• Tjofsan01

Nub teorin funkar den?

Hej va tror ni om nub teorin? Stämmer den/ finns det några bevis?

Har en son sedan tidigare och råkade se nubben på vårt kub test, den står nästan rakt upp (alltså enligt nubteorin en pojk till ) och hade jag inte sett den hade vi inte kollat könet denna gång. Men nu är jag så säker på att det är en pojk kan vi ju lika väl kolla och förbereda storebror på en liten lillebror.

Är det någon som sett pojk/flicka på nubben och sem har det visat sig vara det andra könet?

• Svar på tråden Nub teorin funkar den?
  • Anonym (Bara teorier)

Det är ingen vetenskap utan endast en teori. Både jag och min bästis hade tydliga "pojknubbar" i vecka 13+0 (och då ska teorin stämma till typ 90 procent enligt anhängare), båda fick flickor. Vi postade båda våra bilder i dessa grupper dom finns på Facebook (gender predicton, nub theory) och gissningarna var 100% kille. Har även sett att det felar på många andras bilder.

Tror inte ett dugg på den där teorin. Frågade dessutom en läkare ang detta och han skrattade och sa att man INTE kan se kön utifrån nubben. Sen "stämmer" ser ju för vissa men det är ju 50% chans att det är rätt oavsett ;p

• Anonym (Bara teorier)

.. Förlåt för slarvigt skrivet inlägg, min mobil autocorrectar orden!

• Tjofsan01

Tack för svar! Ja det känns lite som att det kan bli vad som, men ändå lite spännande att spekulera :)

Det är ju alltid 50/50 :)

• Babymama

Gammal tråd men anonym ovanför har helt fel. Nubteorin är vetenskapligt bevisad så läkaren som skrattade åt det borde nog läsa på. När jag var i vecka 12 med ett av mina barn var jag hos en i Sverige välkänd läkare inom obstetrik och gynekologi som heter Anders Selbing. Han kunde då se med 98% säkerhet att bebisen var en pojke, och det stämde.

Om man vill läsa mer om det så ska man inte använda sökorden nubteori eller nub theory utan använda orden early gender determination genital tubercle, för det är så det kallas på fackspråk. Då hittar man en massa undersökningar som visar att könsknoppens vinkel på foster från vecka 13 är en ganska bra markör för kön. För att det ska stämma måste ultraljudet utföras av ett proffs, såklart, som vet vad den ska titta efter och bebisen måste ligga helt still i ryggläge. Alltså kan det fela om man bara tittar på en ultraljudsbild från kub exempelvis.

Men teorin är helt vetenskapligt bevisad!

Svar på tråden Nub teorin funkar den?