• kattnos

Bf juli 2018

Iowhannah skrev 2018-03-05 15:37:05 följande:

Sju kilo är väl inte så mycket? Jag är i vecka 23 och har gått upp kanske 12 kilo hittills. Nu tycker jag förvisso inte att man ska prata om vikt, speciellt inte som gravid, men jag vill visa på att alla är olika. En del går knappt upp nånting och kan köpa gravidkläder i sin normala storlek, medan jag går upp massor och måste köpa gravidkläder i (minst) en storlek större än vanligt. Jag är en sån som blir gravid på hela kroppen, inte bara mage och bröst.

Nej, det är det givetvis inte och man kan inte alltid styra över vad som händer i kroppen som gravid.. det var därför jag funderade på om jag blivit väldigt stor för det känner jag mig egentligen inte som. Inte för att det hade varit fel men när det inte ens stämmer så känns det som en lite onödig kommentar, att jag skulle behöva lite mer space än vanligt.. nu vet jag ju att det sades med glimten i ögat men det är ofta så att när man tänker på det efteråt så kanske man borde ha sagt att det inte kändes schysst..
  • kattnos

Oj oj, nu har magen tagit fart! Jag har väl själv kunnat se viss skillnad sedan kanske v 15 men den senaste veckan känns det verkligen som att magen har växt :) Det går inte att dölja den i vanliga kläder (med gravidbyxor) vanliga byxor (typ grövre byxor jag har haft hemma när jag grejar) går knappt att ?knäppa? med hårsnodd och vill bara glida ned och det börjar till och med kännas jobbigt att böja sig ned och plocka upp saker från golvet! I morgon går jag in i v 23 så det är ju ett antal veckor kvar och det är både häftigt och lite läskigt att tänka på, undrar hur stor magen blir :) Just det, sen har jag börjat kunna se sparkar också, magen hoppar till lite liksom.. känns att bebis blir starkare <3

• kattnos
    Hermioney skrev 2018-03-12 19:08:16 följande:

Oj så sent. Då har du tur :) Jag har haft detta sen vecka 16 kanske och mammakläder sen vecka 8. Nu börjar jag känna av foglossning värre och värre.

Haha, kanske det. Men jag har använt gravidbyxor ett tag för att vanliga byxor tryckt för mycket på magen men det börjar mer och mer se ut som en riktig gravidmage nu :) Har dock inte känt någon foglossning än, tack och lov. Men det kommer säkert.
    Iowhannah skrev 2018-03-12 20:17:44 följande:

Första barnet?

Jag började med gravidbyxor i vecka 8 och har inte kunnat dölja graviditeten sedan vecka 16-17 nån gång. Känns skönt att kunna ha tighta tröjor igen, nu när magen är rund och inte bara småfläskig.

Nåt jag inte kände med sonen, men som jag känner tydligt nu, är exakt åt vilket håll bebisen sparkar. Det är ganska häftigt ändå, att jag kan känna sparkarna även när hon sparkar mot min rygg (eller rakt på urinblåsan) :)

De sura uppstötningarna och halsbrännan är inte kul alltså! Jag är van vid att kunna sova middag direkt efter lunch, men nu kan jag inte lägga mig ner inom en timme efter jag har ätit nåt. Annars känner jag hur det liksom åker hiss i halsen och bröstkorgen :S

Ja, första barnet. Så det är kanske inte så konstigt att det. Tar lite tid :) men det är så olika ju..

Är glad för att min graviditet hittills varit så enkel. Knappt något illamående i början och än så länge få fysiska problem. Trött har jag varit men det hjälpte med hjärntabletter :)
  • kattnos
    Sopp skrev 2018-03-15 23:50:58 följande:

Vi berättade efter KUB, dom är snart 2,5 o 4 år gamla. Så kul att kunna prata om det här hemma, de funderar mycket kring vad han äter för något, när han kommer ut, vad de ska leka. Vi pratar en hel del om att små bebisar mest skriker hela tiden och bara ligger och sprattlar, förbereder dom på det värsta - men barn är ju så himla fantastiska, de bara tittar på mig och säger ?när Axel kommer ska jag trösta honom, och säga att han inte behöver vara ledsen!?

Men så fint! Härligt att det blev en positiv nyhet för dem!

Här är det första barnet så ingen att berätta för.. det får gå ändå!

Igår fick min man känna hur stark bebis har blivit, knådar runt som bara den i magen (just nu på vänster sida under revbenen) och det blir mer och mer likt sparkar snarare än buffar. Så häftigt att vara med om detta!

Trevlig helg till er alla! Jag har börjat bli förkyld, hoppas att jag slipper influensan..
  • kattnos
    Perpen skrev 2018-03-21 07:15:21 följande:

Hej hej! Hur går det för er? Här känns det som om tiden står stilla, går in i vecka 22 idag. Är fortfarande sjuk och har varit det i två veckor nu så är galet less på det, men har i alla fall sluppit feber helt. Har "bara" vansinnig hosta, ont i halsen och huvudvärk. :(

Men fy, stackars dig! Jag har varit dålig i snart en vecka med främst hosta och täta bihålor samt totalt orkeslös men du har varit dålig längre - hoppas verkligen att du tillfrisknar snart!

Jag gick in i v 24 igår och i magen är det full aktivitet så det känns skönt att bebis inte påverkats av mitt mående :)
  • kattnos
    Hermioney skrev 2018-03-22 17:35:41 följande:

Jag undrar hur det är med maten för er andra.

Varje dag säger jag (och känner) "Jag dör av svält!".

Jag äter mer än min man som äter enorma portioner och ändå är jag hungrig. Ibland kan jag bli proppmätt men efter max fem minuter är jag lika vrålhungrig igen.

Innan jag blev gravid åt jag små portioner och var proppmätt flera timmar efteråt.

Hade jag inte varit gravid hade jag gått upp minst 20 kg av detta. Jag har extremt lätt för att gå upp i vikt. Nu har jag bara gått upp 6 kg sen jag blev gravid.

Är det nån mer som kan äta hur mycket som helst? Som också är hungrig hela tiden?

Hm, nä jag känner mig ganska normalhungrig. Lite mindre än normalt senaste veckan när jag varit sjuk men annars äter jag nog ungefär som innan, tja något mer kanske men jag är absolut inte hungrig hela tiden - än iaf. Det mest tydliga är att jag blir mer vrålhungrig på en gång liksom.

Jag har istället märkt att jag inte kan äta för mycket på en gång, då svullnar jag upp något hemskt och det tar lååång tid innan det känns normalt igen. Så jag får börja tänka ?äta lite men ofta?. Vilket jag INTE är van vid, jag brukar äta typ tre gånger per dag och kanske någon frukt eller mellanmål men inte varje dag så det blir en omställning :)
  • kattnos
    Perpen skrev 2018-03-25 09:05:46 följande:

Nu har jag fått nog! Hostar så jag spyr och hostar så jag kissar på mig. Inväntar samtal från vc om att få hostmedicin. Vill egentligen inte ta det men nu har jag fått nog. :( Hur går det för er andra sjuklingar?

Fy! Så hade jag det igår kväll också.. i övrigt är jag i princip frisk men hostan sitter kvar.. jag har tagit bisolvon när det är som värst, dricker te och har gjort ingefärashot för att boosta immunförsvaret.. i övrigt väntar jag mest ut eländet..
  • kattnos

Deppinlägg - jag har fått feber igen! Jag har känt mig på bättringsvägen hela helgen och hade bara den där hemska hostan kvar, men nu på kvällen har jag känt mig trött och frusen och det visade sig att det var feber - flera dagar efter senaste feberdagen (har inte haft hög feber heller) Jag brukar inte vara lättoroad men nu känner jag att det väl är dags att ringa vc i morgon och fråga om det finns något att göra. Eller är det bättre att ringa mvc? Fan, är inte van vid att vara sjuk... så jäkla deppigt...

• kattnos

Jag var hos vc igår och fick diagnosen lunginflammation.. så nu blir det en vecka med antibiotika, ska inte vara skadligt för fostret var läkaren noga med att säga.. men jag är orolig ändå. Tur att jag känner rörelser men det känns inte riktigt som vanligt eftersom det är totalt omöjligt att ligga på rygg.. och så himla trött och tungandad är jag. Hoppas att jag känner mig bättre snart, blev sjukskriven två veckor.

• kattnos

Idag har jag varit hos bm och äntligen fått lyssna på bebis hjärtljud <3 145 slag, mitt blodtryck på typ 111/85 och SF mått på 26 vilket innebär att jag ligger preciiis över den mittersta kurvan så det var jättebra. Är i v 27, 26+1 idag. Har gått upp nästan 10 kg. Men har än så länge inga besvär mer än att jag lätt blir andfådd vilket väl även delvis har att göra med att jag haft lunginflammation. Tillbaka på jobbet sen i måndags och hoppas att FK snart ger besked om att jag får graviditetspenning som vi har ansökt om då min arbetsgivare inte tycker att det är lämpligt att jag klättrar på stegar och kryper i krypgrunder mycket länge till :)

Är så glad att jag fått må och mår så bra under graviditeten, det enda som har varit jobbigt hittills är ju att jag blev så sjuk där några veckor. Nu är jag frisk igen och känner mig så himla förväntansfull för allt som komma skall :)

Svar på tråden Bf juli 2018