vecka innan äl en dålig idé - spermier kan överleva en vecka i väntan på äl i extrema fall har de överlwvt 9 dagar.

2. Du kan inte se i en menskalender när du kommer ha ägglossning. Det enda sättet är att tempa och på så sätt avgöra när du haft äl och sen kan du vara någolunda säker fram till nästa mens..

3.Du kan inte ha gravsymptom innan ägget fäster - så ja, du inbillar dig. Därmed inte sagt att du inte är gravid. Du får testa och se helt enkelt. Köp hem babyplans extra känsliga.
Svar på tråden Är jag gravid?