• lillerolf

Hjälp flicka 12 år

Vet inte ut eller in med min 12-åriga tjej
    Detta är inte vanlig trots, hon har varit svår att ha och göra med hela livet men nu börjar hon bli så stor så hon inte går att hantera.
    Hon är absolut en kärnfrisk tjej och har garanterat ingen form av ADHD.
    Hon är bara extremt trotsig och kokar över av temperament. Så har det alltid varit. Beskriver lite vårt liv

Uppstigning, vardagar

Hon vaknar jättearg för att vi inte är tillräckligt tysta så hon får sova vidare.

Efter skolan

Bråk för att hon inte förstår läxor, skriker svär, slåss, gråter. Ofta panikslagen för att hon inte kommer få högsta betyg.

Lläggning

kräver att få sova i vår säng, gråter, skriker, väsnas hon tills hon får som hon vill.

Brukar gå med på att gå ner ändå efter att hon sovit någon timme.

Nätter

Smyger in och lägger sig mitt i natten, blir väldigt trångt med alla i dubbelsängen så alla vaknar. Gråter högljutt och tjatar tills hon får som hon vill.

Kan upprepas flera gånger under natten och vem orkar ta timslånga fighter då?

Helger

Brukar aktivt söka konflikter på förmiddagen och ställa till bråk. Gråter, skriker, slåss, svär eller tar sönder saker.

Ofta måste hela familjen till slut lämna huset någon timme eller mer för att vi inte klarar av henne.

Hon brukar då ringa och sms:a och gråta att vi måste komma hem för hon har lugnat ner sig.

Alla former av konsekvenser vare sig det gäller. tex

Indragen mobiltelefon, tv eller surftid resulterar i skrik och föra så mycket oväsen så att grannarna klagar. Saker hon tar sönder får hon givetvis betala men det resulterar ofta i ännu fler utbrott.

Kompisar träffar hon aldrig eftersom hon tycker det är pinsamt att fråga någon på fritiden. Annars hade ju det kanske fungerat som bestraffning.

Veckopeng har hon alltid fått indragen sedan hon var nio år.

Please help me..

• Svar på tråden Hjälp flicka 12 år
  • lillerolf
    lillerolf skrev 2017-11-06 21:35:04 följande:

Vet inte ut eller in med min 12-åriga tjej
    Detta är inte vanlig trots, hon har varit svår att ha och göra med hela livet men nu börjar hon bli så stor så hon inte går att hantera.
    Hon är absolut en kärnfrisk tjej och har garanterat ingen form av ADHD.
    Hon är bara extremt trotsig och kokar över av temperament. Så har det alltid varit. Beskriver lite vårt liv

Uppstigning, vardagar

Hon vaknar jättearg för att vi inte är tillräckligt tysta så hon får sova vidare.

Efter skolan

Bråk för att hon inte förstår läxor, skriker svär, slåss, gråter. Ofta panikslagen för att hon inte kommer få högsta betyg.

Lläggning

kräver att få sova i vår säng, gråter, skriker, väsnas hon tills hon får som hon vill.

Brukar gå med på att gå ner ändå efter att hon sovit någon timme.

Nätter

Smyger in och lägger sig mitt i natten, blir väldigt trångt med alla i dubbelsängen så alla vaknar. Gråter högljutt och tjatar tills hon får som hon vill.

Kan upprepas flera gånger under natten och vem orkar ta timslånga fighter då?

Helger

Brukar aktivt söka konflikter på förmiddagen och ställa till bråk. Gråter, skriker, slåss, svär eller tar sönder saker.

Ofta måste hela familjen till slut lämna huset någon timme eller mer för att vi inte klarar av henne.

Hon brukar då ringa och sms:a och gråta att vi måste komma hem för hon har lugnat ner sig.

Alla former av konsekvenser vare sig det gäller. tex

Indragen mobiltelefon, tv eller surftid resulterar i skrik och föra så mycket oväsen så att grannarna klagar. Saker hon tar sönder får hon givetvis betala men det resulterar ofta i ännu fler utbrott.

Kompisar träffar hon aldrig eftersom hon tycker det är pinsamt att fråga någon på fritiden. Annars hade ju det kanske fungerat som bestraffning.

Veckopeng har hon alltid fått indragen sedan hon var nio år.

Please help me..

Glömde nämna att hon ibland bråkar så mycket på nätterna om att få sova i vär dubbelsäng att vi tillslut tvingas sova på soffan för att vi inte orkar bråka med henne hela natten. Vilket resulterar i att hon sover ensam i vår dubbelsäng
  • lillerolf
    Lena skrev 2017-11-06 21:40:59 följande:

Känner hon sig trygg och älskad?

det förutsätter jag och tror innerligt. hon är väldigt kärleksfull och vi mot henne nästan var je dag, mellan bråken.
    Ingenting fattas henne. vare sig med trygghet eller saker vi gör för henne.

• tvillingmammaVastmanland

Jag skulle söka hjälp sv psykolog, flickan verkar må dåligt.

Varför är hon så rädd för att inte få högsta betyg?

Hon har ett stort närhetsbehov, eftersom hon vill sova med er, det är ju på sätt och vis något att bygga vidare på. Får hon tillräckligt med egentid? Vissa barn behöver massor av tid med sin viktigaste anknytningsperson, oftast mamman.

Jag tror er dotter försöker på något sätt säga något men hon vet inte själv riktigt vad.

Väldigt viktigt att ni får hjälp nu tror jag.

• lillerolf
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-06 21:47:02 följande:

Hon har ett stort närhetsbehov, eftersom hon vill sova med er, det är ju på sätt och vis något att bygga vidare på. Får hon tillräckligt med egentid? Vissa barn behöver massor av tid med sin viktigaste anknytningsperson, oftast mamman.

Jag tror er dotter försöker på något sätt säga något men hon vet inte själv riktigt vad.

Vi har ringt BUP om råd för några år sedan när hon var yngre vilka bara viftade bort det med att "det går över när hon blir äldre" vi har varit i kontakt med skolans kurator och fått råd att tala lugnt och stilla med henne när hon får utbrott, inte ge på något sätt överraska henne positivt eller negativt och vänta 20 minuter varje utbrott innan man försöker prata med henne
    Alla råd har slutat i katastrof.
    Det är inga problem i skolan, där är hon flitig och gör sitt bästa.
    lillerolf skrev 2017-11-06 22:01:08 följande:

Vi har ringt BUP om råd för några år sedan när hon var yngre vilka bara viftade bort det med att "det går över när hon blir äldre" vi har varit i kontakt med skolans kurator och fått råd att tala lugnt och stilla med henne när hon får utbrott, inte ge på något sätt överraska henne positivt eller negativt och vänta 20 minuter varje utbrott innan man försöker prata med henne

Alla råd har slutat i katastrof.

Det är inga problem i skolan, där är hon flitig och gör sitt bästa.

Fungerar hon i skolan har jag bara ett råd att ge, ge henne mer tid och kärlek så kommer det att lösa sig.
  • lillerolf
    tvillingmammaVastmanland skrev 2017-11-06 21:47:02 följande:

Jag förstår faktiskt inte vad det skulle vara hon försöker säga till oss i så fall hon har varit ganska trotsig hela livet
  • snabbköpskassörskan

Min dotter är inte så stor än, bara 10 år. Vi har haft problem, inte som era, men våra egna. Hon hade allt indraget, platta, tv, leka. Så mycket att hon inte brydde sig om det längre.

Jag vände på det och körde belöning istället. Tex, efter en bra (bra i förhållande till innan) vecka, så fick hon köpa en tröja, 2 veckor så gick vi på bio själva, osv. efter 1.5 månader så tog vi in på hotell själva utan syskon, vilket var väldigt uppskattat. Vi har kört detta ett par månader nu, och det är jätteskillnad mot innan. Det har blivit några missar, men hon har fortfarande fått veckopeng och sånt jag dragit in innan.

Innan bråkade vi varje dag, vi mådde båda skit av det.

Hon har insett att allt blir lite roligare om det inte är massa bråk.

Detta kanske ni har provat, eller så kanske det inte funkar för er. Men det har blivit vår räddning iaf.

lillerolf skrev 2017-11-06 22:05:30 följande:

Jag förstår faktiskt inte vad det skulle vara hon försöker säga till oss i så fall hon har varit ganska trotsig hela livet

En flicka på tolv år som vill sova med mamma och pappa, det handlar inte om trots i alla fall, snarare otrygghet.

Nu är flickan snart i tonåren, jag tror det är viktigt att försöka förstå varför hon mår dåligt, jag tycker ni skall kontakta en psykolog igen. Rådgör med skolsköterskan.
  • sextiotalist

Nu vill jag inte slänga med diagnoser, men det är inte alls ovanligt att just flickor med ADHD eller asperberger är väldigt duktiga på att hålla ihop under skoltid och sedan släppa allt när de kommer hem.
    Att hon är högpresterande i skolan är alltså inte något bevis på att hon inte har någon problematik.

Nu behöver inte ni inte jaga en diagnos, men kanske söka verktyg som används för att hjälpa dessa barn.
    Kolla av skolmiljön, den kanske är väldigt stökig och väldigt flummig undervisningsmässigt.

Men parallellt försöka få tid på BUP, se vad ni kan göra i vardagen och framför allt försöka få flickan att säga vad som skapar hennes ilska och frustation.

Jag är säker på att ni gör vad ni förmår, men behöver hjälp nu, för detta verkar överstiga er förmåga (och de allra flesta föräldrars för den delen också)

Svar på tråden Hjälp flicka 12 år