Inlägg från: Anonym (Nubben) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nubben)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Vi har inte alkohol på dagen men ser inget fel i att ha det. Tag gärna ett glas efter att gästerna gått hem på kvällen.
    Dricker aldrig läsk men julafton med julmust är undantag.
    Jag kan undvara julmust men tycker att jag kan unna mig det till julmaten.
    Jag kan undvara senap på skinkan , men tycker den förhöjer smaken.
    Jag kan undvara kantarellstuvning på omeletten men vill inte det.

Är det lika illa som dom som unnar sig nubben?

Nubben har ju faktiskt ett syfte, julmaten är ofta fetare än vad vi är vana vid att äta därför tog man en nubbe för magens skull. 

• Anonym (Nubben)
    sextiotalist skrev 2017-11-09 12:55:15 följande:
    Min erfarenhet är tvärtom, de jag har sett som har svårast att dricka måttligt är de som har vuxit upp i helnyktra hem, som kommer ut i världen
    Precis. Var kollega med en kvinna som hävdade att hon aldrig skulle köpa ut till sina barn (dom var  30år när jag jobbade med henne). Hon trodde att dom var världens lugnaste. Dom var ÖKÄNDA i hela stan som festprissar. 
    Alltid drack dom massor och gjorde bort sig. sprang runt och visade både det ena och det andra. 
  • Anonym (Nubben)
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:13:59 följande:
    Jag ser ingen poäng i att "lära" mina barn att dricka alkohol. Känns omodernt och stenålders och dessutom bara allmänt korkat precis på samma sätt som att röka cigaretter eller gräs. Alkoholkonsumtionen bland ungdomar går ner vilket är ett gott tecken. Förhoppningsvis skaffar dom sig modernare och intelligentare intressen än att supa ner sig på helgerna. Och jag kommer aldrig väcka deras intresse för alkohol så chanserna känns goda framöver för mina barns del. 
    Så sa min kollega också (som jag skrev om i tidigare inlägg). 
    Himla tjatande hur bra hennes barn var, tills vi visade foto på hennes son som sprang runt med sin korv i ett korvbröd med senap på.

Hade även en lärare som resonerade precis som du...
    Hennes barn varken drack eller rökte så dom skulle få sitt körkort betalt. 
    Varför bad dom jämt om cigg av oss andra och festade minst lika mycket.

Tror inte du har en modernare syn utan bara naivare.

Bra dialog och ärlighet varar längst.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?