• mockingbird

När gör man först ultraljudet?

När kan man som vanligastes göra första ultraljudet? Är det på Rutin att göra det vid något besök eller måste jag själv kontakta bm och be om det eller ringer jag gynkliniken direkt utan kontakt med bm?

Är v9 (8+6) och är smått skeptisk till att nånting ska finnas där inne

• Svar på tråden När gör man först ultraljudet?
  • Annelie 76

Om du gör KUB eller Nupp så blir det ultraljud ca vecka 14, annars är det rutinultraljud i vecka 17, 18 eller 19.

• Carambolan

Vill du inte vänta är det bara att ringa och boka tid hos en gynekolog. Betalar du själv brukar det gå jättebra. Gratis extra ultraljud får du bara av medicinska skäl.

• Min älskade dotter

Boka tid hos privatgyn om du vill, det har har gjort vid varje graviditet :) finns de som är knutna till landstinget vilket innebär att du bara betalar som en vanligt besök hos spec. läkare, typ 350kr tror jag.

• princess77

Kub görs normalt i vecka 12-13 och rutinultraljidet i 19-20 men många inklusive mig själv bokar ett tidigt privat vul i vecka 8-10 för att lugna hjärtat lite

• Tilja

När jag sa till min bm att jag är orolig för att få missfall sa hon att vi kan lyssna på hjärtljudet under mitt besök som är ca en månad innan ultraljudet. Det kan också vara ett tips att fråga efter.

• mockingbird

Ja det kan ju vara en ide också. Men jag lyckades få ett bokat UL på måndag iallafall.

Så får se då om eller vad som finns där inne...

Svar på tråden När gör man först ultraljudet?