• Mini820

Vi vill sova

Hej!

Vi har en liten filur som närmar sig 3 år..

Han började gå in i trotsåldern för en liten tid sedan och det går lite upp och ner..

Ibland bråk och trots varje dag och vissa veckor: lite lugnare.

Tidigare somnade han inte förrän kl 21-22 om kvällarna, så vi bad förskolan att korta hans sömn med nån timma. Och nu sover han super-oroligt!!

Sparkar, "gräver" med sina små fötter och fingrar under oss, drömmer mardrömmar, vaknar och gråter, ont i benen... såhär håller det sedan på - hela nätterna.

Borde vi gå tillbaka till full dagsvila igen?

Helt klart är att han ska sova i egen säng..

Men - att han börjat att sova SÅ dåligt.... vad kan det handla om? Utvecklingsfas? Sömnbrist? Nattskräck? Växtvärk? Eller allt på en gång?

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Vi vill sova
  • LFF

Hur länge sen är det ni kortade av dagsömnen? När går han och lägger sig? 

Jag vet att mina grabbar, nu snart 4, hade en orolig period just när vi helt tagit bort dagvilan. Det är mycket som händer i kroppen där runt 3-års åldern och bra sömn är ju enormt viktig för alla inblandade. Mina sover fortfarande oroligare om de varit övertrötta när de gått och lagt sig. De lägger sig strax efter 19 och går upp vid 6 förskoledagar (och ofta helger, sovmorgon är allt efter 0630).

• Mini820

Ganska så nyligen.. bara några veckor sedan.

Han har ungefär samma tider nu, som dina barn: går och lägger sig strax efter 19 och upp kl 7

Svar på tråden Vi vill sova