Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bf juli 2018

Zan80 skrev 2017-12-19 00:11:13 följande:

Jag mår också riktigt illa och har inte kunnat borsta tänderna normalt utan att jag har fått rejäla kväljningar.  Fått pausa i mellan.   =(     Jag fick utskrivet postafen och det har tagit bort det värsta, att äta oftare som det har getts råd om, har inte hjälpt, blir nästan värre!  Har du fått någon medicin?  

Usch ja jag kan också tycka de blir värre och äta oftare faktiskt. Ja jag har provat postafen och lergigan och lergigan comp. Sen när jag blev inlagd första gången fick jag primperan och tyckte de hjälpte men tog inte illamåendet helt. Men sen blivit värre. Kräks ändå 1-3 gånger om dagen så därför inlagd 3 gången. Fått dropp över dagen en gång och 2 gånger inlagd på avdelning. Inte lätt eller roligt alls men vad skall man göra. Finns tyvärr ingen annan medicin som de vågar ge mig. Så får försöka att hålla ut aå gott det går. Men tufft. Aldrig varit såhär illa med se andra 2 även om jag mådde ganska dåligt då också.
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-19 07:17:35 följande:

Vilken vecka är du i nu? När har det lugnat sig under tidigare graviditeter?

Är i v 10 (9+5) idag. Med min dotter minns jag inte men behövde tabletter hela tiden. Med min son i v 15 men behövde lergigan hela graviditeten.
  • Horisonten
    Sopp skrev 2017-12-19 19:26:27 följande:

Vad jobbigt för dig/er! Håller båda tummarna för att det lättar snart! Hur var det, hade ni gjort UL? Ni vet att det inte är två?

Ja det är tufft. Idag har jag fått annan medicin så mår mycket bättre. Känner illamåendet svagt men STOR skillnad mot hur se varit. Inte kräkts mer än i morse på sjukhuset då jag hade fått annan medicin. Så fått komma hem. Så nu hoppas jag kunna få fira jul och nyår med min familj. Jo de har gjort 2 ultraljud först på akuten där de noga kollade så se bara var en och inte någon druvbörd som är vanligt. Sen en vecka senare gjorde de ultraljus igen och fortfarande bara ett foster med hjärta och som hade växt.

Imorgon skall vi till mvc och göra ultraljud är de bokat. Hoppas vi fortfarande gör de fast vi sätt. Men varit ganska snabb ultraljud så vill gärna ha lite mer noggrant i lugn och ro för och kunna se och mäta ordentligt och gärna få en bild <3 Så hoppas!!
  • Horisonten

Idag var vi på mvc igen så skönt och få träffa min bm och få prata om dessa veckor med illamående,kräkningar och alla inläggningar och allt. Allt såg dock bra ut idag så skönt!! Inga tecken på ketoner i ruiner idag,underbart!! Dock lite lågt blodtryck men okej men inte konstigt så som jag mått. Liksom tappat totalt 3 kg på bara 3-4 veckor!! Och tack vare nya medicinen så har jag på 2 dagar gått upp 1 kg då jag inte har kräkts sen igår på sjukhuset innan nya medicinen!! Halleluja!! Detta är underbart slippa kräkningar och värsta illamåendet!! Illamåendet är ju kvar och känns mer vid ansträngningar men det är STOR skillnad nu!! Nu kan jag få äta och behålla mat!! Känns som en dröm!! Skall tillbaka efter nyår för blodprov då varken jag eller bm vill sticka mig!! Efter alla sjukhus besök med nålar i armen är jag så trött på de och sönder stucken. Ena armen är lite svullen och öm sen senaste nålen så vi vill låta de vila lite.

Sen gjorde vi ett ultraljud på världens finast bebis!! Den var så fin och sprattlade med armar och ben som bara den <3 :) Så konstig känsla att se massa sprattel men inte känna något än. Hihi :) och de hon kunde mäta så stämde storleken ganska exakt med senaste mensen ev kan jag vara någon dag längre men hon kan inte riktigt mät så än eller säga men hon tyckte de och de skulle stämma ganska exakt med mär jag tror äl var då jag kände av den så tydligt och fick starkt positivt redan på bim-3. Så kan äntligen känna glädje och njuta och glad. Länge glädje men inte den sprudlande glädje och lycka och så för att hyperemesisen har tagit upp alla tankar,känslor,all ork och energi. Så känns fantastisk,känner mig som en helt ny människa och jag kan nu vara uppe med min familj!! <3 Än att ligga sängliggandes och bara gråta och vara förstörd!! Men visst finns oron där ändå för nu kan jag tänka och ?fokusera/lägga tid? på de som inte orken eller så funnits innan pga kräkningar och illamåendet. Allting känns så fantastiskt idag!! Nu längtar jag till och känna sparkar och rul som blir om 2 månader :) Blir spännande och se hur mycket lilla bebisen växt o h utvecklas och så nyfiken på hur morderkakan är placerad.

Hoppas ni andra har en bra dag också idag :)

• Horisonten
    mamadada skrev 2017-12-20 22:40:30 följande:

Härligt att höra att du mår bättre :) du som också har hyperemesis, har du fortfarande kvar extra luktinnet? Går in i vecka 12 imorgon,och super luktsinnet tår kål på mig!!!!!!! Mår illa konstant men kommer det minsta lilla lukt,då spyr jag på en gång. Och ja,allt luktar,sköljmedel,min man,min dotter,KYLSKÅPET,en speciellt skåp i köket där jag haft doftljus  ja allt mellan himmel och jord. Trapphuset.....hjälp mig. Jag hoppas luktsinnet försvinner snart för snart pallar jag inte mer.

Åh tack snälla :) ja jag har kvar det men inte alls så superkänsligt som de var för några veckor sedan. Då kunde jag känna sonens bajsblöjor på mils avstånd och hade svårt för när mannen lagade mat,satt på kaffe,eller borstat tänderna även om han inte var preci intill mig. Haha. Hade så ont av mintdoften från tandkrämen. Eller när dottern kom hem från förskolan och den speciella doften som sitter i kläderna,BLÄ!! Det är lugnare som sagt nu men känsligare än normalt. Går inte gärna in i kylen,eller är i köket om de skulle vara någon disk som inte fått plats i maskinen. Kan inte byta blöja på min son än men de är stor skillnad mot hur det varit.
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 04:28:34 följande:

Vad jag blev glad för din skull när jag läste det här :) Hoppas verkligen att den där medicinen fortsätter fungera!

Jag har inte känt nåt sprattel än men de senaste kvällarna har jag känt _nånting_. Mer som att det sticker och spänner till ett ögonblick, men det känns ändå som nåt slags rörelser. Jag har dock drömt mycket om just fosterrörelser, flera gånger har jag nästan väckt sambon för att berätta innan jag insett att det bara var en dröm.

Åh tack. Ja det hoppas jag också :)

Låter lite som här. Inte sprattlet men något men svårt och förklara. Men tänkt att de är för tidigt och nog bara tarmarna och så. Samtidigt känns de inte riktigt som de heller. Så svårt och så såg vi ju en väldigt aktiv liten bebis på ultraljudet i onsdags så man vet ju inte. För varit någon enstaka gång. Men får vänta några veckor till och se. Är ju så galet nyfiken på moderkakans placering då jag kände mycket tidigare och tydligare rörelser oh sparkar med sonen där jag hade den bak så hoppas jag så att den skall vara de sennan gången med så man kan vara lite lugnare och mindre orolig. :)

Vilken vecka är du i nu igen? :)
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 14:57:05 följande:

Jag är i v 12 nu (11+3). Jag kände också tidigt med sonen och då satt moderkakan i bakvägg. Hoppas också på samma denna gång :)

Åh härligt. Då ligger du lite före mig. V 11 (10+1) här enligt senast mensen. Men bm tror ju någon dag längre. Åh spännande!! :) Med dottern hade jag i fram och vet att vi åkte in för att jag inte kände henne och låg med ctg och man hörde hur hon sparkade men inte kände jag det. Haha :p Alltså känner mig så stor idag,fick ta fram mammabyxor för mina vanliga gick inte. Eller precis precis men då hade jag fått strunta i att andas. Haha :p Gårt upp 2 kg redan denna veckan sen i onsdags utav de 3 jag tappat. Men kan man få mage så här tidigt? Då menar jag bebismage och inte pga tarmarna :)

Vad säger ni om denna svullna mage haha :p

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 16:40:20 följande:

Så där ser jag också ut nu! Det finns liksom inte en chans att dölja magen!

Då är man inte ensam. Så skönt :) så du tycker de ser ut som en bebismage och inte bara svullen?

Är ändå 3 barnet och ?bara? 20 månader sen jag födde sonen. Aldrig fått mage så tidigt och var aldrig stor med dottern. Ser nästan så stor ut nu som när hon föddes haha :p med henne kom magen kring v 19-20 som det syntes liksom. Med sonen syntes det kring v 15-17 tror jag eller där omkring så om kring 4-5 veckor tidigare. Men kan de redan komma nu då ca 4-6 veckor tidigare denna gången än med sonen då
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 20:11:58 följande:

Njae, jag tror tyvärr att det bara är extremt svullna tarmar. Men det ser onekligen ut som en bebismage! När jag väntade sonen så började man kunna ana en utbuktning i v 16, nu började jag med gravidbyxor i v 8 :O Nog för att man ofta blir stor snabbare när man redan fött barn tidigare men det här är ju nästan absurt. Jag kände mig enorm när jag var höggravid, hur ska det blir den här gången?

Haha ja men exakt. Tänker och känner precis likadant. Skönt att man inte är ensam om det :)
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 22:12:27 följande:

Jag har upptäckt nåt smått intressant hos mig själv. Mitt illamående är helt beroende av hur lite jag har sovit. Eftersom jag jobbar skift (och har ett barn som är i nån period av att sova lite kasst) så har jag nätter då jag får kanske 4-5 timmar sömn. De dagarna mår jag illa så fort jag äter. Har jag däremot sovit typ 8-9 timmar så kan jag äta mig proppmätt och bara känna mig nöjd. Jag har aldrig förr reagerat på sömnbrist med illamående så det hör verkligen till graviditeten. Lustigt nog så är jag alltid hungrig när jag vaknar, även om jag går upp klockan 03.

Det där känner jag igen. Har jag lagt mig för sent så mår jag mycket sämre dagen efter för att jag fått för lite sömn. Kan märka de någon enstaka gång innan jag blev gravid men typ kanske 1-3 gånger per år. Som när jag varit uppe på nyårsafton och skulle jobba dagen efter och bara sovit 5 timmar. Men nu som gravid är jag siperkönslig för att sova för lite.

Förut vaknade jag vid 03-04 på natten pga av illamåendet. Nu vaknar jag samma tid men pga att jag måste kissa. Men har så galet svårt och somna om sen. Kan lika vaken liksom i 2-3 timmar hopplöst. Någon som känner igen eller har tips på vad man kan göra för att försöka somna? Min hjärna börjar jobba på högvarv när jag vaknar så ligger och tänker och grubblar massor just på bebis och hur de kommer bli och hur syskonen kommer reagera och så.
Svar på tråden Bf juli 2018