Inlägg från: ostbågen |Visa alla inlägg
  • ostbågen

Bf juli 2018

kattnos skrev 2018-07-28 12:11:31 följande:

Nej det är inte kul att vara gravid den här sommaren - fast på bf +12 är det inte kul att vara gravid alls längre. Jag har fortfarande inte svullnat upp av värmen men allt man gör är ju mer eller mindre jättejobbigt ändå. Så det får vi planera bättre till nästa gång, haha.

Min väska har varit packad i flera veckor och ligger i bilen och bara väntar - kommer knappt ihåg vad jag har tagit med mig. Men nu när jag ev blir igångsatt har de ju varnat för att det kan ta längre tid så jag funderar på om man ska packa med något spel, kortlek eller liknande så att man får tiden att gå.. Sen räknar jag med att stanna några nätter i vilket fall men min man kommer troligtvis inte stanna mer än någon natt och han måste hem och se till våra djur så då kan han ju ta med sig om det skulle vara något jag saknar.

Ja vi har packat ner en kortlek mest ifall att det skulle dra ut på tiden och man känner att man vill göra något. Funderar också på att ta med datorn så man kan se på film/serie ifall man nu inte orkar spela men inte bara vill ligga och glo.. vet dock inte om det är onödigt så har inte bestämt än.
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 14:43:14 följande:

Jag har utgått ifrån att jag inte har tid till nåt så har bara med mig kläder, filt och kex. Tänker att jag nog får klara mig med telefonen annars (har nästan aldrig dator hemma heller). Tänker försöka stanna så länge jag får på patienthotellet för att få stöd då det är första barnet och jag inte har partner (mamma kommer vara där dock)

Beroende på hur allt känns efteråt, hur amningen funkar osv och kanske vilken tid på dygnet allt är "klart" så tar vi beslutet om ev. övernattning på patienthotellet. Tror det är klokt att stanna om man vill och får istället för att rusa hem. Min bm sa dock att det är inget man kan förvänta sig och att jag är "prio 2" utav 3, (frisk förstföderska) så då kan den där 6 timmars "regeln" gälla ifall det är fullbelagt. Så jag tar det som det kommer och hoppas på det bästa, just nu kan jag inte ens föreställa mig att jag ska föda inom kort haha.
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-07-28 15:42:05 följande:

Jag tyckte det var tråkigt på bb så åkte hem så snart jag fick med andra barnet. Men sen i efterhand tänkte jag att jag kanske borde stannat lite längre ändå. Så vet inte hur det blir denna gång. Min plan är att stanna minst ett dygn i alla fall (om det finns plats) men som sagt: Det är tråkigt på bb så troligtvis får jag väl hemlängtan och bara vill åka hem.

Ja sjukhusmiljön i sig är ju inte sådär superrolig och man vill ju hem till sitt eget. Känns så sjukt att vi snart kommer vara en familj och att jag ska ha en egen liten bebis (som jag nu iofs är irriterad på eftersom han uppenbarligen inte vill komma ut haha). Åh nu längtar ja tills att allt är över och man kommer innanför dörren första gången :)
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-07-28 15:57:24 följande:

Min mamma har försökt bänka i mig att jag ska stanna så länge som möjligt - nu funkar det ju inte som på 80-talet när jag föddes men hon var kvar med mig typ en vecka på bb. Det berodde iofs på lite komplikationer och att jag var ganska liten trots att hon gått över tiden med 11 dagar men hon så att det är bra att försöka stanna så länge man kan så att man hinner fråga, allt är ju nytt liksom. Så ett par dygn blir jag nog kvar iaf är tanken. Har inte hört något om att man inte får stanna där jag ska föda. Men sen får man väl se om man blir uttråkad :)

Ingen det händer något för? Jag har sammandragningar men oftast inte smärtsamma, har haft lite mensvärk men det vill liksom inte dra igång så det blir väl ingen bebis idag heller. Är ganska så less kan jag säga. :(

Ja det är nog väldigt individuellt hur länge man vill stanna (och får) har tänkt stanna tills jag känner att det känns okej att faktiskt åka hem och att amningen funkar bra. Hoppas på att kunna amma men man vet ju aldrig hur det går.

Nej har varit oerhört lite känningar idag, inte för att jag haft så mycket annars men nu är det verkligen ingenting. Blir nästan besviken när jag måste på toan och inte är lös i magen (känns som att alla nämner att de blivit det när det närmar sig?). Min slempropp har inte ens lossnat... Hoppas det kan dra igång ändå utan dessa saker. Ja jag kan inte ens föreställa mig hur det känns för dig om jag känner som jag gör i bf+5. Har slutat svara alls när folk skriver och frågar nu, orkar inte med hur jobbiga dom kan vara. Konstigt att de inte fattar själva. :D
  • ostbågen
    Sopp skrev 2018-07-28 18:53:15 följande:

Jag är inte ens lös i magen längre. Så less! Om det är någon ?tröst? blev jag aldrig lös i magen med andra, men då kom bajset ut när jag skulle krysta istället ... ska nog be om lavemang denna gång om jag inte vart lös innan, min BM hävdade att jag då absoluuuuut inte skulle bry mig om lite bajs på förlossningen men jag tyckte verkligen att det var förnedrande att ligga där o bli torkad i rumpan mitt i allt

Har tänkt på det där med lavemang och ska be om det när jag kommer in, känner att det sista jag behöver är att bajsa i den situationen. Sen så visst kommer det säkerligen lite för många som de inte ens vet om själva men det är ju skillnad på lite och att verkligen bajsa. Min bm sa självmant "lavemang får man när man kommer in om man vill ifall man varit förstoppad" så ska hävda en veckas förstoppning haha.
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 19:34:26 följande:
    Det här har jag inte ens tänkt på. Men blir det inte ännu värre med lavemang? Eller tar en det då så pass tidigt att en hinner tömma?
    Jag har aldrig tagit det men vet att det dröjer 10-20(?) min innan man behöver springa på toan och har jag förstått det rätt så kommer det mesta ut då. Så om man kommer in och det konstateras att hela förloppet kommer gå superfort kanske det inte är någon idé men förhoppningsvis ska man väl inte vara med om en sån raketförlossning.
    Man kan ju annars köpa så man har hemma och ta innan man åker in om man känner sig mer bekväm med det. 
    Där jag ska föda finns det inga förlossningsrum med eget badrum/toa så man delar ute i "korridoren" annars kör de in en toastol på rummet, känns ju sådär att lösbajsa i en sån... känner nu att jag kanske ska överväga att köpa hem ändå.
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 19:57:42 följande:
    Har bara tagit microlax en gång och upplever att jag blev lite okontrollerad i magen nåt dygn efter så blir lite rädd att det skulle göra det värre i mitt fall. Vågar nog inte ta nåt utan chansar på att personalen får stå ut helt enkelt...
    Men oj... så vill man ju inte att det ska bli heller. Nu blev jag lite kluven, får hoppas att kroppen ser till att tömma sig bäst det går när det hela startar. Ja personalen är så van vid allt möjligt så tror inte att de bryr sig det minsta. :)
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-28 20:26:15 följande:

Kanske ta förebyggande redan nu om det är trögt? Inte meningen att komplicera, min mage funkar ibland lite konstigt.

Har haft mycket sammandragningar idag och tryck ned mot ljumskarna. Men la mig en stund och nu verkar det lagt sig.

Ja jag ska nog göra det, iaf äta sånt som kan hjälpa till lite osv.

Jag hade lite känning i ländryggen förut men borta nu och sammandraningar har jag nästan konstant sedan en tid tillbaka men de gör inte ont eller så bara jobbigt att ha en stenhård boll till mage. Känt i ljumskarna men inte så många gånger idag. Nu är det endast SD och det andra är bortblåst.
  • ostbågen
    Nyfikenlillstrumpa skrev 2018-07-29 13:10:50 följande:

Är i BF+2 idag och hoppas att det sätter igång snart! Ligger nu i sängen med molvärk i ryggslutet och hoppas innerligt att det ska sätta igång. Det ömmar i hela slidan och till och från känns det som att tappen öppnar sig. Hoppas hoppas hoppas!! Varje gång det känns lite grann ser jag framför mig hur jag har henne på mitt bröst!

Och det där med kvällsdisco känner jag igen! Hon kan vara toklugn hela dagen men sen mot kvällen bänglas det runt i hela magen. Undrar vad det beror på haha!

Sånna där klickningar hörde jag första gången i morse. Det tog ett tag för både mig och sambon att förstå att det kom från magen...

Förresten, har ni också blivit typ helt igen svullna där nere? Tänkte på det för någon dag sedan! Det är ju hur svullet som helst haha!

Haha instämmer på svullen fiffi! Det är en sån sak ingen pratar om och man inte tänker på förrän man själv är höggravid och inser att inte ens den ser ut som "vanligt" längre haha.
  • ostbågen
    kattnos skrev 2018-07-29 14:07:44 följande:

Kanske kanske att det kan börja hända något här också - vågar knappt skriva det men för en stund sedan fick jag en stor flytning med lite segt och brunaktigt i (sorry för info) och efter det här jag en annorlunda känsla i ryggslutet (känns som att mensen ska börja när som) Hoppas att det är på g men samtidigt tänker jag - vad har jag gett mig in på, vågar jag detta?! Haha så tokigt man kan tänka:)

Ja hoppas det är kroppen som sätter igång nu, håller tummarna för dig! Uppdatera gärna om det händer nåt mer/annat så jag kan få lite hopp. :)

Förstår att det känns lite "läskigt" eller vad man ska kalla det.. jag är nojig inför själva förloppet, hur jag kommer reagera, hur det ska kännas osv. Men våra kroppar är grymma och klarar av detta!!
  • ostbågen
    Längtar17 skrev 2018-07-30 10:03:25 följande:

Hej! Hur mår ni idag?

Har sedan nån gång inatt (kollade aldrig klockan) haft molvärk som kommit och gått och det håller fortfarande på.. kommer inte så ofta men nån gång i timmen och tycker nog att det tilltar liiite. Kommer även som ett tryck så det känns som att jag måste springa på toan, det kommer inte mycket och är i "vanlig form" (förlåt för info). Sista gången var för ca. 10-15 min sen då fick jag obehagskänslor på toan att "hur ska jag klara av det här!!". Sambon blev helnojig och har börjat städa hela lägenheten haha. Men som sagt detta behöver ju inte betyda att det är på G men nu händer det ju åtminstone nånting.

Hur mår du själv?
  • ostbågen
    Perpen skrev 2018-08-02 17:24:48 följande:

Vad roligt Grattis! Hur mår ni? Gick förlossningen bra?

Vi mår bra, det enda som "stör" är den ömmande fiffin, fick sy på 3 ställen vet dock inget om hur många stygn då det aldrig nämndes. Men det fick komma in en läkare tillslut och sy då två olika BM kollat och kände sig inte helt säkra på att göra det.

FL gick bra även om vissa saker inte riktigt blev som jag kanske tänkt mig. Var öppen 6 cm när vi kom in, hade haft värkar hela natten som ökade under morgonen, kom in 10.20 fick igen smärtlindring inte ens lustgas. Var helt öppen ganska så snabbt men krystningen var inte tillräckligt kraftig så fick tillslut värkstimulerande dropp för att han skulle komma ut. I slutet (kanske 20 min) så fick jag sitta i gynläge fast mer upprätt och en uska + min sambo (som uppfattade detta ganska så jobbigt) stod och pressade mina ben mot mig. BM sa aldrig åt mig att inte krysta eller höll emot något värst.. vet inte om detta orsakade mer bristningar än vad som hade behövts. Just den delen kändes lite trist och jobbig speciellt då hon sade när läkaren satt och sydde ihop mig i evigheter "det var så bra att du höll emot när jag sa åt dig att göra det". Just då reagerade jag inte utan låg bara tyst med min bebis på mig men frågade min sambo sen ifall hon hade nämnt att jag skulle hålla emot och han hade inte heller hört det utan sa att det enda hon sa var hela tiden "tryck!! krysta" och var väldigt hetsig med detta då jag knappt fick hämta andan emellan.

Förlåt för superlångt inlägg men behövde skriva av mig, har bara pratat med sambon om detta.

Så skönt att vi fått ut våra små liv nu.
Svar på tråden Bf juli 2018