Inlägg från: ostbågen |Visa alla inlägg
  • ostbågen

Bf juli 2018

Sopp skrev 2018-07-19 22:32:59 följande:

NU har lillkillen fixerat sig. Känner mig sjukt oförberedd på förlossning. Jag vet ju att den kommer men ändå känns det inte som det

Känner samma, sa senast inatt till sambon "nu kan det verkligen starta när som helst och det värsta är att inte få veta när". Bf på måndag, måttligt nervös men ut ska den ju. :)
  • ostbågen

Bf idag, inga känningar/tecken alls. Varit iväg och gått i butiker + storhandlat mat. Lika bra att göra något av tiden, väntan är sååå seg.

Börjar dock bli nervös och tänker på förlossning, framförallt när jag ska sova på kvällarna. Vill bara få det överstökat och träffa bebisen.

• ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-23 17:17:17 följande:

Vad jag känner igen mig. Är bara på bf -4 men vill verkligen att hon ska födas nu. Känner att jag bara klagar och drar ner min omgivning. Är också nervös inför förlossning, ffa på kvällen. Bor själv och är första barnet så vet liksom inte hur jag kommer reagera. Planen är att min mamma ska komma hit när det börjar och på förlossningen ska jag ha doula.

Nu har "tjatet" börjat från höger och vänster "har han inte kommit än" om jag inte svarat på ett tag "fäder du nu". Trodde inte att det skulle komma så tidigt som på bf.. förstår såklart att folk är nyfikna men man säger väl till dom man anser behöver veta när det är dags.

Första barnet för mig också, så det är väl inte så konstigt att vi är nervösa. Skönt att din mamma ska komma så du slipper vara ensam hemma när det drar igång. Doula tror jag är toppen! Haha nej nu blir jag pirrig och nervös igen, så läskigt att det kan ske när som helst.
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-23 19:04:34 följande:
    Oj, det var tidigt för frågor! Vad förväntar sig folk för svar egentligen? Och precis när jag skrivit det fick jag ?hej! Är ni två än?? från en kompis... mitt första.

Verkligen pirrigt! Har läst och gått på föreläsningar men känner mig ändå sjukt oförberedd. Verkar vara så olika hur det känns och går.

Kör varannan dag aktiv och varannan dag bara hemma just nu. Idag museum.
    Ja jag började få frågan redan för flera dagar sedan.. tror det är 8 st olika som frågat något nu, redan börjat tröttna haha. Har snart lust att svara något heltokigt bara för att dom ska inse att när det väl är dags/är klart så kommer det ju fram förr eller senare. 

Jag har inte varit på en enda föreläsning pga. framtida ombyggnation vid mitt MVC så hoppade dom över alla "kurser" i år för första gången tydligen och förlossningen fick vi inte heller komma till då de stängde för semester veckan innan vi flyttade hit (1 juni så tycker det var lite väl tidigt). Men jag har läst böcker/bloggar, kollat på youtube och allt vad man kan tänka sig.. vet inte om det är bra eller dåligt. 
    Som du skriver så är det ju verkligen helt olika från varje förlossning och person, en del är ju som "gjorda" för att föda och andra tyvärr får det väldigt jobbigt.

Jag försöker göra saker för att få tiden att gå, men tycker det är jobbigt att vara utomhus i denna värme. Just nu har jag tvättid, bokade den för flera dagar sedan mest för att avdramatisera dagens datum haha. 
  • ostbågen

Har varit på toan 4 ggr idag (dock inte lös i magen som ändå verkar vara rätt så vanligt i slutet), har nästan konstanta sammandragningar och känner av lite "mol/ilande" i ländryggen till och från samt lite obehag i ljumskarna. Utöver det så har jag blivit totalt täppt i näsan och smått snorig.. roligare än så är inte dagens status för min del.

Varm dag så håller mig inomhus, känner mig så tråkig!

• ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-24 17:04:14 följande:
    Samma här! Känns svårt att ta till vara på dagarna. Orkar inte ens läsa. Tycker också jag har sammandragningar hela tiden men känns inte alls som att det kommer starta snart. Har nu bokat in att träffa vänner i stan både onsdag och torsdag för att göra något.
    Nej det känns som att en förlossning är hur långt bort som helst i nuläget.
    Härligt för dig att komma ut och göra nåt, då går ju tiden åtminstone lite snabbare. Känns som att ett dygn är minst två just nu, då dagarna ser nästintill likadana ut. Hade det inte varit för denna jäkla värmen (är på riktigt så trött på detta väder nu haha) så hade allt varit så annorlunda, orkar/vill inte gå utanför dörren om jag inte måste. Lite ledsen över att det inte är/har varit en "vanlig" sommar då jag isolerat mig så mycket i flera månader just pga. vädret. 
    Fy vad jag gnäller, men jag kan verkligen inte njuta alls och tycker att detta "förstört" lite av min upplevelse av graviditeten... Obestämd
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-24 18:12:04 följande:
    Jag tvingar ut mig ibland. Bor ensam och blir liksom helt knäpp annars. Går superlångsamt och väljer ställen med ac att ses på. Men orkar typ varannan dag och vet inte hur jag skulle klara en förlossning på samma dag också.
    Ja om jag hade bott ensam så hade jag nog tagit mig ut lite mer. Oftast när mina vänner frågar om vi ska ses handlar det om att sola/bada eller andra saker utomhus. De verkar tyvärr ha missat att jag är höggravid och kan föda när som helst haha (ingen av dem har barn) men man tycker ju ändå att de borde visa lite mer förståelse. 

Nej jag tycker det är jobbigt att inte veta när det drar igång, vilken tid på dygnet, när man är utanför hemmet, kommer man vara utvilad osv. Såklart så kan man inte veta det och i slutändan så kommer det ju gå bra på ett eller annat sätt men ändå... 
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-07-24 18:26:18 följande:
    Tack, jag håller tummarna för dig också!
    ostbågen skrev 2018-07-24 18:03:22 följande:

Nej det känns som att en förlossning är hur långt bort som helst i nuläget.

Härligt för dig att komma ut och göra nåt, då går ju tiden åtminstone lite snabbare. Känns som att ett dygn är minst två just nu, då dagarna ser nästintill likadana ut. Hade det inte varit för denna jäkla värmen (är på riktigt så trött på detta väder nu haha) så hade allt varit så annorlunda, orkar/vill inte gå utanför dörren om jag inte måste. Lite ledsen över att det inte är/har varit en "vanlig" sommar då jag isolerat mig så mycket i flera månader just pga. vädret. 

Fy vad jag gnäller, men jag kan verkligen inte njuta alls och tycker att detta "förstört" lite av min upplevelse av graviditeten... 

Jag har också dåligt med ork men såå svårt att bara vila också.. hjärnan går på högvarv trots att den är mosig. Visst är det varmt, jag tror att många skulle må bra av regn nu, inte minst alla bränder som rasar längre upp i landet.. enligt prognosen hör ska det komma en del i helgen iaf så jag hoppas på det! Vår gräsmatta börjar bli gul och jag är lite orolig att vår gräva brunn ska sina.. Sen vet jag inte hur mycket värmen har påverkat min graviditet för jag har åtminstone inte svullnat upp något även om det är en pärs att vara ute..

Och jag tycker att det är helt okej att gnälla lite i slutet av graviditeten när man är stor, tung och trött! Sen är det tråkigt tycker jag själv att jag nu känner mig nedstämd som jag gör, man vill ju glädjas åt det kommande barnet liksom <3
    Känns skönt att få gnälla av sig lite, tror jag tycker det är lite extra jobbigt då ingen utav mina närmsta vänner har barn och kan då inte heller förstå saker på samma sätt. Enligt prognosen här ska det iaf komma regn nästa vecka, hoppas det stämmer. Har svullnat om händer och fötter dock inte extremt, men får bara på mig ett par skor och har dåligt med styrka i händerna, nåt finger är nästan helt borta och om jag knyter näven och sedan öppnar den så stannar det fingret kvar nere (kan inte styra det själv) sedan ploppar det upp, ser lite läskigt ut. Så just detta hoppas jag försvinner fort efter förlossningen. 

Men ja jag håller med dig, det känns tråkigt att man ska känna sig lite nere när man egentligen bara vill vara glad och se fram emot vad som komma skall. Jag hoppas och tror allt vänder så fort vi får våra små bebisar. :)
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-07-24 18:44:02 följande:
    Fast det är ju inte så konstigt om vännerna vill bada och sola när det är sån här rekordsommar. :) Jag var iväg till stranden förra veckan med barnen. Det var svalare väder och mulet då så jag passade på. Eftermiddagen var dock en rejäl pärs men såå skönt att komma ut.

Tror det kan vara bra att försöka göra saker i den mån mån man klarar av (men man får ju alltid räkna med lite krämpor). Flera i min omgivning verkar förvänta sig att jag ska linda in mig i bubbelplast och bara invänta förlossningen. Ser inte varför man inte ska kunna göra saker bara för att man är höggravid (förutsatt att man inte mår jättedåligt förstås). Jag funderade på att åka iväg på en marknad i helgen som ligger hyfsat många mil åt fel håll och möttes av förfärade frågor som "Men tänk om förlossningen startar?!". Svarade bara att jag ser ingen anledning i att låsa fast mig hemma bara för att förlossningen kanske startar. Startar den så får man väl helt enkelt bege sig hem (Eller till sjukhuset). :D
    Det är såklart jättehärligt att ta ett svalkande dopp i denna värmen, har varit med några gånger. Men när det handlar om att ligga och sola i timmar mitt på dagen i 30+ så klarar jag inte av det. 

Har inga problem att göra saker då jag inte har ont eller nåt annat, men värmen tar verkligen kol på mig. Blir sååå varm och det kan droppa svett från mig av att sitta still hemma i soffan, det måste verkligen bero på graviditeten för jag har aldrig svettats såhär i hela livet oavsett aktivitet haha. 

Tror bara att det hade varit lite annorlunda ifall någon av dem hade barn/varit gravid. För det är ju svårt att förstå innan man själv är där. :) 

Nu föreslås det att vi ska ta promenader på mil!?! mitt på dagen i solgasset, att jag ska gå på fest (som är om 2 veckor) osv. Men ja, man får väl vara glad över att man har vänner iaf :D
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-07-24 19:35:22 följande:
    Ang att svettas så kan jag bara hålla med dig om att det måste bero på graviditeten. Jag blir också dyblöt utan att göra något speciellt. Typ om jag torkar med handen i pannan så är handen helt blöt sen, full med droppar liksom och kan känna hur det rinner i nacken och runt ansiktet och kroppen. Uscha. Helt galet. 

Haha promenad på en mil lät ju alldeles galet! :O Och i denna värmen så känner man sig ju knappast särskilt festlig heller så då förstår jag om du tycker det känns trist med såna förslag. Jag var ute på "lång" promenad häromdagen, då var vi ute i 1.5 timme men vi gick inte särskilt långt egentligen för jag går ju långsammare än min treåring just nu, och hon är dessutom lat av sig. :S 

Se om du kan få med dem på bio kanske? Det är ju lite stillsammare i alla fall. :) Jag har varit sugen på att gå på bio jättelänge men tror inte jag klarar av att sitta så länge i en enformig position p.g.a. foglossningen.  
    Haha ja jag har inte stora bröst men det blir ändå ett litet "veck" under dom nu och herregud det kan liksom rinna och droppa svett därifrån (när jag sitter still... i soffan!!!), helt galet. Svettas inte så mycket i ansiktet men kroppen, alltså fy. Känner mig så himla obekväm av att vara svettig och inte kunna ta av mig kläderna/duscha direkt, vet att det är normalt och att alla svettas mer eller mindre men nej jag trivs verkligen inte att gå runt och vara svettig så att det rinner längs kroppen ute bland folk. :D 

Ja jag trodde inte att att hon menade allvar först med promenaden, förslaget var att vi skulle mötas upp på ett ställe (som ligger några km ifrån mig, så skulle behövt gå först den biten) för att sedan gå en runda som är säkert minst en mil för att sedan ta mig hem igen. Efter att jag skrivit att nej det orkar jag inte, det är för långt. Så kom hon på sig själv "ja... det blir kanske lite långt för dig."

Ja jag har tänkt på bio då det alltid brukar vara svalt/kallt i salongerna, om inte någon utav dom vill med så vet jag iaf att min sambo gärna vill gå så vi kanske får passa på att ta en kväll tillsammans nu innan det behövs barnvakt. :)

Fy stackare, jag har inte känt av någon foglossning öht, är glad över det då det inte verkar vara kul för er som har ont av det. 
Svar på tråden Bf juli 2018