• Maria och Chris

Tillväxtultraljud?

Är i min tredje graviditet och var för första gången på tillväxtultraljud. Jag och min man har hela tiden känt att dom har haft fel på rutin ultraljudet att jag är längre gången än va dom sa. Idag såg jag när dom mätte att måtten stämde in på att jag skulle vara mellan vecka 37+ och 38+ och vikten låg på 3480g. Ska tillbaka om 3 veckor och kolla igen är han ännu större då så ska dom sätta igång mig isf. Men förlossningsläkare som gjorde ultraljudet sa att det finns en stor chans att han till och med kommer ut innan dess då han är så långt nerborrad i bäckenet. Har det hänt att dom har räknat ut fel på rutinultraljudet på er? Kan dom ha gjort det på mig? Kan man ens göra det när man är såpass utbildad som dom ska vara? När jag var hos min chef i vecka 22 tyckte hon att min mage va väldigt stor redan då för att vara dem veckan.

• Svar på tråden Tillväxtultraljud?
  • cosinus

Klart det går att mäta fel. Men hur mycket är fel har de isf mätt. Vilken vecka tycker du och vilken vecka tycker de?

När jag gjorde en massa TUL på min son som föddes tillväxthämmad var det en läkare som alltid fick bättre (alltså större) siffror än kollegorna.

• Maria och Chris
    cosinus skrev 2017-10-19 15:41:32 följande:

Klart det går att mäta fel. Men hur mycket är fel har de isf mätt. Vilken vecka tycker du och vilken vecka tycker de?

När jag gjorde en massa TUL på min son som föddes tillväxthämmad var det en läkare som alltid fick bättre (alltså större) siffror än kollegorna.

Jag tycker att jag är 38 fulla alltså går in i vecka 39. Dom sa inte exakt nån vecka men hon sa att han va större till växten och vägde mer. Allt såg perfekt ut. Och bara det att hon sa att det finns en stor chans att han kanske kommer ut tidigare än nästa tillväxt ul då har dom ju räknat fel från början. Eller?
  • Maria och Chris
    Maria och Chris skrev 2017-10-19 15:47:55 följande:

Jag tycker att jag är 38 fulla alltså går in i vecka 39. Dom sa inte exakt nån vecka men hon sa att han va större till växten och vägde mer. Allt såg perfekt ut. Och bara det att hon sa att det finns en stor chans att han kanske kommer ut tidigare än nästa tillväxt ul då har dom ju räknat fel från början. Eller?

Är 36 fulla på lördag enligt deras första beräkning.
  • cosinus

Två veckor är säkert fullt möjligt att mäta fel. Är inte många mm som behövs på en så liten varelse för att ge stort utslag på veckorna.

Jag har blivit flyttad ett antal dagar bakåt varje gång så jag är övertygad om att viss variation finns även vid tiden för RUL, lägg ett litet mätfel på det och så har du nog två veckors diff. Men det spelar ju mindre roll. Bebisen kommer snart oavsett.

• Maria och Chris
    cosinus skrev 2017-10-19 16:13:13 följande:

Två veckor är säkert fullt möjligt att mäta fel. Är inte många mm som behövs på en så liten varelse för att ge stort utslag på veckorna.

Jag har blivit flyttad ett antal dagar bakåt varje gång så jag är övertygad om att viss variation finns även vid tiden för RUL, lägg ett litet mätfel på det och så har du nog två veckors diff. Men det spelar ju mindre roll. Bebisen kommer snart oavsett.

Hoppas han kommer snart då min äldsta föddes 39+ och vägde 3800g medans min yngsta föddes 41+ och vägde 3900g. Känns konstigt om denna lille knatte ska väga över 4000g innan han kommer om det blir det datumet dom sagt från början. Dock sa hon att det blir igångsättning om han blir ännu större om 3 veckor. Håller tummarna för att han kommer snart =)
Svar på tråden Tillväxtultraljud?