Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bf juli 2018

Blir så avundsjuk på er som lyckats känna bebis redan. Längtar så!! Är ju nervös och orolig även om de är min 3 och ser ju att magen växer på som bara den men ändå orolig. Hur började ni känna de första rörelserna och när? Inte så länge sen men minns inte helt ut de kändes.

Fick idag också veta att psykologen min bm har skickat remiss till har en väntetid på 1-2 månader innan hag kan få tis. Så har jag tur kanske jag en tid om kanske 3 månader...bara att hålla ut antar jag. På fredag skall jag iallafall och träffa min bm. Känns bra och skönt.

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-01-24 16:20:45 följande:

Men usch vilken lång väntetid! Till mig beklagade de lite över att det är lång väntetid här, och då är det bara två veckor liksom!

Jag fick sjukskrivningen förlängd t o m 31 mars, men hon ville helst sjuka mig hela graviditeten ut. Meeen, svårt att veta hur jag mår om två månader, då kanske jag är i form att jobba igen. Skönt iaf att hon är så seriös och professionell :)

Usch, jag har gått och blivit dunderförkyld! Hela huvudet känns som att det ska sprängas och jag vill bara ligga ner hela tiden. Så jäkla trist tajmat, jag hade tänkt att använda sjukskrivningen till att göra sånt som får mig att må bra (träna) men ikke. Förvisso spenderade jag hela måndagen liggande på soffan och kollade serier, det var fint :)

Ja verkligen. Det känns skit jobbigt nu. :( men vsd skall man göra är ju som det är liksom.

Åh vad skönt och bra. Då har du tid pä dig och bara få ta hand om dig och känna efter. Jag är sjukskriven till början av februari aå får vi se sen. Skall till läkaren i nästa vecka så får se vad de säger och tycker då. Illamåendet är kanske lite lite lite bättre men beror så mycket på sömn och vad jag gör och skall göra varje dag och så beroende från dag till dag. Men foglossningen blir bara värre och värre för varje dag. :(

Usch hoppas du snart blir frisk. Små snuvig här men funkar ändå :)
  • Horisonten
    Mamma till S skrev 2018-01-24 16:03:06 följande:

Du kanske har känt men tänkt att det vart tarmar eller nå annat? Men jag förstår dig så, ibland känns det som inbillning bara, att man inte är gravid... Vill ju ha en såndär fin o vacker gravid mage jag med. Åh. Jag tror jag känt av liten, det känns som nå fladder på nå vis.

Men nej så segt, vilken väntetid, så hoppas jag o håller tummarna att det blir bara 1 mån väntetid, så drygt ?/

Ja jo funderar på de ibland om jag kanske senaste dagarna känt men är så osäker då de isåfall varit så svagt/dovt och likaväl kunnat vara tarmarna. Bara och vänta tids nog kommer de väl. Men vore skönt om de kom snart. För känner mig så nervös och orolig kring om allt är bra sär inne och om bebis lever :?( även om jag ser och märker att magen växer så vet jag inte. Ändå orolig ju. Gjorde ju ultraljud den 20/12 och då var allt bra och bebis rörde sig som bara den. Men länge sen nu. Usch denna ständiga oro :?(
  • Horisonten

Hej allihopa.

Var hos min bm i fredags och allt var bara bra. Hon sa att man kände livmorden tydligt och rätt storlek för tiden. Så kändes skönt. Jag har ju själv känt av kanten på livmorden så tydligt denna gången. Aldrig gjort innan så det är lite roligt. Fick även lyssna på hjärtljuden som var så fina,låg på 149 <3 Annars bra blodtryck och min vikt är äntligen uppe i inskrivningsvikten iallafall. Men skall fortsätta att hålla koll på den. Bm skickade även en remiss till aurora samtal så vi kan göra en förlossningsplan eftersom jag denna gången är så extremt rädd och orolig inför förlossningen och rädsla blir bara värre för varje dag så det känns så skönt!! Var så skönt att få träffa min bm och få prata och ställa frågor och få svar och lugnande ord kring min oro mm. Så riktigt skönt. Nästa besök blir först efter RUL så i början av mars om inget konstigt sker.

Annars så mår jag fortfarande illa. Idag mår jag ordentligt illa pga lite sömn natten mellan fredag och lördag och full aktivitet igår. Så ligger minus på sömnkontot. Kräktes även i fredags med sä än är det inte över. Min foglossning är hemsk och blir bara värre för varje dag. Och efter igår då vi var iväg på aktiviteter för barnen så har jag så ont,blev för mycket för min kropp. Den orkar inte alla. Så sängliggandes eller soffliggandes idag. :?( Så hemskt ont. Min man sa det att detta går inte du måste få kryckor för minsta lilla strecka jag går längre än hämtning och lämning på förskolan blir hemsk. Men får se. Imorgon skall jag ha uppföljningssamtal med läkaren har ju sjukskrivning en vecka till typ så får se. Kan inte jobba med senna smärta som blir värre och detta illamående som är kvar. Sen tisdag hoppas jag får bra hjälp med akupunktur ac sjukgymnasten och jag antar att be om att få med kryckor även om det tar emot :(

Bild på magen från i fredags. V16 (15+1)

• Horisonten

Jag har också tänkt att jag skalm köpa något efter RUL faktiskt. Som är om 3 veckor bara!! Galet så fort tiden gått senaste veckorna. Vi behöver inte köpa så mycket denna gången. Eftersom det är 3 barnet så har vi typ ?allt? vi behöver. Vagn och syskonvagn och kläder för både pojk och tös. Vagga,säng,babysitter och nest så. De ensa vi behöver köpa är nytt babyskydd men de kommer bli längre fram. Men vill ju ändå köpa något nytt till bebisen så får bli efter RUL.

Annars så mår jag okej ändå trots allt. Mår ju fortfarande illa. Skall om ett par dagar försöka med en annan medicin för illamåendet,inte den starkaste så får vi se hur det går. Lite nervöst för illamåendet är ju kvar.

Foglossningen är ju som den är och känns bara mer och mer och värre. Men men. Fick igår akupunktur som jag hoppas skall hjälpa men de tar ju ett par gånger innan man vet effekten utav det. Fick även kryckor med mig hem,vilket känns dubbelt. Jobbigt att redan behöva ha dem men samtidigt skönt med avlastningen. Så fort jag rör mig lite för myxket eller långt så känns de ju ännu mer aå bra och ha den.

Sen tror jag att jag kanske känt bebisen ett fåtal gånger men inte säker. Men känts som små bubblor som spruckit långt ner i magen så tror de är bebis men vara varit 3-4 gånger hittas så se om de högar i styrka och kommer oftare snart så man blir mer säker. :)

Imorgon går jag iallafall in i v 17 (16+0) <3 :)

• Horisonten
    polf skrev 2018-01-31 22:39:16 följande:

Gravid med första barnet.

Min foglossning är total nu! Jag kan knappt röra mig, och lägger jag mig ner kommer jag inte upp. Hur klarar msn av detta i drygt 20 veckor till?

Vad finns det att göra?

Har du pratat med sjukgymnast? De finns en del övningar man kan göra som kan hjälpa. Sen foglossningsbälte,tens kan man prova,akupunktur. Sen mycket är ju att tänka på hur du går,står och sitter. Pch vilka rörelser du gör. Vart sitter foglossningen för dig?

Jag har haft foglossning båda mina 2 andra graviditer och så även denna. Förra gången låg jag och skrek av smärta. Men jobbade mycket längre för att vara snäll mot jobbet. Vilket var dumt,jobbar inom vården så var tungt. Blev kryckor från v 25-26.

Denna gången kände jag av foglossningen redan i v 12 och bara blivit värre. Denna gången har jag inte ens hunnit jobba något. Då jag varit/är sjuktksircen för illamåendet och nu även foglossningen. Började med akupunktur i veckan,tar några gånger innan effekt och så fick jag med mig kryckor hem. Så mycket mer finns inte och göra tyvärr. Jag blev med sonen erbjuden starka värktabletter för jag hade sä ont men vill/vågade inte ta dem utan fick härda ut.

Så de tips jag kan komma med till dig
  • Horisonten
    polf skrev 2018-02-01 08:55:57 följande:

Jag ska strax bli uppringd av barnmorskan. Så ska börja där.

Jag har ont varje eftermiddag och hela natten. Den sitter först i ryggslutet och sen går det ner mot höften och mitt på låret. Det känns som om jag ska tappa mitt ben. Igår kom jag inte upp ut soffan bara skrek. Kan inte gå ordentligt. Jag sitter på kontor. Och jag märker att jag inte kan sitta ner länge, märker också att jag får ont när jag står rakt upp bara. Så jäkla jobbigt att hitta en position som funkar.

Har ju märkt att jag börjar bli rädd för att röra mig också.

Tack för feedback, ska se vad barnmorskan säger nu.

Bra att du börjar med din bm som kan guida dig. Men då kanske ett foglossningsbälte kan hjälpa dig. Stötta upp höfterna och så. Sen tänk på att kanske ha en kudde i ryggen när du jobbar som stöd och kudde mellan knäna när du sover. Jag fick ett så kallat glidlakan som gör de lättare och vända sig i sängen. De finns också som hjälp. De gäller att gå små korta steg. Inte ha benen i kors,helst ta hiss istället för trappa. Inte köra kundvagn och inte dammsuga. Tror de bästa är om de går och variera din arbetsställning ofta. Ja men är ju de man blir rädd för smärtan så man blir liksom ännu mer stel i sina rörelser eller vad man skall säga. Vilket inte gör det bättre. Vet du om du är en person som överrörlig?

Hoppas du får bra hjälp och tips av bm. Men finns tips om man gogglar också,just för att få tips på vad man kan tänka på när man rör sig och sitter mm.

Lycka till
  • Horisonten
    polf skrev 2018-02-01 10:33:27 följande:

Jag fick en tid till sjukgymnasten inorgon. Skönt att få tid så fort. Hon tyckte min foglossning börjat väldigt tidigt. Går in i v18 imorgon.

Jag ska pröva detdär med kudde mellan benen när jag sover. Och helt enkelt tänka på hur jag rör mig. Men man är ju helt slut efter en natt som inatt när man knappt får någon sömn.

Jag kan inte tänka mig att jag är en överrörlig person, haha :) det är väl det jag varit rädd för. Att jag är så nett och smal så jag kommer knappt hålla för detta.

Tycker de är sö löjligt och irriterande när de säger så. Att de är tidigt eller man inte kan få foglossning innan typ halva graviditeten och likadant med illamående att de skall gå över i v 12. Alla är inte stöpta i samma form. Min foglossning med min dotter kom runt v 20 och med min son runt v 17 och denna gången första känningarna kom v 12 så. Fick börja med kryckor nästan 10 veckor tidigare denna gången. Men min bm och sjukgymnast sa redan efter min 2 graviditet att skaffar jag en till så kommer garanterat foglossningen komma tidigare och bli ännu värre. Så hur man kan sätta att foglossning får man först i mitten fattar jag inte men men.

Skönt att du fick tid snabbt!! Hoppas de kan hjälpa dig. Tycker inte v 18 är tidigt för foglossning utan faktiskt väldigt ?normalt? om man nu skall använda ett sådant uttryck. Jo jag vet precis och förstår. Kanske be om glidlakan också av sjukgymnast så du kan vänds dig lättare. Men hemskt när man inte kan sova. Vet så väl. Min foglossning är hemsk och blev snabbt de men vet ju också att den kommer bli ännu värre och att jag kommer skrika och gråta av smärta ju mer tiden går. Sist hade jag så ont att min nan frågade mig om jag var säker på att de var foglossning och att jag inte skulle födds. Så illa var det. Har ju både ryggen,höfterna,ljumskarna och framtill vid blygdbenet. Ibland strålar de ner i låren men mest ner över rumpan. Hemskt men finns ju en menningen med smärtan så
  • Horisonten
    polf skrev 2018-02-01 12:15:59 följande:

Jag vet! Jag håller med. Det skapar ju bara en ännu mer oro för mig som aldrig varit gravid tidigare. ?Varför är ovanligt??

Åh fyfan, vad jobbigt för dig. Men då verksr iallafall barn bara värt smärtan. ;) dom tankarna tänker jag ofta.

Och som du skriver att det kommer bli värre, så tänker jag att jag får stå ut för det kommer bli värre. Men efter igår var jag bara tvungen att söka hjälp. Nu håller vi tummarna ????????

Ja exakt förstår jnte alls varför de säger så. Mycket konstigt enligt mig.

Hihi ja absolut värt det men resan dit är jobbig. Mina graviditeter är verkligen inte lätta men helt klart skulle jag gå igenom de igen bara för att då mina små älsklingar :) <3 Men det blir absolut inga fler barn här sen.

Ja men klart man skall söka hjälp när de är jobbigt. Jag anser att det är bättre och söka hjälp tidigt än när det är försent. Jag sökte hjälp redan innan graviditeten för att förbygga då jag känner till mina bekymmer.

Ja håller absolut tummarna :)
Svar på tråden Bf juli 2018