• mockingbird

Göra MRT i v.15?

Har ett litet dilemma.

För 3-4 år sedan fick jag hyfsat svåra samlagsmärtor.

Jag har fått tjata för att få undersökningar och det har känts som att ingen har brytt sig eller tagit mig på allvar.

På dessa 3-4 år har endast 4 undersökningar gjorts. Det dummaste är att utredningen inte gått vidare för varje undersökning. Utan det har varit exakt samma undersökning varenda gång. Jag kommer till läkaren (som varit olika varenda gång) de gör ett VUL och konstaterat att de inte hittar någon konstigt. Ingen har haft intresse av att gå vidare med fallet?

Med 4:e läkaren, efter 4år lyckades jag ÄNTLIGEN få komma vidare.

Jag ställdes i kö till en magnetröntgen.

Idag fick jag papper på att jag är i bokad på röntgen. Men nu är jag gravid.

Vad jag kan läsa mig till så ska magnetröntgen inte vara speciellt farligt för fostret. Eller det går inte bevisa att det är farligt, men inte heller att det är ofarligt.

Men nu kommer röntgen göras rakt över barnet, nedre buken/lilla bäcken.

Jag kommer vara i ungefär v.15 vid röntgentillfället.

Hade ni gjort röntgen eller väntat?

Jag kan ju givetvis vänta till efter graviditeten. Men jag har väntat på detta i 4år. Men det som egentligen gnager, är att TÄNK OM, tänk om där hittas något som kan vara skadligt för graviditeten, fostret, eller rent av mitt liv vid förlossningen.

Förnuftet säger ju att vänta med detta till efteråt..,... men tänk om......

• Svar på tråden Göra MRT i v.15?
  • Krusbärskompott

Jag hade tagit kontakt med den som beställt undersökningen och berättat som det är. Om du ändå vill göra us måste personalen på MR veta om det eftersom man ev behöver anpassa undersökningen. Man gör ju MR för att titta närmare på vissa fostermissbildningar så jag tänker att det inte är farligt men kanske onödigt?

Jag är ju inte insatt i din situation (det verkar svinjobbigt) men att göra en MR utan att de vet om att jag är gravid hade jag inte velat göra.

• mockingbird

Nej men jag fick med ett pappret med frågor på, bland annat om man år gravid, som jag ska ta med till undersökningen.

Tänkte att om graviditet varit ett BIG NO så hade det kanske stått att man måste avboka då?

Ja jag har ju såklart tänkt ringa dit, men det känns ändå som att beslutet kommer vara mitt?

Min barnmorska sa fär övrigt att nej jag får inte göra magnetröntgen, men hon känns lite "gammelmodig" typ eller hur jag ska beskriva henne

• Charlieellerså

Jag gjorde en magnetröntgen på lårben och höft i v 12. Området vid buken och fostret kunde inte skyddas helt men enligt alla kag rådfrågat var det okej. En expertläkare menade att ha röntgade en hel del gravida med problem i just bäckenområdet. För mig gick det också bra. Lycka till.

• mockingbird
    Charlieellerså skrev 2017-10-26 20:56:13 följande:

Jag gjorde en magnetröntgen på lårben och höft i v 12. Området vid buken och fostret kunde inte skyddas helt men enligt alla kag rådfrågat var det okej. En expertläkare menade att ha röntgade en hel del gravida med problem i just bäckenområdet. För mig gick det också bra. Lycka till.

Ja tack :)

Jag är så himla kluven så jag får nog sova på saken och se vad dom säger när jag ringer imorgon. Dom kanske inte ens vill göra det då det kanske inte anses som nödvändigt av dom.
  • Krullet89

Hej!

Jag jobbar på rtg som sjuksköterska.

Magnetkamera undersökningen är INTE röntgen så som i röntgestrålar. Man får ingen strålning på sig utan det är en magnet som cirkulerar kring kroppen och fångar upp hur atomerna i kroppen ställer om sig, därav får man en bild.

Man rekommenderar inte att röntga sig i bukområdet om man är gravid så tidigt. Är man i sista trimestern är det inte så farligt , om det är på liv och död. Det skulle vara som att ta o rtg ett spädbarn när de är nyfött.

Det man inte vet med magentkamera undersökning är fostrets påverkan därför rekommenderas man inte att utföra en magnet undersökning. Vi som jobbar på rtg och blir gravida tas bort från dom arbetsstationerna just pga detta.

Hade jag varit du så hade jag inte utfört undersökningen för det är inte kul att senare stå med ett ev missbildat barn (även om sannolikheten är vääääldigt liten att de pga undersökningen) o stå sen o fundera på om de ens eget fel. Röntgen personal rekommenderar inte att man utför undersökningen iallafall. Sen får varje patient bestämma själv givetvis. Har du väntat i så många år kan du vänta några veckor till.

Lycka till !!

• Iden

Intressant att läsa i tråden om hur det avråds. Jag gjorde MRT nu i aug i v 20/21 på inrådan av läkare efter RUL. Det var alltså barnet man ville kolla upp, inte mig. Fick en platta på magen och åkte in i tunneln så man kunde ta kort. Så det är inte farligare än att det vid behov används som kompletterade metod för fosterdiagnostik men man ska väl antagligen inte göra det i onödan heller.

• Charlieellerså

Känner mig också lite konfunderad när läkare som sa sig vara specialst på bäckenfrakturer el något liknande sa att han gjorde det då och då på gravida kvinnor och att det inte är farligt.

• mockingbird

Nej det är väl det som är, att man inte vill göra det i onödan, om det liksom inte verkligen behövs, som dom såklart tycker att det är i mitt fall. Lät mer eller mindre som att jag kommer få börja om allt på noll igen.

" *smärtorna kommer förmodligen avta nu och försvinna men om du får problem i framtiden så får du ta kontakt med oss igen"

Istället för smärtorna så sa hon ett namn på en sjukdom/diagnos jag inte kommer ihåg och det gjorde mig mäkta förvånad eftersom att ingen Lykats hitta någonting fel och jag har inga klara typiska symptom för nånting och därav har ingen ställt diagnos än. Men nu helt plötsligt använde dom sig av ett namn på en diagnos?? Såååå det är väl bara börja om från början senare då med läkare som inte fattar nånting eller hittar nåntingnoch bara skickar mig runt på den ena ultraljudsundersökning efter den andra.....

• dagg88
    Iden skrev 2017-10-30 22:03:56 följande:

Intressant att läsa i tråden om hur det avråds. Jag gjorde MRT nu i aug i v 20/21 på inrådan av läkare efter RUL. Det var alltså barnet man ville kolla upp, inte mig. Fick en platta på magen och åkte in i tunneln så man kunde ta kort. Så det är inte farligare än att det vid behov används som kompletterade metod för fosterdiagnostik men man ska väl antagligen inte göra det i onödan heller.

En magnetkameraundersökning kan ge mycket nödvändig information kring exempelvis fosterdiagnostik. Bäckenmätning i slutet av graviditeten är en vanlig undersökning med MR. Men alla undersökningar som utförs ska vara berättigande. Allt som kan vänta tills efter förlossningen bör vänta. Inga undersökningar utförs helst under första trimestern och inte heller undersökningar med kontrast.
Svar på tråden Göra MRT i v.15?