• kattnos

Bf juli 2018

Längtar17 skrev 2018-07-24 10:40:47 följande:

I natt har jag också sovit urkasst. Hade hoppats på lite fler tecken att nåt är på gång men ingenting. Håller timmarna för att din bebis dyker ut snart!

Tack, jag håller tummarna för dig också!
    ostbågen skrev 2018-07-24 18:03:22 följande:

Nej det känns som att en förlossning är hur långt bort som helst i nuläget.

Härligt för dig att komma ut och göra nåt, då går ju tiden åtminstone lite snabbare. Känns som att ett dygn är minst två just nu, då dagarna ser nästintill likadana ut. Hade det inte varit för denna jäkla värmen (är på riktigt så trött på detta väder nu haha) så hade allt varit så annorlunda, orkar/vill inte gå utanför dörren om jag inte måste. Lite ledsen över att det inte är/har varit en "vanlig" sommar då jag isolerat mig så mycket i flera månader just pga. vädret. 

Fy vad jag gnäller, men jag kan verkligen inte njuta alls och tycker att detta "förstört" lite av min upplevelse av graviditeten... 

Jag har också dåligt med ork men såå svårt att bara vila också.. hjärnan går på högvarv trots att den är mosig. Visst är det varmt, jag tror att många skulle må bra av regn nu, inte minst alla bränder som rasar längre upp i landet.. enligt prognosen hör ska det komma en del i helgen iaf så jag hoppas på det! Vår gräsmatta börjar bli gul och jag är lite orolig att vår gräva brunn ska sina.. Sen vet jag inte hur mycket värmen har påverkat min graviditet för jag har åtminstone inte svullnat upp något även om det är en pärs att vara ute..

Och jag tycker att det är helt okej att gnälla lite i slutet av graviditeten när man är stor, tung och trött! Sen är det tråkigt tycker jag själv att jag nu känner mig nedstämd som jag gör, man vill ju glädjas åt det kommande barnet liksom <3
    BF 16/7
  • kattnos
    asterisco skrev 2018-07-24 19:12:31 följande:

Alltså tjejer - hjälp!! Jag har bara gått bf + 2 och jag blir tokig! Ändå underhåller jag mig så mkt jag orkar, men är lika less för det. Inget känns kul. Vill ha min tös nu, vill ha min kropp! HJÄLP - hur gör ni? Hur tänker ni för att inte deppa ihop totalt? Jag försöker tänka ?max 13 dagar kvar, ut kommer hon, snart är hon här..?

Och alla dessa frågor om hon kommit än gör mig ännu mer tokig.. vad ska man svara liksom?

För min del - Tja i morse var jag jätteledsen för att jag inte riktigt orkar med min tunga otympliga kropp. Jag vet inte hur mycket du orkar göra, jag kör som ovan nämndes ungefär varannan dag med någon aktivitet men då är jag helt slut efteråt. Jag försöker prata med mamma och svärmor och få de att muntra upp mig lite Men i stort sett känns det som att det handlar om att i den mån man orkar göra saker för att få tiden att gå.. åka någonstans, bada, kanske fixa något hemma som inte blivit gjort.. läsa en bok kan ju också få en stund att gå.. Jag har även löst lite korsord vilket inte hör till vanligheterna.. Men sen tror jag att det är viktigt att försöka vila.

Läste att man kan skicka ut ett mass-sms till folk som undrar och skriva att man hör av sig när underverket anlänt - vet inte om det funkar men kan ju vara värt ett försök ;)
    BF 16/7
  • kattnos
    asterisco skrev 2018-07-24 19:12:31 följande:

Alltså tjejer - hjälp!! Jag har bara gått bf + 2 och jag blir tokig! Ändå underhåller jag mig så mkt jag orkar, men är lika less för det. Inget känns kul. Vill ha min tös nu, vill ha min kropp! HJÄLP - hur gör ni? Hur tänker ni för att inte deppa ihop totalt? Jag försöker tänka ?max 13 dagar kvar, ut kommer hon, snart är hon här..?

Och alla dessa frågor om hon kommit än gör mig ännu mer tokig.. vad ska man svara liksom?

För min del - Tja i morse var jag jätteledsen för att jag inte riktigt orkar med min tunga otympliga kropp. Jag vet inte hur mycket du orkar göra, jag kör som ovan nämndes ungefär varannan dag med någon aktivitet men då är jag helt slut efteråt. Jag försöker prata med mamma och svärmor och få de att muntra upp mig lite Men i stort sett känns det som att det handlar om att i den mån man orkar göra saker för att få tiden att gå.. åka någonstans, bada, kanske fixa något hemma som inte blivit gjort.. läsa en bok kan ju också få en stund att gå.. Jag har även löst lite korsord vilket inte hör till vanligheterna.. Men sen tror jag att det är viktigt att försöka vila.

Läste att man kan skicka ut ett mass-sms till folk som undrar och skriva att man hör av sig när underverket anlänt - vet inte om det funkar men kan ju vara värt ett försök ;)
    Twoblirthree skrev 2018-07-24 20:52:13 följande:

Ville bara uppmuntra er som är så trötta på graviditeten lite... Jag var hur trött och sliten som helst innan jag födde, foglossning och orkade inget mer än o gnälla. Kände att jag aldrig kommer få min bebis (gick över 7 dar).

Så här i efterhand så önskar jag att jag kunde sagt till mig själv, när jag bara väntade på att det skulle starta, att jag har en så himla häftig resa precis framför mej...när som helst händer det. Nu känns det istället lite sorgligt att det är över (kanske låter knäppt) men att få va med om att föda barn är ju så häftigt tycker jag o att få träffa sin underbara bebis för första gången. Nu är ju detta mitt tredje barn och förlossningen gick super bra så kanske därför jag känner så med. Vi ska (troligtvis) inte skaffa fler barn heller så det känns lite sorgligt.

Idag är min flicka redan 1 vecka gammal. Livet rullar på med amning, blöjbyten och lite sämre sovnätter. Hon är så go och mysig min fina tjej o är så glad att hon är här. Känner igen min kropp och mitt psyke igen (på gott och på ont tyvärr).

I vilket fall som helst...att va gravid är ju skittungt det håller jag med om men det är bara i 9 månader sedan är man "bara" sig själv igen el hur man ska säga. Försök njut även om det är svårt (framförallt i värmen) men ni vet att snart så går vattnet el så tar sammandragningarna i lite extra och ni är igång. När som helst händer det...lycka till med era förlossningar!! :)

Jättefint skrivet, tack för det! Givetvis har du rätt och man vet ju att när bebis väl är här så kommer tiden gå dubbelt så fort istället. Ska försöka njuta av min stora fina mage de sista dagarna och åtminstone inte bara tycka att den är tung och ivägen. Tack för peppen!!
    BF 16/7
  • kattnos
    Åttionio89 skrev 2018-07-25 03:25:06 följande:

Igår kom vår efterlängtade dotter! På Bf+10. Hade haft förvärkar och väldigt mycket sammandragningar sen lördagen. Detta ändrades på måndagen och gick över i kraftig mensvärk som kom i omgångar (värkar) vilket jag inte fattade haha. Sen kl 01 gick vattnet, det va ljusgrönt så vi skulle komma in med en gång tyckte dom. (Hon hade bajsat i fostervattnet) Var dock ingen fara och det va fullt på förlossningen så vi fick vanka runt i dagrummet från 03-06:30 då vi äntligen fick ett rum! Blev undersökt av BM 7:30, var då öppen 3-4 cm men en timme senare började jag känna lrystvärkar och ut for hon 9.15! Hann inte få nån bedövning alls men det gick ju bra ändå! Lustgasen funkade inte alls för mig denna gång. Nu är vi hemma och gosar! Lycka till all ni som är kvar!

Åh grattis! Vad härligt att det gick bra!
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-25 14:00:20 följande:

Måste fråga hur har ni haft det med besök på mvc såhär på slutet? Jag var där 18/7, fick ny tid 1/8 hos en annan bm då min har semester. Om jag kommer gå på det besöket så är jag i 41+1, ska man verkligen inte kolla något däremellan? Bm har inte ens nämnt hinnsvepning utan sa bara att om jag går till 42+0 ska jag ringa till fl på morgonen för att ev. få tid för igångsättning om kroppen är redo.

Jag har gått en gång i veckan, de senaste besöken har varit i v 38+0, 39+0 och 40+0, mitt nästa besök är i morgon på 41+2 så något förskjutet. Har inte heller hört något om hinnsvepning så det kanske är olika på olika ställen.. Räknar iaf med att få veta hur det blir med ev igångsättning i morgon på mitt besök.
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-25 15:32:40 följande:

Tycker det borde vara samma "regler" i hela landet, nu känns det så konstigt att vissa landsting har sån himla koll och det görs ultraljud, kollar flödet i navelsträngen, kollar tappen och om man ev, har öppnat sig samt gör hinnsvepningar hit och dit. 

Såklart har man "oturen" att tillhöra landstinget där det inte hörs ett knyst om ovanstående. Känner bara att det känns lite olustigt att ha ett besök 39+1 och får nästa 41+1, speciellt med första barnet när man redan nojar över så mycket. Försökte ringa imorse för att se om det gick att få ett besök lite tidigare, men då hade dom inte ens telefontid öht idag pga. semster.. känns ju sådär.  

Där jag bor har det inte heller varit några vaginal undersökningar eller liknande men jag har på något sätt tyckt att det varit ganska skönt. Om de hade trott att något var fel så vet jag att det finns rum för ultraljud osv men om alla värden är bra, bebis växer som sig bör, ligger rätt och rör sig normalt så känns det som att ytterligare kontroller skulle få mig att oroa mig mer snarare än lugna. Men jag tror att man ska ha ett besök i veckan på slutet, faktiskt. Och givetvis borde det vara ungefär lika oavsett var man bor.
    BF 16/7
  • kattnos

Idag har jag varit på det garanterat sista besöket hos min bm. Allt ser fortfarande bra ut med bebisen och hon sa att hon kunde kolla om det gick att göra en hinnsvepning vilket jag ville. Tyvärr så var min tapp inte mogen så det gick inte, den hade dock mjuknat längst ut så något händer väl iaf. Sen blev jag uppringd av förlossningen som bokat in mig för igångsättning på tisdag! Då är jag i v 42+0. Vore såklart skönt om bebis kommer självmant men det känns också skönt att ha ett sistadatum. Just nu känner jag för att typ sova fram tills dess för min kropp är tung och trött nu.

BF 16/7
  • kattnos
    3hjärtan skrev 2018-07-26 20:58:58 följande:

Skulle också få en hinnsvepning idag v39+0. Tappen var mjuk men omogen och endast öppen 1 cm

Så hon kom ej åt och kunna töja nät. Ont och obehagligt var det också

Ja det var inte skönt precis! Började blöda lite också och sen sved det lite under hela gårdagen. Men annars verkar inget ha hänt. Idag tänker jag göra så lite som möjligt för även nätter där jag sover bra är jag ändå helt slut - min kropp är tung och trött. Så jag försöker samla kraft till förlossningen..
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-28 10:04:08 följande:

Händer ingenting.. :( har känt lite ilningar/stick? i fiffi och när jag går/står kan det komma som en smärta i ljumskarna.

Känns som att bebis ligger jättekonstigt för jag kan nästan inte sitta upp och andas som vanligt, för magen (kroppsdelar/bebis) är verkligen precis under mina bröst och trycker. Tycker inte att den borde vara så högt upp nu? Detta har blivit värre de senaste dagarna.

Här händer inte mycket heller.. hade som en värk vid två tillfällen igår men med timmars mellanrum och sen inget så näe..

Kan det bero på sammandragningar tro? När jag får det har jag iaf väldigt svårt att luta mig framåt och måste sitta rakt. Sen är jag kort också, 153 cm så min bebismage tar upp stor del av min kropp just nu :)
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-28 11:46:02 följande:

Ja vi hade ju inte direkt tur med vädret enligt min mening. Har redan sagt att om vi ska/kan skaffa en till så vill jag verkligen inte vara höggravid en sommar till. Man får väl dock hoppas att inte varje sommar kommer se ut såhär framöver.

Känns som att jag packat ganska lite saker.. vill inte överdriva och ha med hur mycket som helst samtidigt vet man ju inte ifall man måste stanna kvar någon natt.

Nej det är inte kul att vara gravid den här sommaren - fast på bf +12 är det inte kul att vara gravid alls längre. Jag har fortfarande inte svullnat upp av värmen men allt man gör är ju mer eller mindre jättejobbigt ändå. Så det får vi planera bättre till nästa gång, haha.

Min väska har varit packad i flera veckor och ligger i bilen och bara väntar - kommer knappt ihåg vad jag har tagit med mig. Men nu när jag ev blir igångsatt har de ju varnat för att det kan ta längre tid så jag funderar på om man ska packa med något spel, kortlek eller liknande så att man får tiden att gå.. Sen räknar jag med att stanna några nätter i vilket fall men min man kommer troligtvis inte stanna mer än någon natt och han måste hem och se till våra djur så då kan han ju ta med sig om det skulle vara något jag saknar.
    BF 16/7
  • kattnos
    Perpen skrev 2018-07-28 12:59:28 följande:

Just under förlossningarna har jag aldrig kunnat göra något annat än typ andas lustgas för värkarna har varit så intensiva när vi kommit in. Så för förlossningens del har jag aldrig behövt ha med något alls egentligen.

Men efteråt kan det ju vara kul att ha med sig något. Särskilt om man ska stanna någon dag. Har inte bestämt mig för hur jag ska göra denna gång. Men har packat med en liten dator i alla fall det är så att jag inte får sova på natten. Så kan jag se någon serie eller läsa lite. Första barnet skrek sig genom hela första natten medan andra sov sig genom hela den natten. 

Nej det var ju så jag tänkte från början att när man väl åker in så finns det kanske inte tid till att spela kort - men i och med att jag nu kanske blir igångsatt så känns det som en bra idé att fördriva tiden med (kanske går fort det med men man vet ju inte)

I övrigt kör vi nog med telefonerna, skulle kunna plocka med en bärbar dator men jag tror inte vi gör det.. en bok kan ju också vara en god idé.
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-28 15:49:25 följande:

Ja sjukhusmiljön i sig är ju inte sådär superrolig och man vill ju hem till sitt eget. Känns så sjukt att vi snart kommer vara en familj och att jag ska ha en egen liten bebis (som jag nu iofs är irriterad på eftersom han uppenbarligen inte vill komma ut haha). Åh nu längtar ja tills att allt är över och man kommer innanför dörren första gången :)

Min mamma har försökt bänka i mig att jag ska stanna så länge som möjligt - nu funkar det ju inte som på 80-talet när jag föddes men hon var kvar med mig typ en vecka på bb. Det berodde iofs på lite komplikationer och att jag var ganska liten trots att hon gått över tiden med 11 dagar men hon så att det är bra att försöka stanna så länge man kan så att man hinner fråga, allt är ju nytt liksom. Så ett par dygn blir jag nog kvar iaf är tanken. Har inte hört något om att man inte får stanna där jag ska föda. Men sen får man väl se om man blir uttråkad :)

Ingen det händer något för? Jag har sammandragningar men oftast inte smärtsamma, har haft lite mensvärk men det vill liksom inte dra igång så det blir väl ingen bebis idag heller. Är ganska så less kan jag säga. :(
    BF 16/7
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-07-28 16:31:32 följande:

Ja det är nog väldigt individuellt hur länge man vill stanna (och får) har tänkt stanna tills jag känner att det känns okej att faktiskt åka hem och att amningen funkar bra. Hoppas på att kunna amma men man vet ju aldrig hur det går.

Nej har varit oerhört lite känningar idag, inte för att jag haft så mycket annars men nu är det verkligen ingenting. Blir nästan besviken när jag måste på toan och inte är lös i magen (känns som att alla nämner att de blivit det när det närmar sig?). Min slempropp har inte ens lossnat... Hoppas det kan dra igång ändå utan dessa saker. Ja jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dig om jag känner som jag gör i bf+5. Har slutat svara alls när folk skriver och frågar nu, orkar inte med hur jobbiga dom kan vara. Konstigt att de inte fattar själva. :D

Nej det där med amning verkar vara bökigt för många, hoppas på att det ska funka och att vi får bra hjälp!

Jag har inte heller varit särskilt kass i magen men även om många är det så är det nog individuellt. Min slempropp har inte heller lossnat men det tror jag inte att alla märker ändå. Haha ja nu är man inte psykiskt stark faktiskt.. Men snart är denna dagen slut och då har jag bara två dagar till de startar upp det hela, vågar inte hoppas på annat nu även om det gärna får starta spontant typ nu. Men ja folk borde fatta att man själv också tycker att det är jobbigt och att man väl hör av sig när det finns något att berätta..
    BF 16/7
  • kattnos

Ja jag vill allt ha mera regn och mer behaglig temperatur.. Men det hade jag nog velat även om jag inte var höggravid..

Gällande bajs så har jag inte ägnat det en tanke i samband med förlossningen. Nu tänker jag att kommer det så är det så men det är väl inte säkert att man tänker så då.. Men förhoppningsvis har man fullt upp med att tänka på annat då.. har inte varit förstoppad heller så..

Det känns verkligen trångt i magen nu och bebis har kvällsdisko.. Så fort h*n rör sig antingen svider det mot min blåsa eller så känns det som om hela havet (magen) stormar. Känns ibland som att bebis typ headbangar och det gör riktigt ont.. nä, det är för många i den här kroppen helt enkelt och en måste ut! Haha.. senaste veckan har det även knäppt till i magen ibland, vad jag har förstått så är det typ luftbubblor i fostervattnet som spricker? Någon mer som hört det?

BF 16/7
  • kattnos
    Längtar17 skrev 2018-07-28 22:02:48 följande:

Haha, min bebis har också kvällsdisco :) Nej, knäppningar känner jag inte igen. Är det i samband med att dom andningstränar?

Nej eller jag vet ju inte - det verkar inte vara så lätt att hitta info om även om andra verkar ha varit med om det. Läste något om att det kan bildas vakuum när bebis rör sig mot livmoderväggen som släpper och då bildas ett knäppande ljud.. vissa säger att det kommer från lederna men det tycker jag låter osannolikt.. jag har bara hört det i samband med rörelser iaf.. Men inte ofta, bara några gånger och bara sista veckan nu.
    BF 16/7
  • kattnos
    Perpen skrev 2018-07-29 09:16:35 följande:

Jag får knäppningar lite då och då. Hade det med de andra barnen också. När jag frågade barnmorskan om det sa hon att det faktiskt var lederna men jag vet inte. Var obehagligt i början men nu är jag van.

Jaha, ja jag vet som sagt inte och har bara använt Google för info :) Det viktigaste är ju att det inte är något farligt iaf.
    BF 16/7
  • kattnos

Kanske kanske att det kan börja hända något här också - vågar knappt skriva det men för en stund sedan fick jag en stor flytning med lite segt och brunaktigt i (sorry för info) och efter det här jag en annorlunda känsla i ryggslutet (känns som att mensen ska börja när som) Hoppas att det är på g men samtidigt tänker jag - vad har jag gett mig in på, vågar jag detta?! Haha så tokigt man kan tänka:)

BF 16/7
  • kattnos
    Sopp skrev 2018-07-29 15:34:10 följande:

Precis så startade min första förlossning! Jag tror det är igång för dig nu :) lycka till, du fixar detta!

Nyfikenlillstrumpa skrev 2018-07-29 16:22:19 följande:

Åh vad roligt!! Jodå det är nog på gång snart ska du se! Du får hålla oss uppdaterade :) Min värk har slutat och nu händer ingenting igen...

Jag börjar känna det samma. Har inte varit något orolig eller nervös men ju mer tiden går börjar jag inse vad det är jag ska ta mig igenom. Speciellt när man sitter och gör #2 samtidigt som magen känner för att träna på sammandragningar... det gör ju så djävulskt ont så jag vet inte vad. Du undrar jag om jag kommer klara av det om det kommer göra så ont.

Ja jag hoppas! Nu kommer det en mensvärksliknande känsla ungefär med 20-30 min mellanrum, dock håller det i sig i ca 10 min (inte lika ont hela tiden men det släpper liksom inte) vilket gör att jag blir lite osäker på om det är mer regelbundna förvärkar. Men vi får väl se hur det utvecklas under kvällen :) Tog två Alvedon för en timme sedan och det har inte helt klingat av iaf..

Ja det är ju svårt att backa ur nu men det är läskigt när man tänker på att det faktiskt ska hända på riktigt :) Spelar nog ingen roll hur mycket man har förberett sig för man kan ju inte förbereda sig på hur man kommer att känna då...
    BF 16/7
  • kattnos

Oj, här har hänt mycket de senaste dagarna, stort grattis till er som fött!

Mitt vatten gick senare på dagen i söndags, sen slutade förlossningen efter ett dygn med kejsarsnitt efter att ha bråkat med en envis kant i flera timmars värkarbete. Personalen på operationen var oerhört duktiga och sa att vår son låg lite fel och hade haft svårt att komma ut av detta. Jag är jättenöjd med hela upplevelsen!

BF 16/7
Svar på tråden Bf juli 2018