• Moorii

Bf juli 2018

Zora skrev 2017-12-03 12:08:03 följande:

Alltså i v.6+x? I såfall har jag lite hopp kvar.

Det är hemskt svårt att inte tänka på att det kan vara fel.. Just det där om att alla graviditeter är olika fick jag höra både från BM och andra under första graviditeten som slutade med MA.. Andra var det samma sak, alla graviditeter är olika och det är inte jättevanligt med 2 MA direkt efter varandra sa alla, ändå var det precis det som hände. Två veckor till VUL känns som en evighet och jag hoppas att jag kan få börja må liiite illa snart iallafall. Behöver ju inte kräkas, men bara för att få mig att känna att det är annorlunda nu mot de andra gångerna :)

Hej! Jag har egentligen bf 25/6, men kikar in lite här ibland också, för jag gissar att det blir ett julibarn (blev igångsatt på dag 13 med förra) :)

Med min son började jag må illa i vecka 6-7 och samma denna gång. Lite småillamående i vecka sju, vecka åtta lite mer och vecka nio var inte rolig >< sen har det trappats ner och nu i slutet av vecka elva har jag bara fått några enstaka kväljningar. Hoppas på att illamåendet kommer snart! Jag var precis lika orolig som du i samma vecka, men så kom det ändå :)
  • Moorii
    JohannaN2015 skrev 2017-12-03 20:29:56 följande:

Alltså tjejer!! Jag har fått sån kula redan nu!!! Är i vecka 8, första barnet.. är det ens normalt att få sån kula aå tidigt? Spyr som en galning och mår SÅÅÅ illa...

Helt normalt, men det är bara tarmarna som flyttar på sig och i och med det så blir magen svullen :) Den riktiga bebiskulan börjar komma tidigast i vecka 12-13. Jag såg ut som jag var gravid i vecka 18 redan i vecka åtta, men nu har det lagt sig något..
  • Moorii
    JohannaN2015 skrev 2017-12-04 10:50:05 följande:

Åh va skönt!! Jag tycker det är så svårt att dölja det nu, fråga stora tröjor osv.. men familjen vet ju inget än, så man får verkligen tänka till ;) hoppas den lägger sig lite snart!!

Ja, verkligen! Jag jobbar som lärare, så jag syns ju rätt mycket om man säger så :P stora tröjor för hela slanten! Det brukar den göra efter några veckor som tur är :)
  • Moorii
    Fanny01 skrev 2017-12-13 10:17:32 följande:

Hej!

Ny här i gruppen, bf 21/7 enligt vul. Undrar om ni funderat på att vaccinera mot influensa? I Sverige rekommenderas gravida från v 16 vaccination men i andra länder alla gravida. Vad jag förstått är anledning att man inte vill att de som får tidiga missfall ska tro att det hänger i hop med vaccinet. Men jag läste att vaccin kan minska risken för missfall eftersom det kan vara farligt med influensa...

Min bm sa på inskrivningen att det är bra om jag vaccinerar mig eftersom jag är i riskzonen, så tänker göra det efter rul.
  • Moorii

Var på kub igår, allt såg fint ut! Innan kub så har jag känt lite kittlingar, som jag kände först i vecka 20 med första, så jag tänkte att det var inbillning.. Men på ultraljudet såg vi hur livlig bebisen var, så efter det kändes det inte omöjligt längre. Nu sitter jag här och känner kittlet ibland, det är så sjukt! I vecka 13, det trodde jag aldrig :D

• Moorii
    Iowhannah skrev 2017-12-16 19:05:30 följande:

Härligt! :D Jag kände också kittlingar/sprattel i v 13 med första (sedan kom de riktiga sparkarna i v 16 har jag för mig. En vecka senare kändes de utanpå magen). Jag hoppas på att känna så tidigt denna gång med :)

Inget blod idag! Det känns skönt att den här dagen snart är slut, och att jag klarade mig igenom den hyfsat okej :) Jag har såklart mått lite illa och varit helt slut under eftermiddagen men det ser jag som ett gott tecken :)

Vad roligt! :) vad tidigt du kände allt första gången! Jag kände första riktiga sparkarna först i vecka 23, men det känns ju som att det kommer komma tidigare denna gång.. Hoppas!

Härligt, förstår att du måste ha varit /kanske fortfarande är orolig. Den här gången ska det gå bra!
  • Moorii
    amandarahh skrev 2018-01-29 16:22:47 följande:

Fina magar! Jag hade sammandragningar i helgen och det visade sig vara pga urinvägsinfektion. Så nu vila och andra kuren antibiotika. Skönt ändå att veta vad

Sammandragningarna betor på. De brukar ju komma senare och vi hann bli lite oroliga.

Min mage känns ungefär lika stor som vid tidigare graviditeter. Men nu syns det iaf att jag är gravid och ingen korv.

Måste fråga, kände du av urinvägsinfektionen? Hade sammandragningar i helgen med, är livrädd att gå med uvi och missa det :/
  • Moorii
    amandarahh skrev 2018-01-29 18:41:16 följande:

[quote=78414699][quote-nick]Moorii skrev 2018-01-29 18:14:15 följande:[/quote-nick]

Måste fråga, kände du av urinvägsinfektionen? Hade sammandragningar i helgen med, är livrädd att gå med uvi och missa det :/

Jag såg sammandragningarna som ett symtom. Hade inga klassiska symtom som sveda vid utinering. Molvärk i magen, men det kan lika gärna ha varit växtvärk. Men om du har sammandragningar tycker jag du kan be din barnmorska att få lämna in ett prov på odling. Just sammandragningar är ju ert av de vanligaste symtomen på uvi under graviditet.

Ok, tack! Har en tid på fredag nästa vecka, frågan är om jag kan vänta tills dess. Kan ju alltid ringa och fråga iofs! Så dumt att de vanliga symtomen inte finns där, i vanliga fall kan jag inte stå upp då jag har uvi, så det är ju nåt sånt man förväntar sig.
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-01-29 20:30:24 följande:

Man kan köpa hemtester på apoteket. Ett fempack kostar typ 39 kronor eller nåt sånt. Jag köpte när jag hade sammandragningar (visade negativt) och det känns ändå som nåt som är bra att ha hemma. Får man positivt test så är det bara att ringa vårdcentralen så fort som möjligt.

Just det, har köpt det nån gång förut nu när du säger det, får fixa det imorgon. Tack för tipset!
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-02-02 20:40:20 följande:

Är det någon mer som har ont i fötterna? Jag började få ont under första graviditeten och sen har det liksom kommit och gått. Antagligen beror det på vikten. Nu har jag jätteont om jag går och står mycket. Jag måste liksom försöka gå på tå för det är främst hälarna som gör ont. Kanske någon form av hälsporre. Vad kan man göra åt det? Jag vill verkligen inte gå runt så här i 22 veckor till :/

Så fick jag med under min första graviditet, kunde inte stå på fötterna någon längre stund och då jobbade jag i restaurang.. Både då och nu är lösningen stödstrumpor! Utan dem hade jag inte kunnat jobba förra gången eller denna, blir så mycket bättre. Finns att köpa på apotek, men har köpt de flesta av mina på nätet, finns en del olika sidor som säljer fina strumpor. Guld värda!
Svar på tråden Bf juli 2018