Inlägg från: Anonym (Pappa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pappa)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Jag, maken, makens mamma, min äldsta syster, mellanbrorsan och min svägerska gör ungefär som ni. Öl och nubbe till sillen. någon liten drink eller whiskey när vi samlas i vardagsrummet, alkoholhaltig glögg eller en skvätt starksprit i kaffet eller chokladen på kvällen, kanske något mer,

Yngsta bror och syster samt barnens mammor tar gärna en öl till julbordet och en mugg glögg på kvällen, och kanske en drink.

Mellansyrran tar på sin höjd en whiskey eller har rom i sin varma choklad, om hon är sugen, annars låter hon bli.

Det är nog alla vuxna, med undantag för 18-årige sonen Vill han ha något alkoholhaltigt att dricka den här julen så får han, men vi kommer inte erbjuda och han kommer förmodligen inte vilja ha, eftersom hans bror som är ett år yngre absolut inte får, och de där två är mer som tvillingar är som store- och lillebror.

Jag anser att det är helt ok att dricka alkohol så länge man inte bli askalas och börjar pilla på sina ungar.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Julgranen) skrev 2017-11-08 19:37:32 följande:

Julen handlar om barnen men inte i praktiken om alla vuxna super, vet ni om att ett spädbarn känner av ifall föräldern är påverkad? Ni kan åtminstone hålla er tills barnen lagt sig,är EN dag om året som är barnens förutom deras födelsedag, och inte ens då får det handla om barnen? Hur kul är det att som barn leka med sin pappa eller mamma som är på lyset? Känns det tryggt? Känns det äkta? Vi har alkoholfritt på julen och nyår. Vi kan skratta leka spela spel umgås ha det kul alla i familjen, utan droger. Och det märks att alla uppskattar en sån tillvaro. Kom ihåg att julklapparna har inget värde med frånvarande vuxna. Det barnen kommer ihåg är inte leksakerna,men att ni kunde leka och finnas där och dela upplevelsen med de. Känns trist att man får detta till att handla om moral när det är självklar respekt mot sina barn.

Hittills är det inte en enda som skrivit att de tänker supa (sig dyngraka), så du behöver nog inte bekymra dig.

Dessutom upplever jag att det är precis tvårt om, alla är spiknyktra hela året, utom just på högtider, eftersom högtider är till för alla, och även vuxna har rätt att äta och dricka gott, då de flesta dricker lite lagom. Folk blir på sin höjd salongsberusade, men de flesta inte ens det. Det finns så klart alltid undantag som verkligen inte vet hur man slutar dricka, men då är det sällan julen som är problemet, utan vardagen.
  • Anonym (Pappa)
    kioskvältare skrev 2017-11-08 20:32:19 följande:
    Vem har pratat om att ha problem med att avstå? Det finns ingen anledning att avstå. Det är fullt naturligt att tycka om och vilja ha en nubbe till sillen precis som att jag vill ha senap till skinkan och saftsås till risgrynsgröten.

Det är nog mer att ha problem att inte kunna förhålla sig till alkoholhaltiga drycker på ett naturligt sätt utan se det som ett djävulens påfund och som något alltigenom farligt och dåligt.
    Jag var med dig hela vägen till "saftsås till risgrynsgröten".Cool
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Preggo) skrev 2017-11-09 18:09:10 följande:

Jag är uppvuxen i två hem med julfirande vartannat år.

I min fars hem var det alltid mycket alkohol på julen, och nu snackar vi FYLLA. Typ full tomte som ramlar och drar med sig julgransbelysningen, nån vuxen som lipar och låser in sig på toa, spya i alladinasken. För oss barn var detta naturligtvis inte roligt och i vuxen ålder har jag helt valt bort att fira högtider med min far. Min far är alkoholist på riktigt och där kan jag lova att det inte handlade om huruvida man ?väljer att avstå nubben till sillen eller ej?, den frågeställningen existerade inte ens för honom utan alkoholen har en så självklar roll att han inte ens skulle förstå problematiken om jag skulle ta upp den med honom.

Vartannat år firade vi med min mor och hennes man. De har en normal alkoholkonsumtion, typ som TS beskrivit. Vissa år har min mor avstått helt för att kunna köra till/från släktingar eller till midnattsmässan på kvällen. Jag har aldrig upplevt deras (högst måttliga) drickande som ett problem. Trots att jag är uppvuxen med en alkoholiserad förälder har jag aldrig känt mig otrygg eller som om jag och mina syskon prioriteras bort till förmån för en enstaka nubbe eller julöl om min mor eller hennes man skulle vilja dricka något till maten. Jag har alltid vetat att mamma har kontroll på sig själv, inte blir full eller ?konstig? som pappa och att vi barn inte kommer glömmas bort.

I år är jag gravid så avstår naturligtvis. Min man kommer troligen dricka någon nubbe och ett par öl under dagens lopp och nästa år gör jag troligen likadant.

Låter som hemma hos oss naär jag var barn, förutom att dessa båda världar fanns i samma hem.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?