• kattnos

Bf juli 2018

Perpen skrev 2018-07-11 09:15:58 följande:

Nyfiken fråga till er alla.. Nu de sista veckorna.. Har ni gått upp i vikt vid varje besök hos bm eller har ni stått stilla nån gång? Tänkte eftersom det sägs att bebisen lägger på sig 200g/vecka eller vad det nu är de sista veckorna..

Jag har inte vägt mig hos bm för det verkar inte göras varje gång här, dock väger jag mig hemma varje måndag och har gått upp 2 kg på två veckor! Innan det har jag gått upp jämt hela graviditeten men alltså mycket mer de sista veckorna än tidigare. 16 kg totalt.
    BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-11 11:52:46 följande:

Jag tycker att det är rätt logiskt om man stannar av, det får ju inte plats lika mycket mat i magen den tredje trimestern som i den andra trimestern.

Då är det nog därför jag har fått upp för jag har inte upplevt att jag ätit mindre, haha :) :)
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-12 19:09:03 följande:

Undrar också.. känns som att många ändå blivit undersökta där nere såhär i slutet? Ska till bm 18/7 då är det 5 dagar till BF, men tycker hon borde nämnt något om det på förra besöket isf så man är lite förberedd. Av vad jag förstått är mitt landsting ett utav få där man inte blir igångsatt innan 42+0 (såklart annorlunda om det är medicinska skäl) men känns segt att de ska vänta så länge. Hur stor skillnad kan det vara på 41+0 och 42+0 mer än att barnet bara blir större...

Men är det inte regel att man sätter igång i v 42+0? Det trodde jag..
    BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-13 09:11:09 följande:

Hinnsvepningen gick bra! Det gjorde skitont men jag fick beröm för hur bra jag slappnade av :)

Öppen 4-5 cm, tappen ca 1 cm och mjuk. Enligt bm blir det bebis i dag! :D Vi ska in på förlossningen om 20 minuter för kontroll och sen får vi se vad som sker. Barnvakten är iaf inringd och min mamma är förvarnad.

Så spännande! :D

Lycka till! Men har du känt av riktiga värkar och så? "Behöver" man göra hinnsvepning om man är öppen 4-5 cm, känns ju som att det redan är igång då?

Jag och maken bytte sida i sängen igår för jag ville prova om det var lättare att sova på hans hårdare madrass. Det var det inte! Har ont i hela ryggen och bäckenet idag.. Så i natt blir det min egen säng igen. Maken har dessutom fått rejäl nackspärr så hoppas faktiskt inte på någon bebis just idag..
    BF 16/7
  • kattnos
    mamadada skrev 2018-07-13 19:35:47 följande:

Den 10 juli kom våran prinsessa <3 vägde 3.920kg och var 52 cm lång. Var då i 39+4. Denna förlossning varade längre än med min första. Åkte in kl 5 på morgonen och ute var hon vid 6 tiden på dagen. Dom fick ta hål på hinnorna och lägga värk stimulerande då jag öppnade mig så segt. Fick eda men dom fick sticka den två gånger då första gången stack dom den i själva benet istället för mellan kotorna eller vad det ska nu vara. Otroligt jobbigt just då och hade värkar medan dom höll på och var tvungen att sitta blickstilla och jag bröt ihop totalt och grät bara. Ska tillägga att har nålfobi oxå. Men allt gick bra tillslut fast hon var stor och fastnade lite grann. Men denna belöning. . Är så kär i henne <3 lycka till till alla andra som väntar på era små hjärtan !

Stort grattis till bebisen och att allt gick bra trots lite krångel :)

Idag har jag så ont i kroppen , är trött på att bära denna extra tyngd. Samtidigt när jag vaggar barnvagnen i hallen eller tittar på de små plagg vi har köpt - då blir jag så rörd och lycklig och tänker att det här är för bra för att vara sant. Men det är det ju <3 Snart har vi alla våra underverk hos oss :)
    BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-14 17:55:25 följande:

Extremt jobbigt! Men jag tänker också att det kan innebära att själva förlossningen går relativt snabbt. Nåt ljus måste finnas i allt det här.

Hoppas verkligen att du får din bebis snart, som du kämpar!

Vad olika det är olika dagar här hemma tycker jag. Maken är fortfarande inte bra i nacken och var vaken nästan hela natten. Så då sov jag inte heller jättebra men i min egen säng iaf. Idag har jag orkat laga riktig mat för första gången på länge och känner mig faktiskt rätt okej trots dålig sömn, inte alls så slö och ont som igår. Har varit ute och krattat i kaninburen, bäddat, fixat och donat i lugn takt. Hoppas bara att jag får sova bättre i natt så är jag snart mitt vanliga jag tror jag!
    BF 16/7
  • kattnos

Ja, det blir ju en helt annan sak att komma ut i värmen jämfört med att ha relativt tempererat inne i magen :)

Bf idag! Ingen bebis än... inga känningar heller så det dröjer säkert några dagar till.. kan ju hoppas på att temperaturen sjunker lite även om vi inte har haft "mer än" 26 grader inne.. minns tidigare år när vi bodde i lägenhet på 6:e våning och med två katter som ju inte fick ramla ned.. Då var det jobbigt vissa somrar att inte ens kunna vädra ordentligt. Nu bor vi i hus så det är lite enklare även om jag mest håller mig inomhus där det är någorlunda svalt.

BF 16/7
  • kattnos
    Horisonten skrev 2018-07-17 09:55:42 följande:

Heja er som är på förlossningen. Hoppas fler bebisar kommer snart :)

Och till er som fortfarande är gravida. Heja er också!! Sådana kämpar ni är i värmen!! :)

Här blir de en dag inne då de förväntas bli upp till 30 grader!! Så blir nerdraget och fläktar på oh mysa inne. Hoppas min lille pojk inte blir för varm och att det inte blir för varmt för syskonen heller,då de ocksp har jobbigt och blir trötta av värmen. Speciellt min snart 2,5 åring. :( Får försöka hålla de sysselsatta på något vis :p

Hur har du mått efter förlossningen? Börjar du bli mer dig själv igen?

Besök hos bm Idag, förhoppningsvis sista gången jag var där. Har bara haft lite förvärkar men hoppas på att det sätter igång under veckan.
    BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-18 17:49:19 följande:

Så där ja, hinnsvepning nummer två avklarad. Vi fick även en tid till förlossningen i morgon förmiddag, så ska de bedöma om det är aktuellt att sätta igång nåt redan. Hoppas hoppas!

Lycka till i morgon!

Är hinnsvepning något man brukar bli erbjuden eller måste man be om det själv?

Någon som är med i SWEPI-studien förresten? Har fått info om den men inte bestämt om jag vill delta..
    BF 16/7
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-07-18 21:39:08 följande:

Jaha okej. Det är inget som jag ens fått information om. Men det kanske bara är vissa landsting som är med i den?

Det var i ett visst antal landsting, det stämmer. Studien utförs av Sahlgrenska så det kanske är landstingen kring Göteborg helt enkelt.

Ok, mitt nästa besök hos bm är om en vecka så det blir nog ingen hinnsvepning för mig, hoppas på att jag istället har fött barn då :)
    BF 16/7
Svar på tråden Bf juli 2018