• Sopp

Bf juli 2018

Mamma till S skrev 2018-02-19 11:25:08 följande:

Känner ni av bebis varje dag? När ?måste? man det? Känner av lite svep här o där om jag känner efter men inte så mkt mer än. Åh vill slippa oron över nånting hela tiden.. suck!

Ja drt finns då folk till allt , bara för att man är gravid verkar många människor kunna tro att det är ok att bete sig lite hur som, som typ hej tjockis, eller klämma på magen!! JAG VILL INTE ATT DU TAR MIG PÅ MAGEN UTAN LOV, förstår inte, är det ok annars?? Alltså. Det är i min skalle obegripligt hur man helt plötsligt kan släppa allt för det visar sig att någon är gravid! Hm...

Förra veckan kände jag flera gånger om dagen men nu känner jag typ ingenting. Är också väldigt orolig då jag hört att när man väl börjat känna ska man fortsätta känna :( samtidigt känns det ?onödigt? att kolla upp det då det ändå är för tidigt för en bebis att överleva utanför magen (17+4)
  • Sopp

Jag har ingen försäkring, kan man fortfarande skaffa gratisvariant?

Idag berättade jag för kollegorna på jobbet, deras reaktion var:

- är det en tjej nu?!

- nej en till kille

- nääääääö ååååå men attans också det skulle ju va en tjej nu! Ååå va synd nu får ni försöka på en fjärde

- nej det blir jättekul med en till kille, nu räcker det med barn

- nä men det hade ju vart bättre med en tjej!

Blev faktiskt både arg och ledsen, som att mitt barn är mindre värt för att det inte var rätt kön i deras mening

• Sopp

Kul med era lyckade RUL! Vilken skön milstolpe. Vi har en vecka kvar, men känner bebben tydligt nu, igår kunde jag till och med känna utanpå, så häftigt med moderkakan i bakvägg det har jag aldrig fått uppleva förut! Förra gången kunde bebisen sparka som en tok i v 32 och jag kände ingenting

• Sopp

Till er som har foglossning, lite tips från en som är gift med en naprapat :) det är egentligen rätt dåligt att ligga/sitta still längre stunder, det gör det bara värre. Beroende på hur jobbigt ni har det så försök röra er lite och ofta, typ upp o gå runt i några minuter varje timme och orkar ni, ta kortare promenader, kör vattengympa eller annat skonsamt för leder. Undvik så långt det går trappor (och ta bara ett trappsteg i taget om ni måste gå i trappor, alltså båda fötterna på varje trappsteg). Lyft/bär absolut så lite som möjligt, barn får klättra upp själva i bil/vagn/stol etc med stöd. Klä på er på benen sittandes, så ni aldrig behöver lägga hela vikten på ett ben i taget. Sitt ej skräddarställning eller med ena benet över det andra, all form av snedfördelning är dålig

• Sopp

Ni som redan har tre barn, vad har ni för bil? I helgen satt min superspinkiga man i mitten där bak mellan våra söners barnstolar och beskrev det hela som olidligt så ny bil är på tapeten. Är det en väldigt rymlig typ kombi/suv man ska titta på eller rent av sjusitsig?

• Sopp
    Perpen skrev 2018-02-26 16:23:43 följande:
    Syskonen är 5 och 3 år gamla. Så vi behöver ha plats för en framåtvänd stol och två bakåtvända. Och helst vill jag ha samtliga i baksätet. Vi var iväg och provkörde en citroen c4 picasso för ett tag sedan. Gillar att alla säten i baksätet är "riktiga" och inte bara något halvdant halvsäte i mitten bak, plus att golvet är helt platt hela vägen där bak. Problemet var bara att den bilen hade inte så mycket utrymme i bagaget (men man skulle kanske kunna använda sig av takbox vid längre resor(?)), och jag var orolig över att det skulle bli alltför trångt med tre stolar i bredd där. De stolarna vi har nu är beSafe, och till babyskydd kommer vi troligtvis köpa något med bas så det tar ju en del plats. 
    3hjärtan skrev 2018-02-26 16:11:41 följande:

Annara tror jag Skoda superb är väldigt rymlig 5 sitsig bil. Stort ben utrymme i dom och bredare än tex xc70

Ska kolla upp Skodan. Tack för tipset (Y) 
    Tack för alla biltips! Nu har vi surfat runt här hemma och tycker att Citroen Picasso verkar vara ett jättebra alternativ. 3 Riktiga säten bak med möjlighet till 2 säten till, toppen! Annars är det alternativet en minibuss. Den är ju inte supersnygg men väldigt bra pris, måste provköra =)
  • Sopp
    Vetintevad skrev 2018-02-26 17:23:45 följande:

Hej!

Idag hade vi RUL och blev flyttade från 23 juli till 30 juli. På ultraljudet såg barnmorskan 2 små svarta fläckar på bebisen som hon inte kunde säga vad det var för något, hon tog även in en extra som fick kolla men som inte kunde säga. Efter att vi gått så visade hon det för en läkare som ville att vi ska komma in igen om en vecka på ultraljud för att se. Men barnmorskan sa flera gånger att de tror inte att det är något men för att vara säker så vill de att vi kommer in igen. Man blir ju orolig och undrar vad det kan vara. Men det var iaf inte något vid hjärtat, hjärnan eller njurarna utan de svarta fläckarna såg ut att vara i magregionen. Någon här inne som varit med om liknande?

Vad jobbigt att gå runt och fundera en hel vecka! Jag har inte varit med om det, men vad bra att de är noggranna och kollar upp ordentligt
  • Sopp
    Mamma till S skrev 2018-02-26 21:42:18 följande:
    Vi kollade också på en sån men upplevde den som trång bak, för oss iaf som har två framvända stolar.. så vi vart besvikna på den... men väldigt fin bil :)
    Aha vad synd :( ja vi får helt enkelt åka och titta, kollade på dodge journey också men hittade väldigt begränsat utbud begagnat. Vi försöker hitta någon som gått max 5000 mil under 200 000 så det begränsar ju urvalet lite
  • Sopp

Alltså ursäkta detaljnivå men jag har blivit så jäkla risig i magen. Gasig, lite lätt förstoppad och får gå och ?småbajsa? hela tiden. Har även halsbränna och mår lite illa

• Sopp

RUL avklarat, framflyttad från 25 till 27 juli. Allt såg toppen ut och jag är glad att vi redan visste att det var en pojke den här gången så att jag bara kunde släppa alla sånna tankar och känna mig glad över att se honom och veta att han har det bra där inne!

Svar på tråden Bf juli 2018