• Moorii

Bf juli 2018

Sopp skrev 2018-05-15 19:12:27 följande:

I samband med att barnet föds och du får upp barnet så kör de ju de här testen där de tittar på att barnet får ?fin färg? och andas bra, något mer också tror jag. Min första hade svalt fostervatten (och bajsat i fostervattnet) så efter några minuter tyckte de att han började se blå ut så då blev det rätt bråttom ut till ?barnbordet? där de fick pumpa ur fostervattnet medan jag låg kvar i förlossningsrummet och krystade ut moderkakan och sedan syr de ev skador. Med tanke på vad som nyss klämts ur underlivet så känns en mjuk moderkaka som att någon typ petar på en ;) man är rätt avdomnad där nere.. hur länge du får stanna beror på kommun, i Stockholm får du stanna en natt just nu

Precis så blev det med min första med, men han hann bara ligga i några sekunder på mitt bröst, hann inte ens fatta att han låg där och lägga armarna om honom förrän de ryckte bort honom igen :/ hoppas verkligen inte att det blir så denna gång, att jag får hålla om mitt barn en stund efter förlossningen.
  • Moorii
    Sopp skrev 2018-05-23 10:42:51 följande:

Jag var hos BM igår och magen växte som den skulle - Däremot fick jag en förklaring på att jag har varit ännu mer trött än vanligt då mitt blodvärde låg nere på 99 så nu ska jag ta 2 tabletter om dagen. Tycker det är lite konstigt att jag inte fick rådet att börja redan förra gången då mitt värde låg på 115, har läst lite nu på nätet ( jag vet haha ...... ska inte) och tydligen så är ju 115 någon form av gränsvärde. Hoppas jag ska återfå lite energi nu får som det känns nu vill jag bara låsa in mig i ett rum och stirra in i en vägg hela dagarna. Får panik om någon försöker prata med mig, tittar ner i marken när jag möter grannarna för jag ORKAR INTE småprata. Känner mig extremt osocial. 

Är även väldigt less på mina vildingar här hemma. Dom har ju svinkul tillsammans men jag tycker inte det är lika kul för de varvar upp varandra något enormt. Om de gör något dumt och man säger åt dom så räcker det liksom inte att den ena lyssnar, för om den andra börjar fnissa och tramsa så är ju den andra igång igen på 5 sek. Bäst går det när vi håller dom på varsitt håll så man får lite lugn men det blir ju svårt när man är ensam med dom. Det är ju bara 1,5 år mellan mina och det känns som (jag kan ha helt fel) att de på kvarteret som har lite längre mellan barnen (3 år eller mer) hetsar inte varandra på samma sätt. Där kan snarare det äldre barnet välja att gå iväg när det yngre börjar tramsa - hur har ni det där hemma? Hur ska det gå när det kommer en tredje :S 

Oj, det är inte vad jag fått höra! Gränsvärdet ska vara 110 i normala fall, men sist då mitt värde var 107 så sa bm att man inte ökar dosen då eftersom allt över 105 är ok när man är gravid.. 99 däremot är ju väldigt lågt, vad fort det sjönk också!
  • Moorii
    Hermioney skrev 2018-05-28 10:30:16 följande:

Hur ser brösten ut på er andra?

Jag har hört så mycket om att man ska få stenhårda bröst som står rakt ut.

Mina har blivit hårdare och fyllda men inte stenhårda vilket kan bero på att jag redan har enorma. De har växt från F till H. Snart finns det inga BH:ar kvar att köpa.

Får man tillbaka sin egen storlek sen när man ammat klart?

Kommer de bli två tomma påsar som hänger ner till knäna?

Mina blir helt klart fylligare och större, dock fortfarande mjuka. Jag fick tillbaka min vanliga storlek efteråt, lite mjukare till en början, men sen fick de tillbaks samma spänst som innan. Tror det är väldigt olika hur det blir för olika personer dock, kanske också beroende på hur många barn man fött.. Får se hur mina ser ut efter den här omgången :)
  • Moorii
    Twoblirthree skrev 2018-05-29 20:13:31 följande:

Vi får ju en tredje flicka så vårt förråd på flicknamn börjar ta slut... några tips på lite ovanliga inte konstiga flicknamn?

Mitt favoritnamn är Vendela, men min man gillade inte det tyvärr.. :/ men kanske något för er? :)
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-06-06 12:16:27 följande:

Prövat babyskydd idag. Det passade sååå bra i bilen men eländet kostade 4000. :'( då ingick förvisso isofixbas men vi ska se om vi kan hitta nåt lite billigare.

Jag kan annars rekommendera att hyra, gjorde vi med sonen. Nio månader för 600 kr, med isofixbas. Så värt!
  • Moorii
    malikan skrev 2018-06-06 15:43:39 följande:

Jag hade vart lycklig om nån berättat vid mitt första barn hur mycket som faktiskt kan komma och hur stora klumpar som kommer, bläää, nu fick jag avslagsångest, haha

Min bm sa det i förbifarten, det med de gigantiska klumparna. Hade hon inte gjort det hade jag nog ringt till förlossningen i panik när de kom, huva :S
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-06-06 13:56:46 följande:

Åh det låter perfa!

Varifrån hyrde ni? Har kollat runt men hittar inget vettigt. Med min nuvarande yngsta så kollade vi på att hyra hos babyprofsen. Men det var nästan lika dyrt som att köpa en ny stol. Detta var dock några år sen.

Det är från NTF, finns på lite olika ställen runt om i landet. Du kan kika här : ntf.se/konsumentupplysning/marknadsoversikter/uthyrning-av-bilbarnskydd/

Håller tummarna för att det finns där du bor!
  • Moorii
    Perpen skrev 2018-06-06 17:30:03 följande:

Tack för länken. Har kikat på deras hemsida förut men hittade inte att det fanns hos mig då. Men det verkar finnas några alternativ så ska ringa runt i morgon. :)

Åh, så bra! :)
  • Moorii
    kattnos skrev 2018-06-06 21:15:35 följande:

Tänker också att vi ska hyra babyskydd, hos oss gör man det via bvc så det är bra. Samma pris med bas som Moorii skrev.

Okej så det finns en särskild sorts bindor som heter förlossningsbindor? Kan de köpas i vanlig affär eller kanske på Ullared som vi ska besöka nästa vecka?

Sist köpte jag de största och tjockaste bindorna på apoteket, tror det var apoteksgruppen, men finns säkert på alla. De såg ut ungefär som dom man fick på BB.
  • Moorii
    tiiitti skrev 2018-06-16 07:16:57 följande:

Vaknade klockan 5;30 pga domningar i våda händerna. Tre natten i rad jag vaknar vid den tiden pga det, och det enda som hjälper är att stiga upp. Provade att lägga mig efter en 15-20 minuter igen, men kommer tillbaka inom några minuter igen. Så är bara till att sitta uppe och vänta på att restenav familjen ska vakna.

Någon annan som har liknande?? Som vet vad man kan göra åt det? Försökt googla men hittar inget som verkar hjälpa.. :(

Det är karpaltunnelsyndrom mest troligt, väldigt vanligt att få problem med det under graviditeten, antagligen för att man sväller.. Jag hade problem redan innan jag väntade sonen och har opererat högra handen, men vänstra började krångla då jag var gravid. Det finns stödskenor som man sätter runt handled och hand som fungerar bra tycker jag. Fick min hos sjukgymnast, vet inte om det kanske finns på apotek?
Svar på tråden Bf juli 2018