Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

kattnos skrev 2018-06-06 21:15:35 följande:

Tänker också att vi ska hyra babyskydd, hos oss gör man det via bvc så det är bra. Samma pris med bas som Moorii skrev.

Okej så det finns en särskild sorts bindor som heter förlossningsbindor? Kan de köpas i vanlig affär eller kanske på Ullared som vi ska besöka nästa vecka?

Eftersom jag bara använder Natracare när det kommer till engångsskydd så beställde jag från apotea. Jag tog fyra paket för att vara på den säkra sidan.
  • Iowhannah
    Fins Mamma skrev 2018-06-06 21:39:48 följande:

Här får man tydligen ingen tablett längre ????

Eh, va? Är inte det jättekonstigt? Det finns massor av folk som inte vill/kan amma av olika anledningar, onödigt att låta deras mjölkproduktion sätta igång då.
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-06-07 11:18:18 följande:

Jag har fått med ett gäng från förlossningen, sen räcker det bra med nattbindor, sen vanliga blindor eller trosskydd tycker jag men det kan väl kanske skilja från person till person som allt annat :)

För mig var det inte tal om nattbindor förrän efter en och en halv vecka typ. Jag blödde väldigt mycket och lyckades t o m fylla sjukhusets blöjbindor.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-07 17:12:38 följande:

Min läkare sjukskrev mig till 5/8, om bebis kommer innan, måste jag avbryta sjukskrivningen för FP eller kan jag ansöka från 6/8 om FP, nån som vet?

Det där funderade jag också på så sent som i dag. Jag är sjukskriven t o m 7 juli men känner på mig att bebisen kommer innan dess. F-kassan vet ju förvisso om när bebisen kommer eftersom förlossningen/bb skickar ett intyg om förlossning så jag antar att sjukskrivningen bryts.

Hoppas att någon annan har koll för jag vill också veta.
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-07 21:41:17 följande:

För mig kommer det glappa rätt rejält, kommer antagligen bli igångsatt i v 37-38 om jag är redo, då kommer den senast första veckan i juli.. å andra sidan läste jag på fk att man ju kan vara sjukskriven från föräldraledigheten så jaaa..

Varför är du sjukskriven så länge då?

Jag är sjukskriven till BF, vilket känns rätt logiskt. Man kan vara sjukskriven från sin föräldraledighet, då får den andra föräldern vara föräldraledig, men det låter ju onödigt ifall sjukskrivningen är graviditetsrelaterad. Tycker jag iaf.
  • Iowhannah
    Fins Mamma skrev 2018-06-07 22:07:17 följande:

Till mig så läkaren att de inte sjukskrev sista veckan så har tagit semester då (skönt att få några dagar rikt8g lön ;)

Vad olika det kan vara. Men det kanske beror på vilken instans som sjukskrivit en, och varför man är sjukskriven? Jag är sjukskriven via företagshälsovården och får i princip inte jobba pga depression (tidigare) och allmänt höggravidt tillstånd (nu) med allt vad det innebär med sömnbrist och koncentrationsproblem.
  • Iowhannah

Tredje dagen med sammandragningar och förvärkar. Inget som gör direkt ont, men det känns såklart. De tycks framför allt komma när jag sitter ner.

Det känns även som att bebisen ligger väldigt långt ner och dessutom borrar ner sig längre och längre, men det kan vara önsketänkande också. Dock känner jag ett tryck jag aldrig kände med första barnet, det känns både neråt livmodertappen och bak mot ändtarmen.

Förhoppningsvis gör det någon nytta och hon får för sig att komma tidigare än planerat :)

• Iowhannah
    Perpen skrev 2018-06-10 08:53:11 följande:

Men det hade väl varit jättebra om det var så här med? Då hade ju exakt alla fått gå hem ca 3 veckor innan bf utan att behöva bråka om sjukskrivning eller ta ut ledighet. På så vis hade ju alla fått vila upp sig inför förlossningen istället för att det bara är några som får den möjligheten..

Jag håller med, det låter som en helt suverän idé! Då får man bort en massa krångel med graviditetspenning och sjukskrivning och ?slöseri? på föräldradagar.
  • Iowhannah
    SskSabina86 skrev 2018-06-11 09:40:59 följande:

Hej! Jag hade exakt den där känslan med mitt andra barn men inte med första. Hon kom på BF-3 efter en snabb förlossning (6h totalt) Väntar nu mitt tredje med BF 18/7, känner inget som ovan men jag tror det kommer. När har du BF?

Jag har BF den 7/7.

Nu har det blivit svårt att gå också, det är som att ljumskarna inte pallar alls pga trycket. Synd att sambon jobbar nästa vecka också, annars hade jag bara vilat hela dagarna nu.
  • Iowhannah

Är ni fler som boar?

Jag trodde inte att jag skulle boa så mycket den här gången men behovet har verkligen visat sig! I går tvingade jag med familjen till Ikea för att köpa en byrå till bebisen så den ska vi skruva ihop i kväll och sen ska jag sortera ner kläderna i den. Och i morgon förmiddag tänker jag att vi ska möblera om barnrummet lite så att allt får plats.

Jag vill även städa mer men det vette fan om jag orkar, rent fysiskt alltså.

Svar på tråden Bf juli 2018