-
Oj vad billigt! (Y) Första babyskyddet ärvde vi från min syster (så vi visste att det var okrockat), det var acta graco. Sen det andra skyddet köpte vi nytt (Axkid) från Lekia, de har hyfsat bra utbud här hos oss. Det skyddet tror jag kostade runt 1200, sen fick vi lägga en slant till för att få till en isofixbas. Då tyckte jag ändå vi kom undan billigt. Vet inte riktigt vad vi vill ha för något den här gången. Har Besafe på de större barnen nu men stör mig lite på bältet i den bakåtvända stolen för det trasslar sig så lätt.Hermioney skrev 2018-04-16 15:30:52 följande:Babyskydd tittar vi bara efter godkända. Sen vet jag inte var man köper de. Jag tänker att en bilaffär borde ha och de enda jag känner till är Mekonomen och Biltema. Mekonomen hade inget men Biltema har för 349 kr. Det ska vi köpa och sen när det är dags för större ska vi köpa i ett annat euland eftersom alla i eu är godkända men urvalet i sverige är så dåligt.
-
Tjoho! Idag var det äntligen dags för mitt första "mäta magen och lyssna på hjärtat besök". :D Känner mig tung som en flodhäst (utöver det faktum att jag redan är överviktig) men blodsocker och blodtryck låg fint. Sf-måttet också. :)
Ang. Tröttheten tycker jag den kan komma extremt plötsligt. Känner mig ofta seg och hängig (men då har jag ju varit sjuk i en evighet också) men ibland får jag energi-uppsving och får för mig att jag ska rensa förrådet eller nåt sånt. Men oftast när eftermiddagarna kommer är jag helt slut. Studerar på högskola och hjärnan och kroppen är totalt mos varje kväll. Hoppas det blir lättare under sommaren, det är meningen att jag ska jobba direkt när skolan slutar och fram till 2 veckor innan bf. -
Skönt att få igenom det när man behöver. :) Själv har jag precis börjat jobba extra igen utöver heltidsstudierna. Riktigt kul att få jobba igen men foglossningen var hemskt elak mot mig. Tack och lov så är det en arbetsplats där man kan alternera stå och sitta väldigt ofta. Får fruktansvärd smärta om jag sitter för länge - eller gör något överhuvudtaget för länge.malikan skrev 2018-04-18 20:13:46 följande:
Jahapp, nu är jag sjukskriven i 2 mån fram vilket betyder att jag inte kommer jobba på läääääänge nu! En lättnad faktiskt! Nu ska jag virka färdigt bebisfilten, göra salvor, bygga babygym och njuta av våren och lugnet innan bebis <3
-
ÄNTLIGEN!!! I morgon går jag ner till tvåsiffrigt antal dagar kvar till bf. :D
-
Åh vad härligt att ha gått så långt ändå. Känns som jag ligger evigheter efter er andra. Om det inte löser sig med profylaxen så finns det säkert något om det på typ Youtube. Och med första barnet fick vi gå en föräldrakurs och där ingick en del om hur man ska andas (var inte fullskalig profylax men hjälpsamt ändå). :)Iowhannah skrev 2018-04-22 19:52:18 följande:
Woohoo!
Själv gick jag in i vecka 30 i dag. Sjukt att det bara är tio veckor kvar nu! Det känns nästan som att det börjar bli dags att fundera ordentligt på förlossningsbrev.
Btw, jag tänkte anmäla oss till en profylaxkurs. De säger att man är välkommen från vecka 30, och eftersom vi jobbar oregelbundet så vet jag bara schema en månad i taget, men så fanns det inga lediga tider alls :/ Så jäkla surt! Jag hade tänkt att det skulle vara en del i förberedelserna och förebyggandet av förlossningsdepression. Får höra om min BM kan lösa det på nåt sätt.
-
På tal om foglossning. Förra veckan när jag var hos bm fick jag lära mig att jag missförstått lite vart det sitter någonstans.
Tydligen så sitter foglossningen enbart långt ner i ländryggen (tror jag det var) eller på framsidan (v- format ner mot blygdbenet). Jag har foglossning fram och får löjligt ont i blygdbenet och det känns typ som om någon misshandlat hela underlivet (alltså direkt i benen/skelettet typ). Men sen får jag också problem med rumpan och benen, känns som om jag har klumpfot ibland, men får man ont i rumpan och/eller benen så beror det tydligen enbart på nerver som är i kläm. Det är inte särskilt roligt det heller. :/
Jag känner sällan av ryggen något nämnvärt dagtid, lite bara. Men när jag ska lägga mig ner så får jag jätteont långt ner i ryggen (och blygdbenet fortsätter att göra ont förstås).
Vaknar ni mycket om nätterna? Jag vaknar så fort jag måste vända på mig. Gör så ont att byta ställning. Och ironiskt nog gör det ont att ligga i samma ställning för länge också. :( -
Ja precis! Jag får också så! När man får ont i rumpan och knappt kan gå så beror det på att bebisen trycker på nerverna och klämmer dem. Gör sjukt ont det också. Jag brukar halta omkring rätt illa när det händer. Ibland försvinner typ styrkan i benen så de viker sig. Jätteobehagligt.Iowhannah skrev 2018-04-23 08:32:35 följande:
Haha, ja, jag vaknar också varje gång jag ska vända mig! Jsg har dragit fram min gravidkudde igen för magen känns så tung när jag ligger på sidan, och när jag vänder mig om så måste jag liksom dra med den. Plus att det inte är så lätt att vända sig längre, man får liksom kasta sig runt.
Intressant det där med nerverna, jag trodde också att foglossning kunde kännas i rumpan. Men då är det alltså nerver i kläm när jag knappt kan gå. Det är framför allt högra benet/skinkan som krånglar då.
Jag har funderat på att skaffa en sån kudde men tänker mig att det är krångligt att flytta runt på den i sängen (vrider mig ganska mycket). Så just nu har jag tre vanliga kuddar. Det är lite strul med att bädda om dem också men de väger iaf inte så mycket. :) -
Utvandraren2 skrev 2018-04-23 14:02:44 följande:
Jag har precis beställt en gravidkudde. Det var min chef som tipsade mig om att den hade hjälpt en hon känner. Ska åka och hämta den i kväll. Somnade ca 4-5 i natt - igen. Dödens trött idag - igen. Ringde min mycket förstående chef så jag jobbar hemifrån idag. Har just lagt mig på soffan för att blunda en liten stund. Fick inte läkartid förrens på onsdag. Ska be om deltidssjukskrivning. Plågade mig igenom förra veckan, men nu ger jag upp. Jobbat kortare dagar en tid nu, men då måste jag jobba in tiden på kvällen och helgen och det känner jag blir för mycket. Tänker att jag har ett skrivbordsjobb och borde klara att jobba heltid. Samtidigt går jag runt som en zombie och det syns på mig med.
Urk, behövde bara skriva av mig lite. Ska blunda lite nu.
Du får avge rapport om kudden sen! :)
Skrivbordsjobb är inte en garanti för att man ska klara av att jobba. Tröttheten är förvisso förödande. Ibland kan jag knappt hålla ögonen öppna och jag blir så trött att jag blir ledsen av det. Men tröttheten ser jag ändå inte som problemet med "skrivbordsjobb". Foglossningen är utan tvekan värst. Det är stillasittande på högskolan, och stilla sittande på jobbet, och det gör ärligt talat lika ont att sitta stilla som att röra på sig.
Just nu känns det märkligt att jag ska orka jobba fram till 2 veckor innan bf, men jag lever på hoppet att det ska gå. Jag är så dålig på att aktivera mig så jag skulle bara bli så himla lat om jag var hemma. :S -
Jag väger typ 30 kg mer än dig. Promenerade en del förut. Har kontakt med dietist via mvc (jag bad själv om att få kontakt) och efter överenskommelse med dietisten ska jag försöka motionera 5 ggr/vecka (ca 30 min/gång, typ promenad, simning eller cykel. Jag är ganska begränsad av foglossningen). Dock har det inte blivit särskilt mycket den senaste tiden sen jag var sjuk i 6 veckor i sträck. Enligt dietisten spelar det inte så stor roll vad man gör bara man blir andfådd och får anstränga sig lite.mamadada skrev 2018-04-24 16:18:06 följande:
Nu behöver jag er hjälp!!
Är så oerhört otränad, är i vecka 30 på fredag och väger 88kg. Orkar knappt upp från soffan eller sängen utan at flämta o klaga som en stucken gris.
Har precis köpt en crosstrainer, tänkt börja träna lite smått och bara lyssna på kroppen vad den orkar med, bara för att känna att jag får lite styrka i kroppen inför kommande 10 veckor samt förlossningen.
Hade förra graviditeten enorma problem med mina knän då jag gick med så mycket vikt o hade så lite styrka. Samt direkt efter jag hade fött så somnade jag direkt och sov bara i 4 timmar av total utmattning.
Har hört bara positivt om att motionera och röra på sig lite. Är sjukskriven och sitter bara hela dagarna, så tänkte köra med crosstrainer varje dag en liten stund i takt med hur kroppen orkar. Någon annan som motionerar eller kan ge mig lite tips ?
-
Nej vad trist! :( Du får boka om resan och åka så snart du är frisk och smittfri. :) Jag är också sugen på att åka till Ullared och handla. Dock saknar vi i princip bara kläder och tänkte försöka få tag på begagnat då jag inte har så mycket kvar efter syskonen.malikan skrev 2018-04-27 07:43:37 följande:
Räckte inte med influensan denna säsongen, nu har jag fått magsjuka med :(
Så ledsen då jag skulle åkt till Ullared och köpt alla bebisgrejer, sett fram emot det i typ ett halvår :(