• Sopp

Bf juli 2018

Meedaa1 skrev 2018-04-13 12:53:34 följande:

Börjar också känna så vill gärna vara i v 38 redan nu. Har gått upp en del undra hur det kommer att slutaA

Fler som drömmer konstigt har alltså mardrömmar om nätterna vaknar och kan inte somna om 3 mån kvar hur ska det gå

Jag drömmer mycket sexdrömmar, gör iprincip aldrig det annars och nu är det flera gånger i veckan. Tycker mig minnas att det var lika med de andra
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-04-18 10:30:44 följande:

Det höll nog i sig i 1-2 minuter.

Igårkväll tog bebis spjärn från ryggen till magen. Det kändes inte likadant. Nu var det bara magen.Hela vägen nerifrån och upp mot revbenen.Där jag tycker mig känna att livmodern sitter och där BM kände på mig och gjorde UL.

Låter som en sammandragning! Ingen fara så länge det inte är smärtsamt och inte är typ hela tiden, kroppen övar för vad som komma skall :) själv har jag aldrig upplevt sammandragningar innan förlossningen som onda, mer att det känns spänt och att jag får svårare att andas
  • Sopp

Nu behöver jag lite pepp här känner jag. Jag väntar ju som sagt min tredje pojke, och även om det fanns en initial besvikelse över insikten att jag aldrig kommer att få en dotter så längtar jag så efter mitt fina barn som ligger inne och bakar färdigt i magen. Dock så dyker den där besvikelsen upp igen varje gång någon annan får en dotter, eller får veta att de ska få en dotter - Som att jag blir avundsjuk och samtidigt arg för att ingen blir avundsjuk på mig (jag vet nu låter jag helt rabiat, skyller på gravidhormoner haha .. =) ) 

Jag har en ogrundad känsla (tror jag) av att jag skulle haft bättre kontakt med en vuxen dotter än med en vuxen son, även om mina egna barn får träffa farmor och farfar bra mycket oftare än mormor och morfar som bor i en annan stad. Nu ska ett par vi umgås med väldigt nära, som får barn bara 6 veckor efter oss, tydligen få en dotter och jag är sådär avundsjuk som jag inte vill vara - visst KAN söner också ha en fin relation med sin mamma? eller är jag dömd att typ baka bullar och titta på när dom umgås med sin pappa? (jag är ju verkligen ingen tjejig tjejmamma utan jag är ju den som satsat på karriären och min man den som drar största lasset hemma, dock bakar han ju inte bullar.. ) 

• Sopp
    InaLo skrev 2018-04-26 13:41:47 följande:
    Du får nu bara tillåta dig att känna så, känslorna kommer i allafall och du är ju inte på något sätt en sämre människa för det. Du får låta dig sörja något du längtat efter men nu inser att det inte ser ut som det ska bli som du önskat. Dessa känslor minskar inte dina modersinstinkt eller kärlek till pojken i magen.

Själv väntar jag min 4:e flicka tycker själv att det är jätte kul men såg glädjen och besvikelsen på sambon vid UL han hade nog gärna haft en pojke. Men sa bara "ja där är ju pappas lilla flicka" som han kallar även de andra tjejerna för.

Det kan ju lätt bli en ond sprallig av dåligakänslor och samvete så inte egentligen har en grund att ha dåligt samvete för. Försök i allafall att undvika att ha dålig samvete för det finns ingen anledning. Men klart det kan kännas förvirrande att sörja mitt i glädjen. Lycka till och grattis till pojken.
    Jag har nog faktiskt inte dåligt samvete .. haha =) men jag blir arg på mig själv! För jag vet egentligen inte vad det är som jag är avundssjuk på, man inser ju ganska snabbt att barn inte är några dockor så man skaffar dom ju inte direkt för att få klä på dom fina kläder (iaf inte efter 2 års ålder då de själv verkar ha en tydlig bild av vad som är fint och ej)

jag tror jag är "rädd" att jag missar något, jag har ju växt upp med 3 bröder så jag har alltid fantiserat mycket om att få döttrar eftersom jag aldrig fick några systrar. Å andra sidan var jag rätt utanför i syskonskaran under uppväxten så jag kanske ska vara glad för 3ans skull att han nu har större chans att vara en del av gänget även i tonåren. Vad mycket svammel det blev.. men jag blir framför allt arg på mig själv, för jag - som alla andra föräldrar - tycker ju att just mina pojkar är det mest spektakulära som finns på den här planeten och jag är ju så himla glad över att jag ska få en till person att älska lika mycket

Ibland tror jag att det det delvis handlar om någon form av självcentrering där jag vill att mitt liv ska framstå som så himla fulländat för min omgivning, och att jag lägger så mycket fokus på vad andra tycker och tänker om min familj. Jag kan ju bara föreställa mig hur snacket gått bland vänner när de fått veta att pojke nr 3 var på g. Det var nog 0 personer som sa "åå tänk vilken lycka jag hoppas att JAG får tre pojkar!!!!" haha ;)
  • Sopp
    tiiitti skrev 2018-04-26 14:04:25 följande:
    Jag förstår din känsla.

Jag väntar min andra pojk (vilket jag såklart är väldigt glad över) men känner samtidigt en viss sorg över att inte få en flicka. Det är ju absolut inte för man är besviken för det man ska få, för det längtar man ju jättemycket efter och vet att man kommer att älska, men man saknar det man inte får.

Jag tror väldigt många kvinnor önskar sig en dotter, då man tror att det är ett speciellt band dom imellan. Iallafall som vuxna. När de är barn är det nog absolut ingen skillnad . Min nuvarande son är väldigt mammig och en känslosam kille som vill va nära, prata och göra saker med sin mamma.

Jag tänker att man på något sätt får försöka hålla fast vid den nära kontakten sen med.

Många har nog själva delat upp så att pappan tar sönerna på saker och mamma umgås med flickorna istället, men man kan ju själv styra över det att ha den där kontakten och umgänget med sina söner istället .
    Ja säkert. Här ska inte bakas några bullar inte. ;) Min äldsta son älskar ju iaf att gå och shoppa kläder samt köra disco, så vi har ju hittills kul saker att göra ihop. Och våra pojkar är ju bästa kompisarna i vått och torrt och jag tänker att det är en gemenskap som kommer hålla lättare även under tonåren nu när de är av samma kön
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-04-29 23:38:24 följande:

Hur länge (ungefär) måste man gå upp var tredje timme?

Vad händer om ingen mjölk kommer ut? Hur länge överlever bebisen utan mjölk?

Är det bäst att ha ersättning hemma fall i fall?

Skratta inte åt min fråga. BM skrattar bara men vägrar svara på om bebisen dör direkt utan mat eller klarar sig flera timmar så man kan var lugn.

Det är ett lotteri! Första barnet sov 5 timmar i sträck från ca 6-8 veckor, var inställd på det samma med andra vilket förstås gjorde det ännu värre när han visade sig ha kolik och sov MAX 2 timmar i sträck (på mig) de första 8 månaderna. Var förberedd på det värsta och hoppas på det bästa :) men som svar på matfrågan, bebisen kommer ju inte falla ihop och dö av en missad amning, däremot har de ju regelbundna kontroller på BVC i början just för att säkerställa att barnet får i sig tillräckligt, och då kan de sätta in insatser så som ersättning och att du måste väcka barnet och mata. Om din bebis aldrig verkar vara nöjd utan bara fortsätter skrika kan du bara ringa BVC så hjälper de dig att kolla.
  • Sopp

V 28+2 här - Märker tydligt av att kroppen säger ifrån mycket tidigare än den gjorde vid tidigare graviditeter. Så fort jag går längre än 100 m får jag ont i magen (ej sammandragning, men mer att själva magen gör ont) men sedan får jag även konstanta sammandragningar efter ett tag. Har även börjat få väldigt mycket sendrag och kramp, vaknar på natten av att vaderna eller höfterna låser sig och måste flyga upp ur sängen, så oskönt! Känns tråkigt att inte kunna röra sig som man vill, har iaf "turen" att ha ett stillasittande jobb så jobba funkar fortfarande bra

Min första förlossning tog 33 timmar, min andra startade med vattenavgång och när värkarna startade tog det bara 3 timmar. Ingen av förlossningarna var väl någon dröm egentligen, men jag klarade mig med några stygn. Första förlossningen var jag så utmattad efter så jag fick problem med anknytningen och mådde dåligt de första månaderna (plus att förlossningen prompt vägrade ge honom ersättning för man ska ju amma amma amma amma - men han var hungrig och han grät och jag grät och vi grät och inte försän en gullig tant på MVC sa åt mig att sådär ska ni inte ha det så började jag komplettera med ersättning och vips så kom amningen igång av sig självt. Andra förlossningen minns jag som panik- och ångestartad. Som en konstant värk och ingen på förlossningen som hjälpte mig eller ens va i rummet förrän det var dags att krysta. Hoppas på ett mellanting denna gång, lagom snabb =) 

• Sopp
    Ignoramus skrev 2018-05-08 22:07:21 följande:

Uff! Var på föräldrautbildningen i veckan, och vafan är det egentligen? Tycker det är ett helt absurt skambeläggande av de som inte vill amma, eller föda vaginalt, eller göra någonting som inte passar in i bm's trånga världsbild.

Hennes resonemang var typ att om man inte kunde amma så berodde det på att man inte försökte tillräckligt utan gav upp för lätt. Nu vill jag inte göra det överhuvudtaget, men det finns ju massvis av mödrar som sliter ihjäl sig för att få det att funka utan att det går. Tycker verkligen inte det är okej att avfärda deras kamp med att de inte försökt tillräckligt.

Och angående kejsarsnitt. Jag har en stark fobi för förlossningar och ändå skulle jag sitta med i 90 minuter och se en film och lyssna på detaljer kring det. Vi var fyra stycken i rummet så åtminstone 25% kommer förlösas med ks, kanske fler. Då är det väl rimligt att nämna något om det med? Nej nej, det skulle tas upp vid ett senare tillfälle, när det var dags att berätta om komplikationer. När vi äntligen lyckades få henne att prata om det så kunde hon inte göra det utan att fråga de andra om det var okej först. Så sjukt exkluderande (och vad ska de andra svara? "Nej, vi vill inte att de ska bli informerade"?. Jag hade förstått det om det varit hundra personer i rummet och jag var den enda som ks var aktuellt för, men så var det ju verkligen inte.

Plus att jag tyckte att hon "singlade" ut mig direkt i den nya gruppen genom att hela tiden fråga om jag var okej under förlossningsvideon. Nej, det var jag inte och det visste du om i förväg eftersom jag berättat om min fobi i detalj. Men vad ska jag säga? Och varför tror du att jag vill att hela gruppen ska känna till sagda fobi innan vi ens introducerats för varandra?

Jag inser att jag är otroligt bortskämd med att bli accepterad i nya forum och miljöer, men tycker samtidigt att mödravården bör bli *betydligt* mer individinriktad istället för att köra över alla som inte passar in i formen.

Det är ju svårt att göra en individanpassad utbildning om man inte betalar privat för att gå så jag tycker det är väl rimligt att gå igenom hur standardförloppet ser ut, men sen behöver man ju inte ?såga? andra alternativ för det. När min första son kom så hade han inte standarddygnet när han bara sov så jag hann vila mig lite efter förlossningen, utan han var VRÅLHUNGRIG från sekund ett. Han sög och sög och skrek och skrek och någon mjölk hade ju inte kommit igång. Jag hade en 33-timmarsförlossning i ryggen och fick inte sova nu hrller, bröstvårtorna blödde och jag bröt ihop totalt och bara grät konstant och bönade och bad att de skulle ge honom ersättning ... de gav honom en liiiiiten kopp och sedan skulle det ammas vidare. Värsta tiden i mitt liv var det, efter någon vecka började jag tänka att jag inte ville leva mer (för så koko blir man av att aldrig få sova) - sen räddade gulliga BVC-tanten mig och jag fick börja ge ersättning efter att han ammat i en kvart - på några dagar hade jag mjölk i överflöd! Goda råd bör just vara det - råd, och sedan måste man anpassa sig efter situationen. Inte hetsa nya, osäkra och rädda mammor
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-05-15 16:11:39 följande:

Ni som fött barn innan.

Vad händer sekunden efter att man barnet kommit ut?

Ska man börja krysta ut moderkakan direkt? -Gör den ont?

Springer de iväg med barnet och tvättar eller lägger de det direkt på brösten?

Skriker alla barn sekunden efter att de fötts?

Vad händer sen?Får man sova några timmar eller skickar de hem en direkt? Var befinner sig barnet?i ett stort spädbarnsrum som på TV?

I samband med att barnet föds och du får upp barnet så kör de ju de här testen där de tittar på att barnet får ?fin färg? och andas bra, något mer också tror jag. Min första hade svalt fostervatten (och bajsat i fostervattnet) så efter några minuter tyckte de att han började se blå ut så då blev det rätt bråttom ut till ?barnbordet? där de fick pumpa ur fostervattnet medan jag låg kvar i förlossningsrummet och krystade ut moderkakan och sedan syr de ev skador. Med tanke på vad som nyss klämts ur underlivet så känns en mjuk moderkaka som att någon typ petar på en ;) man är rätt avdomnad där nere.. hur länge du får stanna beror på kommun, i Stockholm får du stanna en natt just nu
  • Sopp

Appropå om de torkar av barnet - på våra första bilder med bebis så har jag bajs på kinden - oklart vems bajs det är .... haha :S

Svar på tråden Bf juli 2018