• kattnos

Bf juli 2018

Iowhannah skrev 2018-05-05 08:04:27 följande:

Oj! Jag är i vecka 31+0 och min sparkar ÖVERALLT! Har gjort det hela tiden, men jag hoppas att hon skärper till sig och lägger sig tillrätta om några veckor.

Nu kan det säkert delvis bero på att jag har moderkakan i framvägg också.. men den verkar hittills trivas med huvudet uppåt och fötterna nedåt :)
  • kattnos

Så tråkigt att höra att många av er har det jobbigt och tungt. Men skönt att flera har kunnat slippa jobbet. Och ni andra, vet inte riktigt vad jag ska säga mer än att jag tycker att ni är grymma som jobbar med foglossning, sammandragningar och dåligt fysiskt/psykiskt mående. Det finns ju ett slut på eländet och dit längtar vi ju :)

Själv går jag nu andra veckan hemma med grav.penning. Jag börjar känna mig stor och otymplig och visst har jag lite krämpor men på det stora hela mår jag fortfarande väldigt bra. Jag får dock ibland påminna mig om att jag måste ta det lite lugnare än vanligt, annars blir jag helt slut. Men så har jag ju bara mig själv och barnet i magen att förhålla mig till vilket såklart underlättar.

Just nu är det morgongympa i magen, får se om jag kan sova lite till :)

• kattnos
    Ignoramus skrev 2018-05-08 22:07:21 följande:

Uff! Var på föräldrautbildningen i veckan, och vafan är det egentligen? Tycker det är ett helt absurt skambeläggande av de som inte vill amma, eller föda vaginalt, eller göra någonting som inte passar in i bm's trånga världsbild.

Hennes resonemang var typ att om man inte kunde amma så berodde det på att man inte försökte tillräckligt utan gav upp för lätt. Nu vill jag inte göra det överhuvudtaget, men det finns ju massvis av mödrar som sliter ihjäl sig för att få det att funka utan att det går. Tycker verkligen inte det är okej att avfärda deras kamp med att de inte försökt tillräckligt.

Och angående kejsarsnitt. Jag har en stark fobi för förlossningar och ändå skulle jag sitta med i 90 minuter och se en film och lyssna på detaljer kring det. Vi var fyra stycken i rummet så åtminstone 25% kommer förlösas med ks, kanske fler. Då är det väl rimligt att nämna något om det med? Nej nej, det skulle tas upp vid ett senare tillfälle, när det var dags att berätta om komplikationer. När vi äntligen lyckades få henne att prata om det så kunde hon inte göra det utan att fråga de andra om det var okej först. Så sjukt exkluderande (och vad ska de andra svara? "Nej, vi vill inte att de ska bli informerade"?. Jag hade förstått det om det varit hundra personer i rummet och jag var den enda som ks var aktuellt för, men så var det ju verkligen inte.

Plus att jag tyckte att hon "singlade" ut mig direkt i den nya gruppen genom att hela tiden fråga om jag var okej under förlossningsvideon. Nej, det var jag inte och det visste du om i förväg eftersom jag berättat om min fobi i detalj. Men vad ska jag säga? Och varför tror du att jag vill att hela gruppen ska känna till sagda fobi innan vi ens introducerats för varandra?

Jag inser att jag är otroligt bortskämd med att bli accepterad i nya forum och miljöer, men tycker samtidigt att mödravården bör bli *betydligt* mer individinriktad istället för att köra över alla som inte passar in i formen.

Oj, det där låter ju helt fruktansvärt! Vi har inte varit på föräldrautbildning än men är det så så känns det ju som totalt slöseri med tid. Att vara bm innebär väl att träffa människor med alla möjliga livshistorier, tankar och problem och när man är gravid är man ju särskilt känslig som det är utan floskler..
  • kattnos
    Mamma till S skrev 2018-05-10 17:49:42 följande:

Länge sen jag skrev här. Har inte hängt med alls...

Har ni börjat köpa bebis saker än? Vagn, säng, babyskydd osv? :) Nojar över att köpa för tidigt, att det ska betyda otur eller något, samtidigt vill jag vara klar o köpa det jag vill ha liksom! Hur tänker ni? :)

Vi har beställt vagn, ska få en spjälsäng av en kompis och har köpt ett babynest samt lite kläder. Men det är typ allt och jag börjar nästan känna mig stressad fast det är två månader kvar. Så olika det kan vara :)
  • kattnos

Jag måste fråga om foglossning: Jag vet egentligen inte vad det är för det är inget som har plågat mig under graviditeten hittills. Idag när jag hade hängt över jordgubbslandet och lagt ut gräsklipp kände jag att det gjorde ont långt ned i ryggen. Samma sak känner jag ibland när jag har dammsugit och sådant men detta var första gången det satt i lite längre efter jag slutat anstränga mig. Men är foglossning kopplat till ansträngning eller är det snarare mina nedre ryggmuskler som börjar tycka att jag är tung?

Min bebis har legat åt rätt håll i minst någon vecka - fram tills i morse då det plötsligt blev väldigt oroligt i magen och det verkligen kändes som ommöblering. Sedan dess känner jag nästan bara rörelser långt ned i magen igen så jag antar att bebis inte vill lägga sig för utfärd riktigt än :) Men några veckor till ska den ju gärna ligga kvar innan jag är fullgången (v. 33, 32+3 idag).

• kattnos

Tack för era svar! Jag känner av lite Idag, mest som ett tryck över ländryggen eller vad jag ska säga men jag antar att jag får vänta och se om det blir bättre eller sämre här i dagarna som kommer. Och fråga min bm nästa gång jag ska dit. Ha en fin lördag, på mitt schema står att baka rabarberpaj! :)

• kattnos

Idag behöver jag lite pepp. Jag känner mig trött, stor och tung. Jag har gått upp 1,6 kg på en vecka. Jag börjar få ont i kroppen, främst ländryggen. Jag kan inte ligga på rygg eller sitta bakåtlutad sedan månader tillbaka. Och det är drygt 1,5 månader till bf. Visst kommer det bättre dagar? Vet att mina bekymmer är små i jämförelse men idag är det segt alltså... :(

• kattnos

Tack för Peppe och skönt att höra att jag inte är ensam, även om det är tråkigt att fler mår som jag :)

Det har dock känts lite bättre under eftermiddagen så det var nog tur att jag tog en lugn dag och sen har jag varit på yoga så nu är jag ganska lugn..

Gällande bröst så känner jag som Person, jag har inga barn sen innan men jag upplever ingen större skillnad på nu och hur de är i vanliga fall. Något större vårtgårdar som är lite mörkare men inget läckage och ingen ömhet/hårthet/spändhet eller så. Men man får väl hoppas att kroppen vet ändå!

• kattnos
    Mamma till S skrev 2018-05-30 11:10:57 följande:

Hur mår ni alla blivande mammor? 36 dagar kvar här o hoppas hoppas liten kommer några dagar innan bf, det har syskon gjort så håller tummarna! Mitt illamående har börjar smyga sig på igen, det är toppenrart i denna värme. Inte!

Annars är det mest lugna o lata dagar i solen/stranden! Är så sjukt varmt så jag blir helt utslagen här! Svårt o sova på nätterna, hitta bra sovställningar, mkt upp o kissa, typ varannan timme o sen mkt drömmar på det!! Förvärkar har börjat komma en del, aldrig haft med dom två tidigare barnen! Så det är något nytt. Huaaa. Enorm trötthet o skuldkänslor över att man inte orkar så mkt.. usch.

Känns så overkligt att vi snart blir 5 här hemma! Har inte köpt nånting än men är sugen på att snart börja.

Fler med lugna barn i magen? :) bebis här har varit ganska lugn sen start, aldrig nå större sparkar, mer svep o bök, buffande rörelser! Nu guppar magen till då o då men inga cirkusövningar direkt, lite trist men men :)

Hoppas ni alla mår bra iaf <3

Spännande med bara en dryg månad kvar!

47 dagar återstår till bf här. Jag mår bra men fysiskt börjar det kännas tungt och jag har fått små krämpor. Jag är liksom inte van vid min kropp inte gör och kan göra det jag vill. Men det är ju bara att försöka acceptera.

För någon vecka sedan vaknade jag på morgonen och det kändes jättekonstigt i magen. Som en kraftig omförflyttning där inne, har inte känt när bebis vänder på sig innan. Lite obehaglig känsla! Efter detta har jag inte känt samma omförflyttning igen vilket kan innebära att bebis nu ligger med huvudet uppåt och fötterna ned. Jag känner mest rörelser på båda sidor av magen och ibland som sparkar lååångt ned. Ska till bm nästa fredag så hon får väl kolla läget. Hoppas på att slippa vändningsförsök för det låter obehagligt.. någon som har erfarenhet?
Svar på tråden Bf juli 2018