Inlägg från: Horisonten |Visa alla inlägg
  • Horisonten

Bf juli 2018

Meedaa1 skrev 2018-01-14 07:49:03 följande:

Ny här

Väntar varn nr 4

Kub nästa vecka tiden går såå segt längtar men oroar mig samtidigt

Bf i slutet på juli

Välkommen och grattis :) Hur gamla är dina andra barn? :)
  • Horisonten

Hej allihopa.

Här mår jag väl okej just nu. Haft min man hemma pga sjukdom så de har gjort att jag psykiskt mått bättre sen i fredags. Även pratat mes min bm idag som var så underbar,lyssnade och förstod mig verkligen. Så hon skickade en remiss till mvc psykologen. Känns faktalitteratur väldigt bra nu i efterhand att jag tog kontakt med henne.

Annars så mår jag okej. Kan äta lite men inte mycket,ligge fortfarande minus på vikten och behöver mina starka tabletter mot illamåendet. Som tyvärr fortfarande är kvar. Men inte kräkts på 1,5 vecka men vissa dagar mår jag väldigt illa trots tabletter och vissa mindre men illamåendet är dock kvar.

Annars så är ju foglossningen här,vilket blir värre för varje dag och ju mer jag rör mig. Så kämpigt så men var bered på det. Så skall till sjukgymnasten nästa vecka och prata och få ev akupunktur så känns helt okej. Så en dag i taget. Är ju sjukskriven fortfarande, till början av februari har ju varit sjukskriven sen början av december så. Tveksam om jag ens kommer kunna jobba mer pga illamående ännu och foglossning. Jobbar inom vården

Inte känt rörelser än bara magkurr vad jag tror hihi. Men längtar så. Vet inte hur moderkakan ligger men hoppas på att den är i bakvägg. Tycker man känner med då. Med första hade fram med andra barnet bak så min förhoppning.

Har också RUL 20/2 längtats så mycket. Kommer då vara i v 20 (19+5) då

Kul att flera hittat hit och tråden är mer aktiv igen :)

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-01-16 22:43:10 följande:

Vad skönt att höra att någon av oss har tagit första steget. Jag har i flera dagar tänkt att jag ska ringa kuratorn men det har liksom inte blivit av. Jag pratade med svärmor om det tidigare i kväll och fick tipset att sätta larm på när jag ska ringa (jag satte tre för säkerhets skull) och sen ska jag uppdatera henne i morgon kväll. Jag tycker bara att det är så svårt, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Hur inleder man samtalet?

Fysiskt mår jag bra, förutom en annalkande förkylning. Jag är ständigt hungrig, vilket jag var i andra trimestern även med första barnet, och fortfarande extremt trött (men det är nog mer pga depressionen). Magen är riktigt stor nu, jag kan inte längre knäppa min vinterjacka (lagom tills att det faktiskt blev vinter...) så jag ska beställa en gravidjacka som har plats för bebis i sele sen också.

Jag förstår helt hur du menar kring att man inte vet vad man skall säga. Men jag sa bara precis som de var. Att jag inte mådde bra och var ledsen och så ställde hon frågor mm så bara fortsatte. Hon är fantastisk mon bm. Haft henne med mina 2 andra barn och känner till min bakgrund med missfallen och oro och allt så hon är underbar på att ge stöd,hon sa till och med att jag har hennes fulla stöd vilket var guldvärt att få höra för mig!! Jag ringde tack vara att min man och bästa vän låg på och tjatade pä mig och gav mig ?order? om att ringa hihi. De kommer kännas bättre när de är gjort. Men jag kommer vara nervös inför första besöket sen men blir nog bra och kännas skönt efteråt tror jag.

Skönt att du mår bättre fysiskt gör mig glad :) De gör kanske att de ändå känns lite lättare. De som varit tungt här,att både må illa och ont i fogarna och trött. Samtidigt vara ledsen,orolig och knappt från stöd ifrån min omgivning förut man och bäst vän. Hoppas snart illamåendet dämpar ner sig lite.
  • Horisonten
    NIowhannah skrev 2018-01-16 23:06:40 följande:
    Jag har också samma BM som förra gången och hade jag haft tid hos henne tidigare så hade hon säkert kunnat ordna allt åt mig (jag fattar inte hur man kan förväntas ta sånt ansvar själv! Läkaren som sjukskrev mig skickade inte ens in läkarintyget till F-kassan, det la hon på mig att göra) men jag orkar inte ringa henne OCKSÅ. En sak är en sak för mycket just nu :/ Jag hade några dagar då jag trodde att det var på väg åt rätt håll (plötsligt insåg jag att jag inte hade gråtit på tre dagar), men nu har det vänt helt och går utför igen. Jag har iaf insett att det inte kommer att lösa sig av sig självt, jag MÅSTE göra nåt!
    Okej jag då förstår jag. Väldigt märkligt hur de kan lägga allt sådant på dig. Och att de inte kunde skicka elektroniskt intyg till Fk känns väldigt märkligt de brukar de ju göra. Okej man måste anmäla om sjukpenningen själv men underlättade ju om man kan få hjälp och skicka in intyget ändå, alla små saker som man kan få hjälp med underlättar ju och gör ju så mycket. Åh jag tycker så synd om dig,hoppas verkligen att du snart få må bättre igen. Vi finns här inne som stöd för dig. Bara och skriva av dig om du behöver. :) Kram
  • Horisonten

Tycker de är intressant med denna diskussion gällande kön. Vi har ju 2 barn, en pojk och en flicka. Och efter det så sa alla att ja men nu är ni väl nöjda för nu har ni ju en av varje. Det är något som jag inte riktigt förstår. Varför skulle vi vara mer nöjda bara för vi har en av varje kön? Så man kan inte vara lika nöjd och glad om man så har bara pojkar eller bara flickor då eller? Visst många tänkte väl mycket att vi var nöjda pga mitt mående som gravid. Men det kändes bara så fel i mina öron. Vi skaffar barn för att vi vill ha barn inte för att vi vill ha ett visst kön. Så menar bara att man kan faktiskt få diskussion för att man väljer att skaffa ytligare fast man har en av varje och typ borde vara "nöjd och glad" Men ganska tidigt efter att sonen föddes så kände jag att jag vill ha ett barn tillsatt jag inte var färdig liksom. 

Jag har ju en känsla av att vi väntar en flicka denna gången, den känslan är så stark. så känns som är de inte en tös sen så skulle de nog bli lite av en chock och ett jaha upplevelse. Men mer för jag t ror så starkt och litar på min känsla. Men kommer älska vårt 3 barn precis lika mycket som mina 2 andra vare sig de är en flicka eller pojke :) 

Men vet att efter dottern och vi skulle ha vårt andra barn så sa många att ja nu hoppas ni väl på en pojk men ne det spelade faktiskt ingen roll varken för mig eller min man och just den antydan i att om de hade varit en flicka till så skulle vi älskat de mindre om än om de blev en pojk. Känns så hemskt,även om det inte sägs rakt ut så känner man de ändå och kan läsa mellan raderna. 

Tycker bara de är tråkigt att folk inte alltid kan lära sig och hålla tyst och hålla sina åsikter mm för sig själva. För finns alltid så mycket åsikter hit och dit kring just gravida och nyblivna mammor. Ne usch säger jag bara.

Tur att vi har varandra här inne som kan ge stöd :)

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-01-17 13:32:19 följande:
    Tack så jättemycket <3

I dag ringde jag äntligen till kuratorn. Självklart svarade hon inte så jag lämnade ett meddelande på hennes telefonsvarare. Efter tre timmar ringde jag igen och fick då veta att hon inte är anträffbar förrän i morgon bitti. Så jävla surt, jag hade hoppats på att kunna boka en tid direkt.

Ja, det där med elektroniska dokument tycks inte ha nått vår företagshälsovård (herregud, hon kunde inte ens med att kopiera upp så många exemplar jag skulle ha!). Det är tur att jag har en sambo som mer än gärna tar tag i saker för att hjälpa mig :)
    Åh vad bra gjort av dig!! Heja dig!! :) Jag de var ju typiskt så klart, men ring imorgon igen om det är så. Ge dig inte utan ligg på så de förstår hur akut det är. Jag förstår att de är jobbigt just nu och behöva jaga och så när du mår så dåligt. Men försök för din egen skull. Förstår att de tar mycket energi. Men du behöver verkligen få tag i henne och få tid nu nu nu känns de som. 

Men herregud det är liksom 2018 nu men ja ja. Åh tur att du har honom som kan hjälpa dig och ge stöd,sådant gör så mycket!!
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-01-18 10:13:16 följande:

Jag (eller ja, min sambo) ringde igen i morse, den tid kuratorn skulle varit anträffbar, och inget svar. Nu är hon inte anträffbar förrän klockan 13. Det känns som att jag blir avvisad hela tiden, jag vet inte hur mycket jag ska orka. Min BM sa att jag kunde prata med henne, men hon har inget direktnummer och att få tid i mvc:s telefonkö är helt jävla omöjligt om man inte ringer direkt de öppnar.

Till råga på allt så har jag sovit för lite och det har varit bråk och skrik hela morgonen känns det som. Jag har inte ens tagit mig upp ur sängen än, trots att jag borde äta.

De andra har iaf åkt nu så jag kan sova i lugn och ro. Nåt ska man väl ha för att man är sjukskriven.

Åh stackare. :( Jag förståe verkligen att du inte orkar så mycket mer.

Ne svårt de där med att de inte har direkt numer likadant här. Förr kunde man ringa mvc och prata in meddelande och be just sin bm ringa men ändrat nu. Men kag gjorde faktiskt sä att jag använde 1177 e-tjänst där man kunde be dem kontakta än via telefon. Tog 2 dagar så ringde hon. Kanske kunde vara ett alternativ om du inte får tag i varken bm eller kuratorn. Tänker som alternativ.

Tror vila kan hjälp dig lite. Låter som du behöver lite lugn och ro och egen tid just nu. Ta hand om dig så gott det går!! :)
  • Horisonten
    malikan skrev 2018-01-18 09:23:10 följande:

Gick in i v 15 idag och tänkte dokumentera magen, inser att jag är ju gigantisk!! Hur ser ni andra ut som väntar tredje? Vill va glad över magen men nu skäms jag mest...

Åh så fin mage. :) Åh vi måste ju ha samma bf datum då. :) För jag gick också in i v 15 idag och jag väntar också mitt 3 barn. :) <3 du skall inte skämmas över magen den är så fin. Har magen kommit snabbare denna gången?

Jag tycker min mage kommit så mycket snabbare och större denna gången än de andra 2 gångerna.

Skall ta en bild senare när jag kan och visa :)
  • Horisonten
    Iowhannah skrev 2018-01-18 12:19:48 följande:

Kuratorn ringde faktiskt upp till slut! Som tur var så ringde hon på denna skitdag så jag grät/snyftade mig igenom hela samtalet. Hon skulle konsultera en av deras psykologer och höra av sig igen senast i morgon. Och så intygade hon att jag kommer få hjälp, jag hoppas bara att det går fort. Hon föreslog även att jag skulle ta upp medicinering när jag träffar läkaren nästa gång.

Jag lyckades även få hem min sambo tidigare, jag klarar varken av att hämta på förskolan sen eller hänga med en tvååring i två timmar själv (jag fick ångest bara av tanken, och sen dessutom orka laga middag också) så han åberopade VAB-regeln när han ringde till jobbet. Det känns skönt.

Jag har en liten regel nu och det är att jag ska orka göra en sak om dagen (allt utöver det ser jag som en bonus). I dag har jag pratat med kuratorn över telefon, och det visade sig vara vad jag orkade. Så det ska bli skönt att sambon kan hämta på förskolan, laga middag och leka i kväll.

Men äh vad bra!! Kanske var precis rätt dag,i sista sekund som hon ringde låter de som. Vad skönt att bollen är i rullning nu och att det kommer hjälpa dig. :) Känns det lite bättre nu efteråt?

Ja tycker de är en bra regel. Har också samma regel tänk. Dock misslyckas de vissa dagar och jag mest bara blir liggande/sittandes i soffan. Men huvudmålet är ju att ge barnen frukost på vardagarna,lämna och hämta på förskolan och ge mellanmål. För de mest är de bara de jag orkar och att ta hand om mig själv.

Idag har varit hemsk sen jag vaknade av foglossningen. Värsta dagen någonsin och var tvungen att åka med åå ett läkarbesök med dottern idag med,vilket gjort att jag fått gå,stå och åka bil. De gjorde inte foglossningen bättre. Skrämmer mig att jag redan har såhär ont men en dag i taget. Nästa vecka blir de sjukgymnasten.
Svar på tråden Bf juli 2018