• taquine

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Klart man ska unna sig nubben. , julölen , glöggen osv.Har man inte alkholproblem  så tror jag inte ungarna far illa.Det handlar ju inte om att välta julgranen och spy i hyacinten... 

lart man
  • taquine
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-08 19:37:32 följande:

Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.

Here we go again... julen är allas högtid inte bara barnens .Men detta upprepas varje år på detta forum.
    Det handlar inte om att "bli på lyset" utan dricka gott UTAN att bli full.Jag har vuxna barn och mig veterligen har dom inga trauman att vi tog en nubbe eller en mugg glögg på jul.
    Goodness me
  • taquine
    Tow2Mater skrev 2017-11-08 21:16:18 följande:
    Det står det handlar om måttligt drickande mend andra ord.
    Precis, men i Sverige är så svart eller vitt , dricker du något alkoholaktigt  så är du minsann alkis och förstör barnens högtid.. Hur orkar vissa . 
    Nu känner jag för en stor gammeldansk
    Goodness me
  • taquine
    Anonym (Emma) skrev 2017-11-09 07:43:28 följande:

Skulle ALDRIG dricka alkohol i närheten av mitt barn, i alla fall inte de mängderna du pratar om. Om det skulle stanna vid nubben skulle det väl vara okej, det du beskriver är ganska mycket enligt mig! Julen är barnens tid, vuxnas alkoholbehov borde kunna pausa en högtid i alla fall! Allvarligt kan jag tycka att bör fundera på din alkoholkonsumtion!

Julen är allas högtid, inte bara barnens. min mormor är långt över 90 och älskar jul och tar sig gärna både nubbe och glögg.
    Som redan skrivits flera gånger i tråden handlar det knappast om att bli redlöst berusad. Folk med alkoholproblem dricker sig nog berusade en vanlig tisdag  i Januari också liksom på julafton eller någon annan helgdag.
    Goodness me
  • taquine
    Anonym (alkolina) skrev 2017-11-09 11:07:23 följande:

Barn som ser vuxna dricka har större risk att utveckla ett ohälsosamt förhållande till alkohol, men eftersom du benämner dem som ungar så antar jag att ditt drickande kommer i första hand.Skål

Har du källa att det är så? Mina barn är mycket i sydeuropa  med sin morfar som har vin till måltidsdryck  och de är väldigt måttliga., till skillnad mot sina kompisar som kör det svenska att supa sig aspackakade. 
    Goodness me
  • taquine
    hoppsa skrev 2017-11-10 08:29:30 följande:

Jag tycker inte alkohol är 'gott', jag gillar inte att vara berusad o c h vi har ingen alkoholtradition i familjen. Barnen tål nog att se vuxna berusade, absolut, även om vi blir äckliga och obekväma men varför ska de behöva det?

Varför  bli berusad ? Vissa av oss kan dricka utan att bli drängfulla.  Jag dricker vin för det är gott , inte för att bli packad.
    Hellre vin än läsk (som smakar skit i min bok)
    Goodness me
  • taquine
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-10 09:37:34 följande:
    Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?
    Normalt att trycka i sig massa socker i form av julmust ? 
    Goodness me
  • taquine
    Anonym (Ointressant) skrev 2017-11-20 08:39:14 följande:
    Det skriks nog över de barnen året om skulle jag tro. 

Men du verkar ha lite svårt med empatin som inte förstår varför det är extra viktigt för barnen kring jul. För alla barn alltså, inte bara de som lever med alkoholiserade eller riskbrukande föräldrar.
    Påsk, nyår ? Fattar inte denna hysteri just runt jul.De flesta kan nog sköta spriten alldeles ypperligt. Och blir inte superalkisar mellan den 24- 26 Dec.
    Goodness me
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?