Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Usch vad jag lider med er som är sjuka! Ni har verkligen blivit jättesjuka ju :( Min kropp är lite tvärtom, jag får starkare immunförsvar när jag är gravid. Det räcker att se på magsjukan vi hade, sonen kräktes en gång och hade sedan hög feber, sambon kräktes kanske fyra gånger och hade diarré och hög feber, jag hade ont i magen i nåt dygn och fick två diarréer. Förkylningar har jag undgått rätt bra också.

I övrigt börjar jag känna mig stressad över min sjukskrivning. MVC?s läkare sa att hon inte hade tillräckligt på fötterna för att sjukskriva på 100 %, vilket företagshälsovården anser att jag ska ha, och jag har inte lyckats få tag på min läkare på Previa :/ Jag lämnade ett meddelande till henne i går men hon har fortfarande inte ringt tillbaka, hoppas jag får tag på henne i morgon för sjukskrivningen går ut den 31 mars :/

• Iowhannah
    Vita_tassar skrev 2018-03-29 17:39:48 följande:

Jag var hos barnmorskan i veckan och tänkte och sa att jag mådde bra, men...jag vet inte riktigt? Jag är gråter mycket. Men jag är väldigt känslig också när jag inte är gravid. Min sambo är en dålig tröstare, vilket jag lärt mig leva med, men han blir arg för han tycker att man inte kan gråta för vad som helst, att man kan kontrollera sina känslor och att man inte får vara ledsen över saker som man inte orkar lösa själv.

Jag har bara en nära vän (som bor 50 mil bort) och nästan ingen kontakt med min familj. Jag känner mig väldigt ensam när jag är ledsen eftersom min sambo inte kan hantera det/ förstår mig/ tillåter mig att vara det.

Jag har haft problem med ångest och depressioner förut, men bara sökt hjälp bär det har känts konstant hopplöst. Nu, och annars egentligen, kan jag vara jättejätteledsen över småsaker eller ligga vaken en natt och gråta, men det kan vara okej nästa dag igen, så jag lägger inte så mycket vikt vid det. Det bara blev som att jag ifrågasatte själv om jag mådde bra när nu barnmorskan frågar om relationer och om jag verkligen inte vill ha en samtalskontakt (på grund av tidigare depressioner, inte för att jag säger att jag mår dåligt nu) Jag har alltid känt mig ensam, men tänkt att jag får väl leva med det då. Det har ändå aldrig varit direkt bättre än såhär. Eller vad tror ni, gud jag blir galen, jag vet inte hur det ska kännas att vara en vanlig människa, jag kanske är det?

Vet inte om jag faktiskt borde ha en samtalskontakt istället för att vräka ur mig här, men förra gången jag hade en blev mitt mående mycket sämre av att prata om det, så jag är lite rädd för att grotta ner mig så...Fungerar bättre när jag låtsas vara käck och vanlig.

Åh, din sambo låter som mitt ex på den punkten. Jag är också väldigt känslig och för mig var det jättejobbigt att leva med någon som inte tyckte att mina känslor betydde nåt eftersom jag grät relativt ofta :/

Jag tycker att du ska vara öppen med din BM om hur du mår, det är varken bra för dig eller för fostret att du mår så dåligt. Vem vet, kanske räcker det att prata med BM?

Jag tycker det låter jättejobbigt att låtsas vara käck och vanlig om man inte är det. Att gräva ner sina känslor kan funka ett tag men alla har vi en gräns där det helt enkelt svämmar över. Jag tror nog ändå att en samtalskontakt kan vara bra, bara du förklarar vad du har för erfarenhet av det och att du är rädd att hamna där igen. Min psykolog frågar typ varje gång ifall jag tycker att våra samtal känns bra och ger mig nåt, det känns skönt att hon är så lyhörd.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-03-29 16:54:48 följande:

Hej allihopa :) Hur mår ni? Här så är det okej. Illamåendet hänger envist kvar och jag behöver fortfarande min medicin. Och foglossningen blir bara värre och värre. Kan knappt gå nu fast jag har kryckorna och vända mig i sängen trots glidlakan är jobbigt men men. Det är kämpigt och jag längtar så tills jag kan äta utan må illa när jag äter och efter. Och kunna slippa ha ont och hjälpa till hemma och greja och allt. Helt enkelt och bli ?människa? igen. Men de kommer ju komma men kämpigt just nu och påfrestande är det.

Men jag känner mig ändå glad :) För solen och att kag hoppas våren kommer snart :) Och jag känner nu än mer glädje,förväntan,spänning och längtan efter bebis. Som jag inte känt innan och det känns så underbart!! :) <3 Mycket av detta beror nog på samtal med min man,vänner,min bm och efter planen som blev med aurora. Känns så bra även om jag är livrädd,nervös och orolig. Så kan jag ändå längta till förlossning just för att då kommer jag få träffa vår bebis :) Sen hjälper ju bebis till med att vara så aktiv och sparkar och har sig i magen. :) Men även fått mer förståelse ifrån min omgivning som gör att allt känns lättare :) Hade ju besök till psykologen men var bara där en gång då jag inte alls kände att vi klickade eller pratade och fokuserade om de jag vill och jag mådde bara sämre efteråt så nej blir ingen mer psykolog.

Idag var jag även och träffade mvc läkaren som förstod och såg mina besvär både illamående och foglossningen så har en sjukskrivning som vc har gjort till mitten på april men nu sjukskrev mvc läkaren mig framtill förlossning. Vilket känns som en STOR lättnad!! Bara hoppas FK inte har några invändningar utan godkänner den. Hade även bm besök där allt såg bra ut. :) Bra järnvärde,blodtryck,upp lite o vikt även om de inte är riktigt bra men ändå upp,bra hjärtljud och SF måttet var bra även om magen var liten men låg ändå normalt. Så allt var frid och föröjd :)

SF-måttet var 22 och är idag i v 25 (24+0) vad hade ni andra för mått då? :)

Förlåt för långt inlägg men så skönt och kunna skriva av sig. Varit så mycket tankar,känslor och oro för saker och inför detta läkarbesök som släppte idag. Så skönt!! Så behövde få skriva av mig lite :) Hoppas allt är bra med er alla.

Önskar er alla En Riktigt Glad Påsk :)

Härligt ändå att läsa ditt inlägg! Du verkar må rätt bra, trots alla motgångar din kropp ger dig :)

Jag har inte lyckats få tag på min läkare i veckan :/ Sjukskrivningen går ut på lördag och hon är den enda som kan förlänga den. Nu har jag en telefontid med henne på tisdag, och jag har lämnat ett meddelande om hur läget är, så jag hoppas att hon kan sjukskriva mig retroaktivt. Läkaren på MVC kunde sjukskriva mig på 50 % men enligt F-kassans regler så är det en omöjlighet i mitt jobb. Det går helt enkelt inte att jobba halvdagar. Dessutom har företagshälsovården sagt att jag inte får jobba alls innan förlossning.

Jag hade S/F-mått 24 i vecka 25. Undrar hur stort spann de har. Vad är för litet och vad är för stort?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-04-04 07:54:01 följande:

Usch, känner mig så kluven...

Hur har ni det med sammandragningar? Jag har haft mycket av det hela denna grav och förra, men nu sen en vecka så kommer det ännu oftare, gör ondare och sticker/ilar/svider där nere... Tänkte att det skulle ge med sig med vila under påsken men det gjorde det inte...

Har för kort tapp och dom har ju sagt att man ska ringa och så, men drar mig så för det... känner mig bara omständig och löjlig... har iaf ringt min bm nu för att se om jag kan få kolla om det är uvi. Ska inte på mätning av tappen förrän 24/4 så börjar bli lite orolig

Men herregud! Var lite löjlig och omständlig och ring! Har de sagt att du ska ringa så är det klart att du ska göra det, för bebisens skull om inte annat.

Jag känner också stick/ilningar nedåt livmodertappen emellanåt, speciellt när bebisen får för sig att sparka neråt. Det har aldrig riktigt oroat mig men det är verkligen obehagligt :/
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-04-04 09:40:18 följande:

Bm ringde och bokade tid på förlossningen så ska dit imorgon kl 11 så får vi se vad dom säger! Min läkare har sagt att vill jag bli sjukskriven så ska jag bara ringa så fixar hon det, kanske är dags att göra det nu för känns som kroppen kanske säger ifrån

Det tycker jag att du ska göra. Man ska alltid lyssna på kroppen, men kanske speciellt när man är gravid. Du kanske kan börja med 50 %? Ifall du har ett jobb där det är möjligt att jobba halvdagar.

Jag skulle kunna tänka mig att jobba 50 % nu men jag har ett jobb där det inte är möjligt enligt F-kassans regler. Skräpdåligt. Kunde man få jobba 2-3 heldagar i veckan och vara sjukskriven resten så skulle det funka, men F-kassan anser att om man orkar 2-3 heldagar så orkar man jobba heltid. Så här är det 100 % eller 0 % som gäller.
  • Iowhannah
    3hjärtan skrev 2018-04-04 11:42:21 följande:

Så galna regler. Vid heltid finns ju ingen tid för återhämtning.

Nä, jättedåligt! Man borde kunna få välja lite så länge man håller det till 50 % jobb. Men ikke.
  • Iowhannah
    Horisonten skrev 2018-04-04 21:41:35 följande:

Hej allihopa. Måste fråga om någon här inne vet eller varit med om något liknande.

Var ju hos min bm i torsdags. Allting såg ju bra ut då. Inget högt blodtryck utan normalt för mig. Ligger normalt lite lågt så. Men vi upptäckte iallafall att mitt urinprov jag lämnade i början av gravidteten inte blivit inskrivet i min journal. De var skickat på odling men inte vad stickan visade. Så skulle lämna nytt urinprov då bara så vi kunde skriva in. Men glömde det då.

Men var där i tisdags också då min mamma skulle gör cellprov så följde med och lämnade då urinprov. Då visade att jag hade lite protein i urinet men intet farligt kunde tyda på mer flytningar vilket jag har som många gravida har. Men hade även lite äggvita i urinen. De kunde vars för de inte var morgonurin sa sköterskan så skulle ta med morgon prov nästa gång jag skall till bm.

I söndags hade vi lite kalas och vart lite stressigt så kände som lire mensvärk i magen men inget som gjort ont. Dock fick jag under söndagen väldigt ont i underlivet eller ja mellan benen. Svårt och förklara. Som stick,hugg och illningar. Gjorde rejält ont och obehagligt men gick över när jag la mig och vilade på soffan. Men jag har haft lite inte som kramp men typ som benen värker och är spända och behöver typ sträcka ut dem när jag ligger i soffan,just vaden och smalbenet. Även haft som kramp 2 gånger typ i bröstkorgen men gått över. Idag haft en sammandragning så jag fick stanna upp. Inte ont men magen spände. Men igår och framförallt idag har jag haft en fruktansvärd huvudvärk. Speciellt idag och alvedonen hjälpte inte. Varit väldigt trött och blir ofta andfådd nu. Detta behöver inte alls vara något men ihop alla saker och de med äggvitan har gjort mig väldigt orolig och nervös.

Sen har jag ju fortfarande illamående men slutat med min kvällstablett och jag har min extrema foglossning som är hemsk!! :( Så är ju väldigt trött. Men någon som också haft såhär utan att de var något? Tror ni jag bör oroa mig eller ringa mvc imorgon?

Hade ju för någon vecka sen att jag blev väldigt yr och fick väldigt ont i huvudet en stund senare och som svarta pricka som blinkade,typ som pixlar för ögonen men gick över efter någon min. Pratade i torsdags med läkaren om detta och hon sa att de kunde bero på en viss gravid migrän. I början av gravidteten hade jag väldig huvdvärk men de sa också att de var nog pga hormoner.

Jag vet inte vart jag vill komma med detta. Behövde nog få skriva av mig,bolla lite och få stöd och råd.

Hoppas ni alla mår bra

Är det havandeskapsförgiftning du är orolig för? Vad låg blodtrycket på senast du mätte? Jag har också lågt normalt sett och har förstått att det är undertrycket man går på (om det är över XX så undersöker man vidare).

Äggvita i urinen oroar väldigt lätt tycker jag, samtidigt kan man inte göra mycket annat än att lita på dem när de säger att det inte är något att oroa sig över.

Huvudvärken låter som nåt slags migrän. Den där krampkänslan känner jag igen, vader och smalben tar ju all tyngd så det är väl egentligen rätt logiskt att de värker. Mina vader brukar kännas som att de ska explodera bara jag går till förskolan, de blir så extremt ansträngda av minsta lilla! Jag har även som träningsvärk i ljumskarna emellanåt.
  • Iowhannah

De flesta här har nog hört att bebisen kommer ha samma dygnsrytm utanför magen som i den. Är det någon som stämmer verkligen? Jag minns inte alls nämligen.

Jag bär runt på en bebis som sover typ ALDRIG! Hon rör sig extremt mycket, jag kan inte alls minnas att sonen var så aktiv i magen. Nätterna är ändå värst. Inte nog med att jag svettas pga medicinen, hostar pga förkylning och har halsbränna och konstiga drömmar pga graviditeten, dessutom håller bebisen aerobicspass nätterna igenom! Fortsätter det utanför magen så tar jag sonen och flyttar känns det som.

Svar på tråden Bf juli 2018