• Moorii

Bf juli 2018

3hjärtan skrev 2018-02-18 19:36:13 följande:

18-20 brukar ser göras. Inte efter v20

Konstigt det där, jag gjorde mitt i 20+0, vecka 21 alltså. Flyttade iofs fram tiden en vecka för att slippa ta ledigt från jobbet, men hade det varit för sent så hade jag inte fått den tiden..så antar man kan göra det senare?
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-02-19 19:37:44 följande:

Här har det blivit mer och mer livat i magen, snart känns det nog utanpå också. Jag har fått några rediga sparkar i dag, någon så högt upp som ovanför naveln :)

Vad härligt! :) Min lilla vaknar tidigt på morgonen och sparkar, inte vansinnigt mycket, nån spark då och då :) brukar ligga vaken en halvtimme innan jag ska upp med en hand på magen bara för att det är så himla mysigt! <3 Tycker ibland hon knölar längst ner i magen och så plötsligt kommer det en spark långt upp, känns verkligen som dom simmar omkring därinne ^^
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-02-20 17:25:54 följande:

Hur har ni tänkt kring gravidförsäkring? Har ni gratisvarianten eller det utökade skyddet? Har beslutsångest.

Hade gratisvarianten förra gången, denna gång tog jag den utökade. Kan vara skönt att ha om något händer! Har trygghansas och hos dom går det man betalat över på barnförsäkringen sen när barnet är fött. Känns på alla sätt som en bra investering.
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-02-20 18:18:15 följande:

Jag har ingen försäkring, kan man fortfarande skaffa gratisvariant?

Idag berättade jag för kollegorna på jobbet, deras reaktion var:

- är det en tjej nu?!

- nej en till kille

- nääääääö ååååå men attans också det skulle ju va en tjej nu! Ååå va synd nu får ni försöka på en fjärde

- nej det blir jättekul med en till kille, nu räcker det med barn

- nä men det hade ju vart bättre med en tjej!

Blev faktiskt både arg och ledsen, som att mitt barn är mindre värt för att det inte var rätt kön i deras mening

Fy vad tråkigt, vilka idioter de är! Förstår inte varför det ska vara en sån hets kring det där, jättedumt.
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-02-24 17:13:33 följande:

Till er som har foglossning, lite tips från en som är gift med en naprapat :) det är egentligen rätt dåligt att ligga/sitta still längre stunder, det gör det bara värre. Beroende på hur jobbigt ni har det så försök röra er lite och ofta, typ upp o gå runt i några minuter varje timme och orkar ni, ta kortare promenader, kör vattengympa eller annat skonsamt för leder. Undvik så långt det går trappor (och ta bara ett trappsteg i taget om ni måste gå i trappor, alltså båda fötterna på varje trappsteg). Lyft/bär absolut så lite som möjligt, barn får klättra upp själva i bil/vagn/stol etc med stöd. Klä på er på benen sittandes, så ni aldrig behöver lägga hela vikten på ett ben i taget. Sitt ej skräddarställning eller med ena benet över det andra, all form av snedfördelning är dålig

Jättebra tips! Har än så länge inte jättemycket foglossning, men vet det kommer bli värre.. Bor tre trappor upp utan hiss och har en 1,5 - åring att bära upp och ner varje dag, redan nu något som börjar bli svårt. Det går lååångsamt om man säger så, men bara vi kommer upp så. Har försökt få honom att gå lite själv, men är spiraltrappa och måste ändå hålla honom i båda händerna så får ont i ryggen istället.. Hopplöst!
  • Moorii
    mamadada skrev 2018-03-11 16:16:46 följande:

Någon som har erfarenhet av gravidkudde?

Har precis beställt en från ecoliving en gravidkudde som heter Maggan,

kostade 990kr och hoppas den är värd pengen.

Sover uruselt pga foglossningen.. :(

Absolut! Hade en hela förra graviditeten och plockade fram den igen för några veckor sen. Tror min kostade runt 6-700, värd varenda krona! Kunde inte sova utan den.
  • Moorii
    natalie11 skrev 2018-03-15 15:27:24 följande:

Nu är det inte superlångt kvar och med andra barnet känner jag att jag vill ha lite gravidbilder. Någon annan som går i likadana tankar? Så svårt att välja bland alla som finns i Stockholm, men bestämde mig för att ta tag i saken

Jag fotade i studio med sonen och funderar på en utomhusfotografering denna gång :)
  • Moorii
    malikan skrev 2018-03-30 20:41:02 följande:

Spännande att ni börjat få gå på ?riktiga? kontroller med hjärtljud osv, vet inte riktigt när det blir min tur!

Har i 3 dagar haft så mycket sammandragningar så nu har jag typ träningsvärk i magen, skönt med lite extraledigt nu!

Ni som ammat tidigare, vad behöver man ha i början? Inlägg, amningsnapp? Hur många bh-ar? Kläder?

Angående amning. Köp inga amningskläder innan, det gjorde jag.. De passade INTE kan jag säga, brösten fördubblades i storlek iom amningen Olika för alla såklart, men testa först är mitt tips. Sedan använde jag inga amningskläder alls faktiskt, tog på mig löst sittande kläder som jag lätt kunde lyfta på istället. Inlägg kan vara bra oavsett. Jag läckte ingenting, men utan så skavde bröstvårtorna mot bhn, så använde ändå. Purelan är bra att ha för att smörja in bröstvårtorna med, för de kommer att göra ont. Lindrar inte jättemycket, men helt klart bättre än utan. Hur många bhar är nog Individuellt, läcker man mycket så behövs antagligen fler, jag tror jag hade tre eller fyra. Jag köpte amningsnapp innan, men den vägrade min son, dock inget man kan veta i förväg. Amningskudde! Köp en med bra stöd, tex Ergobabys, det var räddningen för mig! Finns säkert många andra bra med. Det är väl det jag kan komma på :)
  • Moorii
    malikan skrev 2018-03-30 21:50:53 följande:

Ja det där med tuttstorleken är jag lite nervös över, haha!

Med dottern gick jag från a till d men sen funkade inte amningen så ammade bara 2 veckor och det var 11 år sen så är nybörjare på ambingsfronten känner jag.. Efter det har jag opererat brösten till c och har redan fått dd, så får se vart detta slutar, dom växer ju inte direkt snyggt heller :D

Har kollat på lite amningsbhar men vet inte vilka man borde satsa på? De som ser ut som ?vanliga? bh-ar för typ 500kr styck eller om det funkar med de som är mer som toppar i typ 2 pack på hm? Ger dom nåt stöd tros?

Jag hade två såna toppliknande som jag hade på nätterna, sen en bh med bättre stöd på dagtid, för det får du inte alls av dom som är som toppar, men dom är sköna :) De är också bra första veckorna även på dagarna, eftersom man inte vill ha något som sitter åt i början. Jag kommer satsa på fler bhar med bättre stöd denna gång, men får testa ut dom efter förlossningen, man vet ju aldrig vilken storlek man behöver ^^
  • Moorii
    Iowhannah skrev 2018-04-04 22:02:37 följande:

De flesta här har nog hört att bebisen kommer ha samma dygnsrytm utanför magen som i den. Är det någon som stämmer verkligen? Jag minns inte alls nämligen.

Jag bär runt på en bebis som sover typ ALDRIG! Hon rör sig extremt mycket, jag kan inte alls minnas att sonen var så aktiv i magen. Nätterna är ändå värst. Inte nog med att jag svettas pga medicinen, hostar pga förkylning och har halsbränna och konstiga drömmar pga graviditeten, dessutom håller bebisen aerobicspass nätterna igenom! Fortsätter det utanför magen så tar jag sonen och flyttar känns det som.

Jag vet inte om min bebis är mer aktiv eller inte egentligen, eftersom jag nu har moderkakan i bakvägg och med sonen var den i framvägg.. Men sonen var lugn i magen, även lugn på utsidan och sov rätt bra på nätterna. Hon i magen lever om mycket mer, både på nätterna och dagarna, men jag hoppas som sagt att det beror på var moderkakan sitter och inte att det kommer ut en vilde ^^
Svar på tråden Bf juli 2018