• kattnos

Bf juli 2018

Blev beviljad graviditetspenning!! Känns rätt sjukt att jag alltså bara ska jobba två veckor till i år... :)

• kattnos
    Perpen skrev 2018-04-16 06:13:42 följande:

Har ni börjat fundera/titta något på babyskydd?

Vi har inte kollat aktivt men funderar på att hyra för den allra första tiden och köpa ett större sedan. Men när sedan är, det vet jag inte... man har väl ett för nyfödda som kommer att bli för litet ganska fort?
  • kattnos
    Iowhannah skrev 2018-04-16 07:05:52 följande:

Man har bara ett babyskydd, sedan byter man till bakåtvänd bilbarnstol. Babyskyddet KAN man ha tills bebisen växt ur det, men man rekommenderas att byta när bebisen kan sitta stadigt utan stöd.

Aha är det så det heter :) men då har vi iaf funderat på att hyra babyskydd och sen köpa bakåtvänd bilbarnstol.
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-04-22 11:44:32 följande:

Hallåj alla julimammor!

Jag är gravid i v 27, 28 på tisdag. Funderar på att prata med min chef om gravidietspenning imorgon. Någon här i gruppen som har erfarenhet utav det och kanske t.o.m. fått beviljat eller väntar på svar från FK? 

Behöver alla tips som finns, då min chef inte är så värst förstående och verkar vilja att jag ska vara på jobbet fram tills BF i princip. 

Hej!

Jag har ansökt om och blivit beviljad graviditetspenning så jag jobbar sista veckan nu som kommer (v 29 på tisdag) Nu tror jag att det är lite olika men både jag och min chef var tidigt överens om att jag har vissa arbetsuppgifter som inte lämpar sig med en stor mage.

Jag är alltså förbjuden att göra dessa arbetsuppgifter från och med måndag nästa vecka. Men om du själv söker graviditetspenning för ex tunga lyft behövs väl inget utlåtande från ag? Det viktigaste är väl då att du själv väl kan formulera varför du anser att du behöver det. Men jag är inte säker på detta...
  • kattnos

Den här helgen har jag verkligen fått känna på hur jobbigt det kan vara att vara gravid - magen känns stor, spänd och jag känner mig ungefär som om jag hade en heliumbalong i övre delen av magen. Vidare har jag känt mig trött, yr (svårt att ligga på rygg) och lite illamående samt blir andfådd för nästan vad jag än gör.. snart får min man börja göra mer hushållsarbete tror jag och inte bara jobba i trädgården :)

• kattnos
    3hjärtan skrev 2018-04-22 21:54:30 följande:

Vilken vecka är du i?

Gick in i v 29 igår! Och igår kändes det mycket bättre, jag har ju ett delvis aktivt jobb och klart att det känns att resa sig upp och sätta sig ned för många gånger i sträck men det funkade iaf.

Gällande vikt och motion har jag nu gått upp nära 10 kg och är på den högsta vikt jag någonsin sett på vågen.. Men det är skönt att veta att det inte bara är för att jag tränat så dåligt de senaste månaderna :) men jag skulle behöva komma igång med promenader nu när jag ska börja gå hemma.
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-04-29 16:03:24 följande:

Jag lyckades få ett utlåtande från min chef, så nu har jag själv sökt + skickat in ett "förbud" om att arbeta fr.o.m 31/5. Är dock orolig över att få avslag.. får vänta snällt och se när beskedet kommer om sisådär 25 dagar. 

Jag tror att om arbetsgivaren här skäl att förbjuda dig från att arbeta så ska det väl ändå mycket till för att du ska ha något att säga till om, kan man tycka. Det gick faktiskt rätt fort för mig att få svar, dock fick min ag skicka in en komplettering men sen fick jag svar i samma vecka. Ibland så! :)
  • kattnos
    ostbågen skrev 2018-04-29 17:59:32 följande:

Nej det borde ju inte bli ett avslag då kan man tycka, men man vet ju aldrig.. Har nästan ställt in mig på att bli nekad bara för att inte bli besviken om det blir så.

Oj vad härligt för dig att du fick svar så snabbt! :) Då ska jag hålla mina tummar att mitt inte dröjer allt för länge. 

Såg att jag skrivit flera stavfel men det verkar som att innebörden gick fram ändå.. :) Jag håller tummarna för dig!

Igår och idag har det varit full rulle i magen, vi var på operan igår och det måste bebis gillat för det rörde sig nästan hela tiden där inne. Jag märker också att rörelserna blir starkare, jag har moderkakan i framvägg men på sidorna kan det nu kännas att bebis liksom känner sig fram innanför huden, så häftigt! Än så länge gör det bara ont när bebis får in en fullträff på blåsan, Haha!
  • kattnos
    Twoblirthree skrev 2018-05-04 12:22:25 följande:

Hej! Är ny i gruppen. Bf 10 juli. ???? Känner mej stor o har en hel del sammandragningar, magen blir stenhård o blir jobbigt o röra sig. Är mitt tredje barn o väntar en tredje flicka. ????

Välkommen! Kul att vi blir fler! Tror många skriver i fb-gruppen men jag håller mig hellre här :)

Min bebis låg med huvudet nedåt i måndags när jag var hos bm men under veckan har han eller hon vänt sig IGEN och fortsätter sparka på min stackars blåsa... Men men, den vänder väl sig igen vad det lider :)
  • kattnos
    Twoblirthree skrev 2018-05-04 22:22:21 följande:

Min sparkar mest på höger sida hela tiden o jag tror att rumpan är på vänster sida. :) Vilken vecka är du i?

De verkar ju ha sina vanor, jag känner mest i mitten fast nedåt mot utgången :) jag är i v 30, 29+4 idag och har alltså bf 16/7. Så knappt en vecka efter dig :)
Svar på tråden Bf juli 2018