• kattnos

Bf juli 2018

Horisonten skrev 2018-05-30 18:59:09 följande:

Idag fick deg bli extra kontroll hos bm. Fick nämligen så ont i magen och under revbenen idag,typ där bh hamnar. Så obehagligt och skrämde mig sjukt mycket. Mådde också illa väldigt mycket och huvudvärk. Svårt och veta om de är för värmen eller ej,men äter öndå tabletter för illamåendet men kändes ändå som jag nästan skulle kräkas. Även mer ont i ryggen och neråt i underlivet och fram. När magen spänner och blir hård är de som de spänner och drar ihop sig där också. Sjukt ont och sen släpper. Så tror inte de är foglossningen som gör de då den smärtan är konstant och inte att den kommer och går så men svårt och säga pga all smärta jämt.

Väl på kontroll var blodtrycket bra,lite högre än mitt normala men ändå ingen fara. Fina hjärtljud och bebis har rört sig massor. Men bm vill ändå att jag skulle ta läkarkontroll även om hon inte är superorolig just nu eller känner att de behövs göras något akut,men vill i te vänta flera veckor. Och då läkaren bara jobbar varannan vecka typ så fick de bli tis imorgon istället för att vänta så får vi se vad som sägs. Lämnade urinprov som dock visade +5 i ketoner vilket inte alls är bra. Sämre än när jag låg inlagd i vintras och knappt åt eller drack. Nu äter oh dricker jag ju ändå mycket bättre men svårt i värmen. Men lämna nytt urinprov imorgon för ev odling så de inte är urinvägsinfektion som gör allt och lämnade prover idag för att utesluta havandeskapsförgiftning för bm sa att blodtrycket kan vara sista tecknet på de,behöver inte vara tydligast. Så får se vad som sker.

Vet inte alls vad jag vill med detta inlägget. Få skriva av mig om allt tror jag. Väldigt omtumlande dag både känslomässigt och fysiskt. Helt slut. Blev så rädd och orolig. Då jag inte varit med om detta innan,men fick bara den där känslan något är fel,något stämmer inte. Ni vet. Så hoppas på det bästa imorgon. Någon som känner igen detta eller så? Aldrig haft ketoner i urinet så sent innan

Hoppas på att du får den hjälp du behöver! Din graviditet är ju jobbig som den är, vad jag har förstått. Jag trodde att jag hade fått uvi för någon månad sedan och gick då till vc, då sa de att jag hade lite bakterier i urinen men att de vill att det ska vara fler för att ge antibiotika. Det är ju viktigt att inte gå med uvi som gravid men också dumt med antibiotika i onödan. Jag fick rådet att dricka mycket och det funkade bra den här gången. (Hade mycket uvi förr om åren och det här var bara en känning, inte ont)

Men är ketoner i urinen ett tecken på uvi eller havandeskapsförgiftning? Fattar inte riktigt hur du menar.

Just nu när jag sitter och skriver har jag en bebis i magen som aktivt trycker både mot revbenen och långt ned samt mot min blåsa. Ska bli så spännande om en vecka när jag ska till bm och få veta hur bebis ligger. Jag tror att det är huvudet som ligger uppåt fortfarande men det har inte sparkats nedåt mycket det senaste så jag är inte säker :)
  • kattnos

Har också planerat in besök på Gekås, nästa måndag med ett par till som också väntar smått (iofs inte förrän i september.. ) ska bli jättekul att köpa det sista till bebis, hoppas bara att jag har en energifylld dag, det där går lite upp och ned i värmen :)

• kattnos

Tänker också att vi ska hyra babyskydd, hos oss gör man det via bvc så det är bra. Samma pris med bas som Moorii skrev.

Okej så det finns en särskild sorts bindor som heter förlossningsbindor? Kan de köpas i vanlig affär eller kanske på Ullared som vi ska besöka nästa vecka?

• kattnos

Nytt besök hos bm idag, sf-mått på 34 cm, bra blodtryck och fick bekräftat att bebis ligger med huvudet nedåt! Jag och framför allt maken har i någon veckas tid varit ganska säkra på att det är rumpan man känner på från mitt håll sett vänster sida högt upp och fötter som sparkar åt höger (där jag känner mest rörelser). Skönt att få det bekräftat. Huvudet något ruckbart än så länge, är i v 34+3 idag så det är ju lite tid kvar. Dock fick vi lyssna på hjärtat tre gånger då bebis var väldigt aktiv under besöket :) men inga konstigheter annars. Passade även på att hyra med oss babyskydd så att det är klart, fatta att vår bebis ska sitta där snart :) <3

• kattnos

Hej på er! Igår var det dags för det stora Ullaredsbesöket! Jag och min man åkte tillsammans med ett annat par som väntar och sak efter sak på listan är nu avbockade. Det som givetvis återstår nu är ju att plocka in, tvätta och ställa i ordning allt vilket både är kul men också lite jobbigt då allt ska upp på övervåningen. Får ta det lite pö om pö och vila emellan! Hahaha.. sen är det lite småsaker på min lista som jag inte hittade som får kompletteras med men det närmar sig så sakteliga att bli färdigt för bebis ankomst :)

• kattnos
    Hermioney skrev 2018-06-12 13:19:08 följande:

Vad köpte du och vad kostade var sak?

Oj, det skulle bli en lång lista att skriva upp allt! Men jag kan säga att det enskilt dyraste var en bärsjal som kostade 529 kr. Skötbädden jag köpte kostade 109 kr, i övrigt kostade varje enskild sak under 100 kr men eftersom jag köpte mycket så blev det dyrt i slutändan ändå. Men nu har bebis som sagt det mesta iaf :)
  • kattnos
    Hermioney skrev 2018-06-12 13:19:08 följande:

Vad köpte du och vad kostade var sak?

Oj, det skulle bli en lång lista att skriva upp allt! Men jag kan säga att det enskilt dyraste var en bärsjal som kostade 529 kr. Skötbädden jag köpte kostade 109 kr, i övrigt kostade varje enskild sak under 100 kr men eftersom jag köpte mycket så blev det dyrt i slutändan ändå. Men nu har bebis som sagt det mesta iaf :) Jag köpte täcke och kudde till spjälsängen, lakan, madrasskydd, spjälskydd, badbalja, olja, badcape, en del kläder, bindor, amningsbehåar och annat smått och gott :)
  • kattnos
    Hermioney skrev 2018-06-12 16:38:05 följande:

Badbalja

Nappflaska

Manuell bröstpump

Mammakläder

Madrass

Lakan

Bebiskläder

Badbalja - 90 kr (köpte även badstol till baljan för 50 kr)

Nappflaska - MAM Anti colik 47 kr

Manuell bröstpump - köpte ej

Mammakläder - köpte leggings för 70 kr och amningslinne för 80 kr.

Madrass - köpte ej

Lakan - köpte påslakanset 70×80 för 30kr, köpte inga underlakan. Dock madrassskydd i plastad frotté 80×140 för 80 kr.

Där har du några prisuppgifter iaf:)
  • kattnos

De senaste dagarna har jag haft värre halsbränna än någonsin förr! Trodde bebis skulle börja sjunka nedåt och trycket mot lungorna minska men tydligen inte än.. börjar bli trött på att det är svårt att andas! Får se vad bm säger vid nästa besök på tisdag..

• kattnos
    Hermioney skrev 2018-06-16 11:28:02 följande:

Jag undrar över det här med öppen.

Kan vem som helst se hur öppen man är?

Är det stort hål eller bara ett uttryck för något annat som bara sjukvårdspersonal kan se?

Använder de ögonmått eller stoppar de in en linjal?

Detta är mitt första barn så jag har inte varit med om att de har mätt på mig än men på föräldrautbildning sa de att när man har fingrarna som ett v-tecken när man känner så är man öppen ca 4 cm. Men hur långt in man ska vara och känna vet jag inte.
Svar på tråden Bf juli 2018