Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Mina anklar har försvunnit nu. Jag vet att jag borde ha stöd-/kompressionsstrumpor, men jag vägrar strumpor när det är typ 30 grader varmt! Just nu ligger jag med fötterna i högläge och sakta men säkert tycks de svullna av.

I dag skickade jag in min sista sjukpenningsansökan, samt graviditetsintyget, till F-kassan. Vi får se om de godkänner full sjukskrivning nu när jag mår så mycket bättre (psykiskt), annars får jag väl ansöka om graviditetspenning eller, i värsta fall, vara föräldraledig på det ofödda barnet. Men jag hoppas på sjukskrivning!

Ta
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-05-17 12:38:22 följande:

Dinapp, skåra, stort hål, medium hål, från 3 månader?? med mera.

Jag fattar inte vad man ska välja och varför. Nån som har lust att förklara vilken nappflaska jag behöver köpa.

Jag vill ha minst en hemma ifall det skulle skita sig med amningen och jag måste pumpa eller ge ersättning.

Vilken av dessa ska jag köpa?

www.apotea.se/nappflaskor-dinappar/&ppp=150&q=

Köp minsta nappen till att börja med, sedan kan du komplettera vid behov.

Vilken flaska du ska ha är svårt att avgöra på förhand men många gillar Mam anti-colic och Calma (tror jag den heter). Personligen är favoriten Dr Brown.
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-05-17 15:04:33 följande:

Vilka datum är alla beräknade?? Vore kul o se o vem som sen blir först ut :D

Jag är beräknad enligt sista mens den 6/7 så det går vi efter!

(Enligt ul den 8/7) Men vi tror på 6 ;D

Jag är beräknad till den 7/7 men hoppas på 9/7 (då fyller min mamma år) :)
  • Iowhannah

Jag hämtade ut min Liberobox i kväll. Det känns så overkligt, man kan bara hämta den några veckor innan BF, snart är det liksom dags! Snart slipper jag vara gravid längre, snart får jag uppleva det där häftiga med en förlossning, snart är vår son storebror på riktigt, snart har vi en bebis igen (på gott och ont). Och, framför allt, snart har vi långledigt tillsammans!

Jag har så tudelade känslor inför allt. Det ska bli helt otroligt skönt att inte vara gravid (efter att ha skippat stödstrumpor de varmaste dagarna så har jag nu geléfötter) och det ska bli spännande och mysigt med en liten bebis i familjen, men samtidigt fasar jag för sömnlösa nätter, kolik, matningar dygnet runt, ständiga blöjbyten osv osv. Och mest av allt fasar jag för att känna mig otillräcklig gentemot vår son. Det har ju bara varit han i över 2,5 år och så plötsligt ska han dela mamma och pappa med en liten som bara bajsar, sover och äter. Och kanske skriker. Och vi ska på nåt sätt orka med att underhålla honom även om nätterna blir jobbiga. Hur fasen ska det funka??

• Iowhannah
    Sopp skrev 2018-05-17 21:55:32 följande:

Den enda nappflaska som mina barn accepterat är MAM anticolic - kommer även ta med napp till BB och förhoppningsvis få honom att ta napp. Många varnar för att barnen ska bli nappförvirrade och vägra amma - vilket jag helt utan fakta inte riktigt tror på - ingen hade fock varnat för att barnen kan vägra napp och nappflaska vilket va hemskt med första för mig som hatar att va uppbunden - han vägrade flaska i 5 månader, så nummer två fick en flaska om dagen från start så att jag hade friheten att lämna hemmet i några timmar ibland när jag behövde ?få luft?

Det var en sköterska/läkare (minns inte vad hon var) på neo som sa till mig att tuttförvirring är väldigt ovanligt hos friska och fullgångna barn, det är vanligare hos prematurer. Ingen aning om hon sa så enbart för att lugna mig eller om det faktiskt är så.
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-05-17 22:00:00 följande:

Bf 10/7. Gick över 13 dagar med första och 2 dagar med andra.

Oroar mej oxå för hur man ska räcka till. Den äldsta blir 8 år och den andra blir 2 år i sommar. Men men andra klarar det ju så...

Du måste ju ha lyckats förra gången iaf. Minns du hur du gjorde/tänkte då?
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-05-18 09:09:30 följande:

Jag har 17 mån mellan mina, och det är klart att det var jobbigt (var hemma med båda samtidigt, första hade inte börjat förskola än) men jag tror också att jag gjorde det onödigt jobbigt för mig genom att fortsätta hålla så hårt på rutinerna med äldsta samtidigt som yngsta hade kolik. DOCK tyckte jag att det var lättare på sätt och vis, då jag tycker det är så himla tråkigt att vara själv med små-bebisar. Då hade jag ju äldsta att leka med och hitta på saker med, och yngsta tyckte ju det var spännande att hänga med.

Vet att det var så många som ifrågasatte mitt beslut att vara hemma med båda, för att bebisen skulle få så lite uppmärksamhet och äldsta skulle få så lite stimulans men det var ju bara skitsnack, äldsta fick hitta på roliga utflykter flera gånger i veckan och fick givetvis bra mycket mer uppmärksamhet än han hade fått på förskolan, och yngsta fick faktiskt mer fokus än vad äldsta fick när jag var hemma med honom - för med äldsta så satt jag mest och kollade på tv eller så låg han i vagnen.

Gud vilken utläggning - förlåt. Det löser sig!! Och det kommer vara jobbigt i början att dela på uppmärksamheten och dela på sig själv, men det ger sig med tiden. Mina killar är så himla tighta idag, och det kommer ju dina bli också när det bara är 2 år emellan. Va inte för hård mot dig själv bara, det gör inget om det blir lite stökigt och lite tv för äldsta och falukorv till middag

Superbra skrivet! Jag blev lite peppad faktiskt :) Vår son kan faktiskt behöva mer pappa-tid för han och jag hänger väldigt mycket och det märks att han har saknat pappa när han väl är ledig. Eftersom sambon jobbar skift så har det blivit rätt många kvällspass och då hinner de bara ses innan förskolan på morgonen, det blir inte mycket till kvalitetstid precis.

När jag var hemma med sonen så var det också mycket dötid med teve osv. Man kan ju inte göra jättemycket med en bebis liksom, dessutom föddes han på hösten. Den här gången är sommaren ett ypperligt tillfälle för utflykter, vilket förmodligen gynnar hela familjen :)
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-05-18 10:20:24 följande:

Haha så gulligt. Jo så kommer det nog bli. :)

Se om 2 åringen hinner få sitt rum innan. Sover nu i spjälsäng bredvid oss. :/ Pappa får sova på madrass o hon i spjälsäng el juniorsäng i hennes nya rum tänkte vi. Pappan är lite känslig oxå med sömnen så det blir nog bäst för alla i familjen. Sen kan jag kanske få sova därinne på helgerna och så får pappa hämta mej när det är dax att amma. Det är ett pusslande...hur har ni andra gjort med bebisnätterna?

Jag ska inte amma, så den biten kan vi bortse ifrån, men vår tanke är att ställa in en stor säng i sonens rum så att vi kan dela upp oss. En tar bebisnatt och en får sova och sen byts man av på morgonen. Sen får vi se hur det blir i verkligheten, det kan ju visa sig funka utan att dela upp det. Vi får även se om vi tar varannan natt eller varannan vecka eller hur vi gör, det har vi inte riktigt diskuterat än.
  • Iowhannah
    Swe97 skrev 2018-05-18 10:47:15 följande:

Plussade idag med mitt första barn, är 21 år gammal! ????

Grattis!

Men du får nog leta upp, alternativt starta, en annan tråd, den här är för oss som har BF i juli.
  • Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-05-18 15:01:59 följande:

Vi gick till apoteket och köpte ett skum han sprayade i munnen och då kunde jag sova

Funkar den alltså? Blir det helt tyst? Vi har testat både näsplåster och nån remsa man sätter i gomen, men ingen av dem ger önskad effekt :/ Jag sover redan dåligt pga graviditeten, de få nätter jag inte gör det slipper jag gärna knuffa på motorsågen.
Svar på tråden Bf juli 2018