• Carolinam

Tyda journalanteckning

Jag skulle behöva lite hjälp att tyda några ord i min journal,

Såhär står det;

Ultraljud

Vaginalt ultraljud visar anteflekterad uterus med intrauterin, viabel simplexgraviditet, fina fosterrörelser, normal fostervattenmängd. Ingen fri vätska. Hö ovarium svåridentifierat...

Vad menas med "anteflekterad uterus med intrauterin"?

Och så undrar jag om de alltid berättar ifall moderkakan är i framvägg?

Har gjort två ultraljud och det är ingen som har sagt något att jag skulle ha det men undrar ändå :)

• Svar på tråden Tyda journalanteckning
  • Loigios

Efter lite googling så ser man att antflekterad uterus innebär att det är helt normalt och intrauterin betyder ? i livmodern? så allt ska vara som det ska

• nnnnnnnn

anteflekterad d.v.s ett helt normalt läge av livmodern (det vanligaste läget).
    uterus = livmoder
    intrauterin = inuti livmodern

som tidigare skrivit: en graviditet som sitter i livmodern (inte utomkveds eller annat tråkigt alltså) och livmoderns läge är helt normalt.

• Krusbärskompott

Anteflekterad uterus = livmoder böjd framåt vilket de flesta har. Uterus kan även vara böjd bakåt, eller inte böjd. Allt helt normalt.

Intrauterin = I uterus (livmodern), dvs precis där du vill ha en ev graviditet.

För att kunna se var moderkakan sitter så måste den ha hunnit bildas, dvs det går oftast inte att se på tidiga ultraljud. Kan oftast ses vid KUB och ses vid RUL.

Vet ej om de måste säga det men oftast gör pekar de ut den vid KUB och RUL. Iaf vid RUL.

• Carolinam
    Loigios skrev 2017-10-26 08:15:11 följande:

Efter lite googling så ser man att antflekterad uterus innebär att det är helt normalt och intrauterin betyder ? i livmodern? så allt ska vara som det ska

Tusen tack :)
  • Carolinam
    Krusbärskompott skrev 2017-10-26 08:36:34 följande:

Anteflekterad uterus = livmoder böjd framåt vilket de flesta har. Uterus kan även vara böjd bakåt, eller inte böjd. Allt helt normalt.

Intrauterin = I uterus (livmodern), dvs precis där du vill ha en ev graviditet.

För att kunna se var moderkakan sitter så måste den ha hunnit bildas, dvs det går oftast inte att se på tidiga ultraljud. Kan oftast ses vid KUB och ses vid RUL.

Vet ej om de måste säga det men oftast gör pekar de ut den vid KUB och RUL. Iaf vid RUL.

Tusen tack!! Har gjort kub och då nämndes inget iallafall
Svar på tråden Tyda journalanteckning