Inlägg från: ostbågen |Visa alla inlägg
  • ostbågen

Bf juli 2018

Hallåj alla julimammor!

Jag är gravid i v 27, 28 på tisdag. Funderar på att prata med min chef om gravidietspenning imorgon. Någon här i gruppen som har erfarenhet utav det och kanske t.o.m. fått beviljat eller väntar på svar från FK? 

Behöver alla tips som finns, då min chef inte är så värst förstående och verkar vilja att jag ska vara på jobbet fram tills BF i princip. Obestämd

• ostbågen
    kattnos skrev 2018-04-22 13:02:56 följande:
    Hej!

Jag har ansökt om och blivit beviljad graviditetspenning så jag jobbar sista veckan nu som kommer (v 29 på tisdag) Nu tror jag att det är lite olika men både jag och min chef var tidigt överens om att jag har vissa arbetsuppgifter som inte lämpar sig med en stor mage.

Jag är alltså förbjuden att göra dessa arbetsuppgifter från och med måndag nästa vecka. Men om du själv söker graviditetspenning för ex tunga lyft behövs väl inget utlåtande från ag? Det viktigaste är väl då att du själv väl kan formulera varför du anser att du behöver det. Men jag är inte säker på detta...
    Jag lyckades få ett utlåtande från min chef, så nu har jag själv sökt + skickat in ett "förbud" om att arbeta fr.o.m 31/5. Är dock orolig över att få avslag.. får vänta snällt och se när beskedet kommer om sisådär 25 dagar. 
  • ostbågen
    Anastacia80 skrev 2018-04-22 13:28:31 följande:
    Jag är gravid i v 30 och har haft graviditetspenning sen 1 April. Jag har fått gå 3 månader tidigare i alla mina graviditeter då jag jobbar inom psykiatrin och vi har hit och våld. Lycka till och hoppas att du blir beviljad graviditetspenning.
    Okej, inom den yrkeskategorin förstår man ju att det blir beviljat annat vore ju bara konstigt. Jag hoppas att det går vägen för mig, väntar och väntar på beskedet som såklart kommer dröja någon vecka till. Obestämd
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-04-29 11:33:27 följande:

Upplever ni att tröttheten från första trimestern har kommit tillbaka?

Jag är så fruktansvärt trött nu! Känner mig helt slutkörd redan någon timme efter frukost. Jag fattar inte hur jag ska orka i nio veckor till!

Ja, jag har sagt hela helgen "att jag är sååå seg" och knappt tagit mig upp ur soffan. Känner mig tröttare nu än i början haha, hoppas det försvinner. 
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-04-29 17:47:03 följande:
    Jag tror att om arbetsgivaren här skäl att förbjuda dig från att arbeta så ska det väl ändå mycket till för att du ska ha något att säga till om, kan man tycka. Det gick faktiskt rätt fort för mig att få svar, dock fick min ag skicka in en komplettering men sen fick jag svar i samma vecka. Ibland så! :)
    Nej det borde ju inte bli ett avslag då kan man tycka, men man vet ju aldrig.. Har nästan ställt in mig på att bli nekad bara för att inte bli besviken om det blir så.
    Oj vad härligt för dig att du fick svar så snabbt! :) Då ska jag hålla mina tummar att mitt inte dröjer allt för länge. Skrattande
  • ostbågen

Hej alla mamas! 

Kan verkligen inte bestämma mig för vilket spjälskydd vi ska köpa, högt/tjockt osv. Var först inne på att köpa ett "standard" från ikea, men sen har jag börjat vela. Obestämd

Ni som har barn sedan innan vad har ni haft? Bra/dåligt?
    Ni andra som väntar första, vilket har ni köpt? 

• ostbågen

Har fått halsbrännan från helvetet, kommer i vågor och är helt galen. Mycket sammandragningar och igår kväll så hade jag "mensvärk" och fick som ilningar/strålar/hugg? bak i ländryggen. 

Ligger parkerad i soffan med mage hård som en fotboll, lite molvärk och halsbrännan på det. Är såååå sugen på glass men har ca. 15 min gångväg till närmsta affär så får försöka stilla suget med något annat (sambon är borta hela helgen och har ingen lust att tvinga iväg någon kompis för att köpa glass en fredagskväll haha). 

Hoppas alla får en bra helg och att de värsta besvären håller sig borta! {#emotions_dlg.flower}

• ostbågen
    tiiitti skrev 2018-06-16 07:16:57 följande:

Vaknade klockan 5;30 pga domningar i våda händerna. Tre natten i rad jag vaknar vid den tiden pga det, och det enda som hjälper är att stiga upp. Provade att lägga mig efter en 15-20 minuter igen, men kommer tillbaka inom några minuter igen. Så är bara till att sitta uppe och vänta på att restenav familjen ska vakna.

Någon annan som har liknande?? Som vet vad man kan göra åt det? Försökt googla men hittar inget som verkar hjälpa.. :(

Har likadant, troligtvis karpaltunnelsyndrom som nämnt tidigare. Har fått rådet att försöka sova med handlederna så rakt som möjligt (Hur lätt är det haha). Inte göra för mycket enformiga rörelser med händerna under dagen, sen inte ha händerna i varmt vatten i onödan. Te.x. om du tar ett varmt bad eller en lång dusch försök att inte ha händerna i vattnet hela tiden. Sen försök att tvätta händerna i lite kallare vatten än vad du är van vid. Upplever att detta har hjälpt lite. Men har fortfarande värk i dom på morgonen och svårt att öppna/stänga handen helt. Trodde att detta kommer försvinna i samband med FL men har hört om vissa som haft kvar det i 6 månader efteråt så nog kan det vara bra att kolla upp om man lider av det.
  • ostbågen
    tiiitti skrev 2018-06-16 08:49:43 följande:

Oj det va inga lätta tips, men ska försöka följa dom. Tack!

Upp till ett halvår efter FL :O åå fyy. Ja då får jag nog verkligen ta och kolla upp detta...

Jag har nämnt detta för BM men fick typ svaret att det är vanligt. Har i princip vant mig nu då jag haft det i ca. 2 månader. Tänkte invänta FL och se hur det är efteråt och hoppas att det inte tänker stanna kvar så länge, man känner sig ju som 90 år när man inte kan öppna burkar m.m usch!
  • ostbågen

Nu närmar det sig "våran" månad tjejer, tänkte det kunde vara kul med en lista med allas bf.

Jag har bf 23/7. :)

Trevlig midsommar!

Svar på tråden Bf juli 2018