Inlägg från: ostbågen |Visa alla inlägg
  • ostbågen

Bf juli 2018

Så kul med alla bebisar som börjar titta ut! ?

• ostbågen
    Ignoramus skrev 2018-07-01 11:39:15 följande:

Jaa grattis till alla, skönt att det har gått bra i slutändan trots lite gupp på vägen så att säga.

För någon som upplever det här för första gången, har ni också problem med en överkänslig kräkreflex? Jag brukar inte vara så känslig direkt, men ibland är jag på väg att spy bara av att borsta tänderna. För att inte tala om att plocka upp efter hundarna, och då är det ändå storlek lillfinger på korvarna med hård konsistens som knappt luktar. Det räcker med den svagaste av "whiffs" i luften för att jag ska torrkräkas tre gånger om, och känslan sitter i mycket längre än i vanliga fall (då det bara räcker att avlägsna sig från lukten). Går det över i samband med förlossningen eller hur funkar det? Känns som att tvätt och blöjbyten kommer bli OMÖJLIGA om det fortsätter såhär. :/

Haft samma problem med tandborstningen, dock mycket bättre nu mot slutet än i början (då jag stod och hulkade varenda gång). Så det känns som att det lägger sig med tiden. :) 
  • ostbågen
    Hermioney skrev 2018-07-03 14:48:10 följande:

3 Juli idag! i åtta och en halv månader har jag väntat på denna dagen!
    Och ingen bebis i sikte.
    Min syster gick 14 dagar över tiden.
    Jag kanske borde sikta in mig på samma?

Vet ni hur det är med isofix? Är det bara till babyskydd? Eller funkar det även till bakåtvänd och sen framåtvänd bilbarnstol?
    Om det bara funkar till babyskydd är det ju onödigt för oss att köpa eftersom vi bara kommer använda det kanske tre gånger.

Isofix och bilbälte är ju lika säkra. (Jag har kollat).

Hoppas din lilla vill komma ut snart, men det är nog bäst att tänka att man går över tiden så blir allt annat "en glad överraskning".

Vet inte om jag fattat din fråga rätt, men isofix är ju själva fästena som sitter i bilen (tror de flesta nyare modeller har det). Menar du själva basen till babyskyddet? Det finns ju baser som fästs med isofix eller med bilbältet. Sen finns det vissa babyskydd man inte behöver en bas till utan endast använder sig utav bilens bilbälte.

Bas är nog det smidigaste alternativet om man har egen bil. Men kommer man inte åka många gånger under bebistiden kan man ju lika gärna köpa ett babyskydd som inte behöver en bas så slipper man den extra kostnaden. :) Hoppas det var svar på din fråga, annars skyller jag på den här jäkla värmen som smälter bort min hjärna haha. 
  • ostbågen
    Hermioney skrev 2018-07-06 19:49:12 följande:

Ska jag lägga ner detta i BB-väskan?

Napp

Amningsskydd/bröstvårtsskydd

Jag har packat med 3 olika nappar (vem vet vad som duger haha) en liten hög med amningsinlägg, bröstvårtsskydd + purelan för att vara på den säkra sidan. :)
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-07-08 06:22:41 följande:

Är det någon annan som fått plötsligt torr hårbotten? Min brukar vara torr under vinterhalvåret men aldrig så här års. Har inte haft några problem alls sedan typ mars men så i förrgår kom de vita flagorna från ingenstans! Kan hormonella förändringar göra sånt? Det kliar inte nämnvärt men det ser ju inte superfräscht ut heller. Dessutom tycktes det uppstå EFTER att jag hade tvättat håret.

Samma problem här, blev tokig när det inte försvann så köpte nytt schampo/balsam och det har blivit mycket bättre men inte helt bra. Blev också värre efter hårtvätt.. så jobbigt och man känner sig ju inte jättefräsig när man runt och "snöar". Men som sagt mitt blev mycket bättre med hjälp av nya produkter.
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-07-08 06:22:41 följande:

Är det någon annan som fått plötsligt torr hårbotten? Min brukar vara torr under vinterhalvåret men aldrig så här års. Har inte haft några problem alls sedan typ mars men så i förrgår kom de vita flagorna från ingenstans! Kan hormonella förändringar göra sånt? Det kliar inte nämnvärt men det ser ju inte superfräscht ut heller. Dessutom tycktes det uppstå EFTER att jag hade tvättat håret.

Samma problem här, blev tokig när det inte försvann så köpte nytt schampo/balsam och det har blivit mycket bättre men inte helt bra. Blev också värre efter hårtvätt.. så jobbigt och man känner sig ju inte jättefräsig när man runt och "snöar". Men som sagt mitt blev mycket bättre med hjälp av nya produkter.
  • ostbågen
    Hermioney skrev 2018-07-08 01:10:47 följande:

Hur gör ni andra för att klippa tånaglarna?

Jag har inte nått fram på flera veckor så min sambo får klippa de. Jag är livrädd var gång för när han klipper sina egna klipper han ända in så det rinner blod ibland.män alltså...

Sätter upp ena foten på toaletten och klipper, såklart svårare och jobbigare än vanligt men det funkar. Även om resultatet kanske inte blir det bästa haha.
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-07-08 10:00:30 följande:

Aha okej. Ja, jag är inte så sugen på att byta för jag trivs så bra med de jag har. Möjligen kan jag köpa det däringa bra schampot som säljs på apotek. Men det kräver att jag tar mig till ett apotek...

Vet inte om vi tänker på samma men jag använde det ifrån apoteket tillsammans med de nya produkterna ca 2 tvättar och märkte stor skillnad. Kolla om det finns på apotea, fri frakt och kommer hem i brevlådan. :)
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-07-08 11:57:43 följande:
    Just ja, det tänkte jag inte ens på. Jag som beställer därifrån rätt ofta.

Jag hade tänkt åka in till stan i dag för att köpa andra saker (sambon lyckades ha sönder ogräshackan mitt i ett arbete) och då även ta apoteket, men nu vet jag inte hur det blir. Jag ramlade illa och slog sönder ena tån när jag klippte häcken (blev livrädd för bebisens skull men den verkar må bra, jag lyckades undvika att slå i både huvudet och magen). Vet inte ens om jag kan gå normalt utan att ha ont :/
    Åh nej fy vad otäckt, himla tur att du inte slog i magen (och huvudet). Men stackars tå, hoppas den blir bra fort. Du får skicka iväg din sambo, eller så får han låna av någon granne så kan du beställa schampot på nätet och vila dig. 

Tycker du är så flitig som håller på och röjer, jag har inte bf förrän 23/7 men blir sååå varm av att vara igång så jag pysslar lite sen tar någon paus emellanåt bara för att jag orkar inte bli "uppvärmd" mer än nödvändigt haha. Denna rekordsommar kan ju gärna få ta slut snart, räcker med 20 grader för min del. Skrattande
  • ostbågen
    Iowhannah skrev 2018-07-08 13:43:08 följande:
    Jo, man blir ju extremt svettig men det är samtidigt skönt att få nåt gjort tycker jag. Det får dagarna att gå lite snabbare i väntan på bebis. Plus att vår trädgård har blivit lite eftersatt när jag har varit deprimerad och sambon har fått ta allt här hemma. Jag tror även att det är en del i mitt boande :)

Usch, nu har det gått två timmar sedan jag slog sönder tån (vet fortfarande inte riktigt hur det ser ut, enligt sambon kan jag ev ha slagit in nageln i tån) och det känns fortfarande som att jag ska svimma när som helst. Jag har ätit både mat och glass och vill helst av allt sova, men så fort jag håller på att somna så gör det bara ondare :/
    Ja det är sant, annars blir det ju lätt att man bara "sitter och väntar" då går ju tiden extremt långsamt. 

Men oj, att det är så illa fortfarande. Nu kan jag inte mycket om sånt där men kanske behövs nageln tas bort? Tänker om den tryckts in/gått sönder och på så sätt skapar smärta. Tycker du ska ringa vårdcentral imorgon bitti om det inte försvunnit så någon kan kolla på tån. Men jobbigt ifall du inte ska kunna sova inatt, har du provat att kyla ner den? Låter konstigt att det ska göra så ont efter så lång tid.
Svar på tråden Bf juli 2018