• Sopp

Bf juli 2018

Milou3 skrev 2018-07-02 21:31:12 följande:

Vilket jävla svin! Ursäkta språket men fy fan vad trött jag är på dessa jävla egomän. Tycker de poppar upp mer och mer. Är väl mina gravidhormoner som inte har ett uns överseende längre också kanske.

Njut av sonen och bebis i magen. Fokusera på det och krya på dig!

Tilläggas bör kanske att han är superbra med de andra barnen, men just när det kommer till graviditet och småbebisar är hans engagemang verkligen på en miniminivå. Han kommer nu antagligen ej övernatta på den här svensexan men det stör mig att jag måste bli arg för att det ska hända - han borde väl komma på det själv
  • Sopp

Stort grattis till bebisen!

Jag håller på att tappa förståndet här hemma. Min man tog med barnen för en övernattning hos sina föräldrar så jag skulle få vila och jag får typ ett nervöst sammanbrott för att jag inte vill vara ensam. Gömmer mig på jobbet så ingen ska hitta mig och prata med mig - jag tror jag håller på att bli galen! Och mitt i allt superkänslomässig över att jag ska få en till knodd att älska och sakna lika mycket när han åker bort och sen panik över att dom snart är gamla och överger mig alltså HUR ska jag klara 3 veckor till utan att bli tvångsintagen på en institution?

• Sopp
    Iowhannah skrev 2018-07-07 07:15:28 följande:

BF i dag. Inga direkta känningar, annat än en lätt molvärk som lika gärna kan komma av dålig sömn.

I går kväll tog jag en promenad i hopp om att hjälpa bebisen på traven men det enda det resulterade i var att jag blev tvungen att kissa i skogen. Och att jag svettades som aldrig förr.

Alltså kissa i skogen nu, det är ingen lek - och är man nöjd över att man tog sig ner på huk är det innan man inser att man ska upp sen! Jag tror din bebis kommer imorgon! :)
  • Sopp

Spännande med förvärkar! Hoppas era vill titta ut snart även om jag förstår att det är drygt =) Här är det 37+4 idag - igårkväll hade jag rejält med ilningar neråt och fick verkligen bita mig i tungan för att inte skrika könsord på stan - tror att han åkt ner och eventuellt fixerat sig nu, var ruckbart förra veckan. Idag har minibitar av slemproppen lossnat och FAST jag vet att det är idiotiskt att ens hoppas så letar jag ju tecken på att det skulle kunna dra igång tidigare. Mina andra har kommit i 41+2 och 41+4 så jag kan väl förvänta mig det samma denna gång

• Sopp
    Iowhannah skrev 2018-07-11 19:22:58 följande:

Ja precis, så är det nog för mig med. Min BM har väl nån gång nämnt att det drog iväg lite mellan två vägningar men annars har hon inte sagt nåt. Det gjorde hon inte förra gången heller. Och som du skriver, det mesta försvinner relativt snabbt.

Väger ni alla er hos MVC? Jag har inte vägt mig en enda gång med mina barn på MVC, har haft bra värden vid alla prov så vet inte om det hade varit annorlunda om det dykt upp något på nått prov. Har hittills gått upp 15 kg vilket är som med de andra två ungefär
  • Sopp
    Hermioney skrev 2018-07-12 12:49:59 följande:
    Samma här. Inga tecken på att någon är på väg ut.

Jag hittade detta på 1177:

Vilka går över tiden?

..
    Överburen är man väl inte förrän man har gått 42 fulla veckor? BF är ju faktiskt bara ett ungefärligt datum men allt mellan 37-42 är ju räknat som normalt, om än frustrerande då alla förstås går runt och hoppas att man ska vara på nedre delen av skalan. jag har gått 41+2 och 41+3, så försöker ställa mig in på något liknande även denna gång fast dum som man är går man ju ändå och hoppas på att det ska sätta igång innan. 

Om det är någon tröst så har jag känt precis inga tecken alls innan mina tidigare förlossningar har dragit igång. Med första så började värkarna som mensvärk som stegrade i 41+1, och med andra gick vattnet på kvällen och han kom sedan några timmar senare utan tidigare förvarning. Så plötsligt händer det.. =) 
  • Sopp
    ostbågen skrev 2018-07-12 19:09:03 följande:
    Undrar också.. känns som att många ändå blivit undersökta där nere såhär i slutet? Ska till bm 18/7 då är det 5 dagar till BF, men tycker hon borde nämnt något om det på förra besöket isf så man är lite förberedd. Av vad jag förstått är mitt landsting ett utav få där man inte blir igångsatt innan 42+0 (såklart annorlunda om det är medicinska skäl) men känns segt att de ska vänta så länge. Hur stor skillnad kan det vara på 41+0 och 42+0 mer än att barnet bara blir större...
    Jag tror att det finns huvudsakligen 2 anledningar till att man helst ser att det startar "naturligt" 

- Igångsättningar leder oftare till komplikationer där man behöver sätta in åtgärder under förlossningen och eventuellt akut kejsarsnitt
    - En lång och utdragen förlossning gissar jag inte bara är jobbigt för den födande kvinnan utan säkerligen också dyrt för landstinget

www.aftonbladet.se/nyheter/a/kny1Q/experten-igangsattning-kan-sluta-med-akut-snitt

Enligt den artikeln så är det större risker med igångsättning för förstföderskor, men lyckas oftast bra för omföderskor
  • Sopp
    Iowhannah skrev 2018-07-14 15:49:28 följande:

Ja, jag är så fruktansvärt less och trött och frustrerad! Att det ska ta sån tid att föda barn!

Lider verkligen med dig :( jobbigt med en sådan energiurladdning redan innan den riktiga förlossningen drar igång.

13 dagar kvar till BF här och nu vill jag nog nästan att han stannar kvar ett tag där inne för det enda värre än att vara höggravid i denna värme känns som en varm bebis PÅ mig dygnet runt i denna värme. Nu kan jag iaf gnälla i min ensamhet medan maken sköter hushållet
  • Sopp
    Längtar17 skrev 2018-07-14 21:51:36 följande:

Har bf samma dag som du och tänker likadant. Kan vi hoppas att det blir lite svalare när vi kommer till bf och att dom vill titta ut då? :)

Uhh ja gärna första bästa dag när temperaturerna kryper under 25 igen. Idag hittade jag räddningen i en handduk med kallvatten som jag använde som täcke på min lunchvila, toppen
  • Sopp
    Twoblirthree skrev 2018-07-19 19:03:05 följande:

Lycka till alla, så spännande!! Här har vi varit hemma sedan igår eftermiddag och lilltjejjen är mysig och ganska lugn om man jämför med hur de andra barnen var.

Idag har brösten blivit gigantiska och utdrivningsreflexen har kommit igång. Väldigt ont i ena bröstvårtan, tränar på att vänta ut tills hon gapar stort innan hon tar tag.

Lider fortfarande av att det är så varmt. Fötterna är mer svullna nu än de va innan förlossningen. (Som några andra skrev om tidigare oxå).

Men det jobbigaste är nog sömnen ändå. Hon är som sina systrar att hon vill ligga på mej o sova och gärna tutta på brösten för o somna. Testade med napp nu inatt men den klöktes hon jättemycket av...På tre dygn så har jag nog sammanlagt sovit 4-5 timmar och oftast bara en halvtimme i taget. Hon vaknar till efter ca en halvtimme när man har lagt bort henne o så måste hon sövas igen (tutta på brösten o snusa på mej). Kan inte sova med henne på mej tyvärr. Tips?

Tycker du ska skicka ut pappan på en lång promenad och sova i 2 timmar på kvällen när det är lägre temperatur ute. Sömnbristen kommer göra dig helt koko
Svar på tråden Bf juli 2018