Inlägg från: Iowhannah |Visa alla inlägg
  • Iowhannah

Bf juli 2018

Jag hade ett sammanfattande samtal med min psykolog i dag och vi bokade in en uppföljningstid i augusti. I går bokade bm och jag in en tid för efterkontroll också. Det känns att det börjar bli dags :D

BB-väskan är som klar, bara de sista grejerna och sambons del som fattas nu. Alla bebisens grejer är packade och merparten av mina.

I helgen ska jag nog skruva ihop vaggan också så kan sonen få leka lite med den tills den ska användas.

• Iowhannah
    Hermioney skrev 2018-06-16 11:28:02 följande:

Jag undrar över det här med öppen.

Kan vem som helst se hur öppen man är?

Är det stort hål eller bara ett uttryck för något annat som bara sjukvårdspersonal kan se?

Använder de ögonmått eller stoppar de in en linjal?

De använder fingrarna för att mäta, men hur många fingrar som är hur många centimeter vet jag inte. Det är ju livmodertappen som öppnar sig så det är klart att det blir som ett hål till slut.

Jag tror att det är rätt svårt för en lekman att kolla sånt.
  • Iowhannah
    Perpen skrev 2018-06-16 11:45:54 följande:

De mäter med fingrarna. Dvs stoppar in fingrarna (lååångt in) och mäter hur öppen man är. Det är en av mina "hat-delar" av förlossningen. Har alltid upplevt de undersökningarna som väldigt smärtsamma.

Och jag minns knappt dem, så jag kan inte ha upplevt dem som jobbiga. Annat än att det var störande att plötsligt tvingas ligga på rygg i sängen.

Min absoluta hatdel var definitivt krystvärkarna innan jag de facto fick krysta, de var extremt svårhanterliga!
  • Iowhannah

Vecka 37+0 i dag och jag har ONT! Gissningsvis fixerar sig bebisen för det ilar och hugger i livmodertappen och trycket neråt är betydligt mer påtagligt än tidigare. Detta, blandat med återkommande sammandragningar, är inte direkt skönt :/

Jag är även extremt trött och tung i både kropp och huvud. Somnar efter frukost, t o m i dag när sonen klättrade runt på mig, och skulle lätt kunna sova åtminstone en gång till på dagen.

Min mage är även urkass.

Hoppas det innebär att bebisen vill komma före bf iaf. Jag har två bekanta som nyligen fött sitt andra barn 5 resp. 6 dagar före bf så det verkar vara nåt som gäller nu.

• Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-18 05:27:16 följande:

Vaknade vid 3 inatt av att det var blött i sängen, reste mig och det rann blodblandad vätska.. satte mig på toa och ringde in, då åkte en jätteklump ut.

De tror att det är vattenavgång och slempropp så nu ligger jag inlagd på fl för att se vad som händer...

Inte hänt nåt där inne mer än att jag har mätbara sammandragningar, suck. Orkar inte detta mycket längre

Spännande och läskigt! Visst var det du som hade förkortad tapp?

Uppdatera oss gärna med vad som händer! :)
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-18 21:32:33 följande:

Valde att åka hem ett par timmar och var inne vid 18 igen, hade öppnat mig en cm till. Har konstant ont men inga riktiga värkar så blev inlagd på bb för att se vad som händer under natten... läkaren trodde jag är i latensfasen och att jag snart har bebis men jag är skeptisk, kommer säkert få gå såhär tiden ut nu...

Så du är öppen nästan 4 cm? Jag tror samma som läkaren, det låter som att det är på gång iaf. Bra att de håller koll på dig!
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-19 16:12:48 följande:

Det har stannat av vid 3-4 cm så åkte hem imorse. Går med pinvärkar som är för svaga och korta men som inte har några pauser så konstant ont och helt slut.

Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, bryter ihop typ en gång i timmen, orkar verkligen inte gå såhär mer...

Fick du nåt att sova på åtminstone?
  • Iowhannah
    malikan skrev 2018-06-19 19:24:21 följande:

Står på stadig dos alvedon :) avböjde morfin men skulle ringa in om jag ändrar mig, tänker att får hämta det så jag reder ut midsommar iaf, tycker så synd om mina barn just nu som ser fram emot att åka traktorsläp och vara med kompisarna

Ja, det kan nog behövas om du ska orka med ett midsommarfirande :)
  • Iowhannah
    Mamma till S skrev 2018-06-19 19:16:36 följande:

Ni som har fött fler barn!

Hur har era fl startat? Haft lite sammandragningar o förvärkar, mår väldigt illa o måste gå på toa o göra nr 2 hela tiden! Med dottern kände jag ingenting förens på natten då hon kom. Med andra så var det också en orolig mage innan allt satt fart.

Vill verkligen inte gå över heller o är mer än redo nu att träffa bebis!!!!! 16 dagar kvad o det känns som en evighet!

Jag har samma. Sammandragningar, förvärkar och himla lös mage. Dock hade jag det likadant, i kanske tre veckor, med första barnet så jag vågar inte hoppas på för mycket.

Förra förlossningen startade egentligen redan kvällen innan med att magen var stenhård (som en enorm sammandragning som aldrig lade sig), jag kunde varken sitta eller ligga bekvämt, hade svårt att äta och kände mig dödstrött. Sedan hade jag nån febrig känsla hela natten, vaknade strax efter 06, sprang på toa och fick nåt slags teckenblödning. Sedan var allt igång kan man säga. Regelbundna värkar från start och vi åkte in redan klockan 11 (mest för att sambon inte pallade mer. Denna gång har jag sagt att JAG säger när vi ska åka) och då var jag öppen tre centimeter och fick stanna kvar. Från första värk tog det 16 timmar, varav 12 timmar i aktivt skede (jag hade knappt ätit kvällsmat och fick inte i mig mer än en macka till frukost så jag var skapligt hungrig när den där smörgåsbrickan kom in efter midnatt).

Jag har 18 dagar kvar och kan verkligen relatera till evighetskänslan!
  • Iowhannah

Vad skönt att vi är flera som känner oss redo för bebis nu!

Jag har 17 dagar kvar och massvis av sammandragningar och förvärkar varje dag. BB-väskan är klar (bara sambons del kvar men det får han sköta själv), barnvakten är förberedd och det enda som saknas är att min mamma kommer hem från Italien.

På tal om jobbig halsbränna! Jag vaknade i natt av det värsta jag varit med om i halsbränneväg, jag vaknade på riktigt av att jag kräktes i min egen mun :/ Både känslan och smaken satt kvar otrevligt länge också.

Svar på tråden Bf juli 2018