Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bf juli 2018

Vill tacka er som skrev och lugnande mig gällande Hr jag mådde i veckan. Jag kontaktade min mvc i torsdags som bad mig komma in för att lämna nytt urinprov och som de även skulle kunna skicka på odling. Denna gången var de ingen äggvita i urinet. Blodtrycket var inte högt men högre än jag hade vecka innan. Veckan innan låg jag på 120/58 men i torsdags låg jag 129/79 vilket var okej men som sagt högre för mig. Ligger ganska lågt. Men bm trodde inte jag behövde oroa mig. Utan de ville att jag skulle komma mest för att utesluta att mitt mående berodde på gravidteten. De tror mer på att de är migrän. Så skulle ta maxdos av alvedon hjälpte inte de kontakta vc för hjälp. Och blir de akut akut så är de ju förlossningen annars så kan jag alltid ringa dem. Kändes så skönt och lugnande men var orolig innan och varit så galet trött efteråt.

Men jag mår lite bättre. Inte haft de där hygge. I underlivet eller pixlarna som blinkar framför ögonen. Men vilat massor och försökt tänka på hur jag framförallt dricker men även mat. Huvudvärken är kvar men inte liks skarp så ändå lite bättre. Men foglossningen har varit hemsk och jag har brutit ihop pga smärtan flera gånger i veckan och frustrerad över att jag vill så mycket men kroppen skriker bokstavligt talat nej!! Stopp!! Så ja inte mycket och göra. Illamåendet är kvar men kunnat gå från 3 tabletter om dagen till 2. Alltid något. Mår illa men kan hantera det ändå. Dock märkt att jag mår mer illa och hungrig på morgonen så bebis kanske växer mycket nu. Sen halsbränna har kommit. Inte så adligt att de bränner i bröstkorgen eller så mer att de ligger oh gror där pch framförallt i halsen vilket mest är irriterande men går ändå. Så skall inte klaga över det.

Imorgon är det dags för aurora bm att ringa mig. Myxket tankar och känslor blandad. Nervös,orolig,spänd och glad. Nyfiken på vad bm sagt och vad läkaren sagt och kommit fram till. Få mer info och detaljer kring hur de tänker just kring vår sittuation så ja. Hoppas allt går bra.

Hur mår ni andra och välkommna alla nya så roligt :)

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-04-08 20:21:53 följande:

Jag läste, så sent som i dag faktiskt, att det vården ser som högt blodtryck är 140/90 och du har ju en bit dit. Vad brukar du ha som icke-gravid? Mitt brukar ligga runt 95/60 normalt och som gravid 120/65.

Halsbränna är vidrigt! Jag vaknar av det nästan varje natt runt klockan 02 >.< Har Novalucol i nattduksbordet just in case.

Jag har fått tid till Aurorasamtal i slutet av månaden nu. Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut av det men jag hoppas ändå att jag går därifrån nöjd. Jag antar att vi kommer prata om förra förlossningen och vad jag inte vill ska upprepas.

Ja sköterskan som tog mitt blodtryck sa också de först över 140 men någon sa att de är värst om undertrycket är för högt. Jag har dålig koll på vad jag ligger som icke gravid faktiskt men jag skulle tror att jag ligger ca som dig kanske. Är ganska låg normalt och med min som så låg jag runt 115-120 hela tiden men en gång hade jag 135 tror jag och då skickade bm mig till förlossningen. Inte bara den anledningen men en av dem. Får se hur de ser ut vid nästa besök i slutet av april. Bm sa att jag kunde ha lite högre sist pga att jag hade ont men har ju alltid ont pga foglossningen men blir ju extra med huvudvärken också.

Åh fy din stackare!! Så illa är inte min tack och lov något som jag inte får max av som gravid. Hade med med sonen än med dottern och nu ligger jag väl mitt i mellan men som sagt inte sä farligt än. Testat Novalucol men väldigt svårt med mitt illamående kändes bara som de växte i munnen. Tagit samarin om jag måste och funkar ändå för mig. Sägs ju att har man mycket halsbränna så födds bebis med myclet hår. Min son hade mer hår en sin syster och som sagt hade ju mer halsbränna med honom. Så spännande och se hur de blir denna gången. :)

Åh vad bra och skönt. Ta de som det kommer bara :) De är så vana och kunnig. Våran är så bra och jag var väldigt nervös men kände mig sp lugn och avslappnad och hon lyssnade verkligen. Så du skall se att de kommer gå bra och kännas bra efteråt :) Hade du en dramatisk förlossning sist? Om de är okej att jag frågar,annars behöver du inte alls svara :)
  • Horisonten

Hej allihopa :)

Så länge sen jag skrev och var här inne,så tyvärr dåligt uppdaterad. :( Men jag har mått så dåligt och varit så mycket så behövt vara för mig. Orken har tyvärr inte funnits. Men jag hoppas att allt är bra med er alla :)

Här är de väl som innan... Mår fortfarande illa och beroende av min illamående medicin men gått från 3 till 2 tabletter om dagen. Foglossningen är KATASTROF!! :?( Det blir vetkligen bara värre och värre. Hur skall jag orka flera veckor till?! Är liksom ?bara? i vecka 30 nu,så är ju lång väg kvar.Tar psykiskt på mig då jag inte kan göra nägot och få ha kryckorna inne också numera. Kan inte sova pga smärtan eller vända mig. Men måste ändå springa upp på toaletten på nätterna. Blivit tröttare känns de som och huvdvärken är tillbaka. Idag har jag haft så ont och alvedon har inte hjälpt alls :(

Annars är det okej,får fortfarande höra hur liten jag är och de inte syns att jag är gravid men men. Gått upp iallafall 5 kg nu och SF måttet hade ökat bra senast så ligger nu på mitt kurvan. Känns bra och skönt!! Men hade mitt sista besök med ?min? bm för en vecka sedan,haft henne sen jag väntade mitt första barn för 5 år sen snart. Vilket känns konstigt att få ny nu men blir nog bra.

Blivit mer rädd och orolig för förlossningen. Rädd för förlossningsskador pga snabba tidigare förlossningar,kan vetkligen inte bromsa krystvärkarna för de är så sjukt starka så de oroar mig och blivit mer rädd för att något skall hända bebis. Men även hur jag skall klarar och gå med denna smärta i kroppen och den psykiska påfrestningen som den ger. Känt mig så jävla värdelös,klen och svag faktiskt som har så ont och inte kan göra något. :?( Pratade med min aurora bm i för några dagar sen,hon är fantastisk!! Som skall prata med läkare i veckan och se om vi kan komma på någon annan plan eller ett annat sätt för mig/oss att tänka och hantera allt detta på. Så tacksam för min man som ställer upp och stöttar mig och gör allting!! Men även väldigt tacksam för min bm jag haft och för min aurora bm.

Förlåt för långt inlägg men lite uppdatering från mig. Skall försöka orka vara här inne lite mer och läsa. Se hur ni mår och så :)

Ha en fin lördag kväll allihopa.

• Horisonten

Gällande förlossning:

Med min första sä startade de med värkar vid 9:00 på morgonen. Förstod att de var på g då alvedon inte hjälpte. Åkte in så vi var inne vid 14-15 tiden har jag för mig. Öppen 3-4 Cm då. Gick på promenad. Senare fick jag eda men de stannande av värkarna lite så de tog hål på hinnorna så vattnet gick och fick även lite värkstimulerande dropp. Hade krystvärkar i 15-20 min sen var vår dotter ute. Född 10 dagar innan BF.

Med andra barnet så hade jag fått en hinnsvepning som gjorde att jag fick värkar och mycket sv slemproppen gick. Åkte in till förlossningen,kom inte ihåg hur mycket jag var öppen då. Kanske 2-3 Cm men med 1 Cm av tappen kvar. Men värkarna stannade så fick åka hem. Detta var skärtorsdagen. Sedan så fick jag värkar på påskafton,alltså 2 dagar senare. Var ca 3-4 Cm när vi kom in. Fick spinalbedövning och de tog hål på hinnorna så vattnet gick vid 5-6 Cm. Och eftersom jag hade spinalbedövning ville de att jag skulle vara uppe och stå/gå så mycket det gick. Var öppen ca 9 Cm vid halv 8 tiden ca och sen 10 min senare var vår som född. Han kom på bara 3 minuter och 3 krystvärkar. Var inne på sjukhuset bara i ca 4 timmar. Och han är född 14 dagar innan BF.

Så ja jag har väldigt starka och kraftiga krystvärkar. Kan vetkligen inte stoppa eller bromsa de när bm säger att jag inte skall/får krysta. Det går bara inte. Kroppen kör sitt eget race.

• Horisonten
    Perpen skrev 2018-05-06 15:31:48 följande:

Ja krystvärkarna kan vara galet starka. Första tjejen hade jag krustvärkar i ca 10 min med. Men med andra hade jag nog bara som du 3 stycken.

Ja helat sjukt. Pratat mycket med aurora om de så har ju gått igenom mina journaler från de tidigare. Denna gången blir de troligtvis igångsättning så.
  • Horisonten

Hej allihopa :)

Hur är eran helg?

Min helg har hittills varit ganska dålig. :( Igår mådde jag så konstigt,trött och så illamående och konstig. Bara blä. Så vatt en slappedag. Men jag fick tvättat bebiskläder och lagt in. De som är neutralt,eftersom vi inte vet kön. Så mysigt och göra lite. Annars så kan jag inte förbereda så myclet. För behöver hjälp att få hem en vagga vi skall ha och först då tvättar jag sängkläder till den och vagnen. Annars är de bara att beställa nytt babyskydd och packa alla väskor. Skall ju packa min och bebis väska. Stora syskonens väskor skall packas och mannen skall packa sin ifall. Annars är de bara massa annat vi skall hinna med som lite kalas och bröllop innan bebis kommer :)

Har sedan igår eftermiddag/kväll extremt extrem fruktansvärt ont av min foglosssning. Vet inte vad jag skall göra. Låg och skrek och grät igår för gjorde så ont!! :?( Idag känns de väldigt väldigt mycket mot vad de brukar göra på morgonen,blir ju alltid sämre ju mer dagen går. Men jag skall änså kämpa mig ut och ?offra? lite för att åka och titta på bebiskläder med familjen. Lova dottern speciellt att hon skall få välja de kläder som bebis skall få åka hem i :) <3 Någon som tips på fina neutrala kläder? Vill inte bara ha enkla vita eller så. Även om de gör ont i kroppen måste jag komma ut också för psykets skull. Blir knäpp av att bara gå och vara hemma och se allt här!! Liksom varit hemma sen vecka 6-7 så börjat bli jobbigt nu. Har ju kryckorna och så får de bli många pauser :) Sen även också göra något roligt för barnens skull :)

I veckan har jag mitt första bm besök med min nya bm. Nervöst och spännande men hoppas det går bra. Hoppas jag får lite tätare besök sen efter det. Känns som jag skulle behöva det. Hur ofta går ni till bm nu och vilken vecka är ni i?

Något annat spännande som händer i veckan för? :)

Blev väldigt mycket längre inlägg än jag hade tänkt. Hihi hoppas ni har överseende med det :)

• Horisonten
    malikan skrev 2018-05-13 10:57:48 följande:

Jag hade sån hemsk foglossning med andra barnet, men fick citodon utskrivet vilket var min räddning! Otroligt nog lider jag inte så denna gången vilket jag var inställd på, konstigt det där...

Jag är i v 31 och går var tredje vecka hos bm, var där i fredags :) denna veckan ska jag till gyn och mäta tappen, den hade kortats 1 cm på 2 veckor sist så blev en extrakoll, suck.

På tal om bebiskläder så älskar jag kappahl just nu! Beställde faktiskt bb dressen där igår!

Åh de är hemskt!! Jag hade hemsk foglossning med min son med som krävdes kryckor då också men från v 28-29. Men denna gången är det om möjligt ännu värre :?( Varit tvungen att ha kryckor sen v 17 och glidlakan i sängen. Fått erbjudande både med min son och denna gången att få kodein utskrivet. Men inget som känns bra för mig eller som jag vill ta trots smärtan.

Okej för jag har gått en gång imånaden men varit på mvc 2 gånger extra pga huvudvärk och klåda så man ville kolla. Men annars med 4 veckors mellanrum. Nu skall jag ju dit i veckan och då är de 3 veckor sen senast. Skulle gärna vilja gå varannan veckan nu men kanske tidigt. Men är i vecka 31 också nu och har så jobbigt så vore skönt med tätare besök. Få prata lite också ifall de blir igångsättning och lära känna bm också eftersom jag får ny nu.

Åh spännande!! Vet du kön på sin bebis? Tycker de är svårt och hitta kläder till bebis som är neutralt
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-05-13 16:17:12 följande:

Ja, en flicka säger dom, men jag gillar naturfärger och hatar rosa så blir mest kläder med naturmotiv och djur på, haha. Tycker kläder på pojkavdelningen är finare! Har dock lyckats hitta några smutsrosa plagg med växter på, så dom fick komma hem

Åh vad roligt :) jag tycker tyvärr en del kläder på pojk avdelningen är så mörka och är väldigt liks varandra. Jag tycker det är synd att de är så väldigt uppdelat i butikerna att de är pojk och flickavdelningar. Speciellt på bebis för finns så då saker och välja när man vill ha neutralt. För bara vit,beige oh gått. Ofta väldigt enkla eller så är de lite rosa eller blått i mönstret eller någon volang eller spets som gör de mer flickor enligt mig. Men men. Har lite som tvättat nu ändå :) Så skall jag tvätta något typiskt flick och pojk kläder ifrån syskonen att ha. Så får jag tvätta mer sådant sen när vi vet vem som gömmer sig där inne och ev köpa något nytt :) men brukar få en del också så :)
  • Horisonten

Måste fråga vad ni tror.

Igår hade jag vad jag tror var sammandragningar ev förvärkar. För hela magen spände som bara den samtidigt fick jag ont i framfogen/underlivet. Häl i sig kanske 30-60 min gjorde ganska ont faktiskt. Kan de varit ond sammandragning eller kombinerat foglossning sammandragning? Vad tror ni? Jag har ju extrem jävla foglossning men då brukar jag inte få stött viss så utan brukar ju vara mer ihållande. Lugnade sig sen på kvällen men gjorde ont och fick andas igenom. För sen hade jag så ont gällande foglossningen i höfterna och ljumskarna och ner i låren. Även fram till men mer ihållande. Med sammandragningen gjorde som ont i underlivet svårt och förklara.

Skall ta detta med min bm på fredag när jag skall dit men ville kolla. Länt någon gång idag bara men lite lika ont än. Men har ny bm så mycket annat som man vill gå igenom och lära känna henne.

Bebis var även lite lugnare igår tills kvällen kanske pga värmen eller pga allt annat igår. Jag mådde väldigt dåligt och så ledsen igår pga smärtan och illamåendet som fortfarande är kvar. Så trött ich ledsen på att vara gravid. Fast jag vill njuta och ta vara på denna sista gravidteten. Men svårt när man har så ont. Vet inte hur jag skall orka ha så jäkla ont och må såhär dåligt både fysiskt och psykiskt flera veckor till. :( Jag hoppas så att jag är mogen vid min bedömning för igångsättning eller att de öndå kan sätta igång mig även om jag inte är mogen. För villkunna vara en bra mamma till mina 3 sen och även bra fru. Vilket jag känner att jag inte är nu:(

Förlåt för långt inlägg. Behövde få skriva av mig lite...

• Horisonten
    Mamma till S skrev 2018-05-17 15:04:33 följande:

Vilka datum är alla beräknade?? Vore kul o se o vem som sen blir först ut :D

Jag är beräknad enligt sista mens den 6/7 så det går vi efter!

(Enligt ul den 8/7) Men vi tror på 6 ;D

Jag är beräknad till den 18/7 men väntar just nu på kallelse för bedömning av igångsättning när jag är i vecka 37+. Så hoppas bebis kommer innan. Mina 2 andra barn är födda innan bf så. Bara bebis inte vill komma 1/7 för min dotters födelsedag
Svar på tråden Bf juli 2018