• molly50

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Vi brukar ta en glögg till Kalle Anka.

Sen kan det bli en öl och en snaps till julmaten och kanske en Irish coffee eller en Baileys till kaffet lite senare på kvällen. (Eller en whisky för den som vill)
    Det kan ev bli ett glas vin eller en grogg däremellan.
    Ingen brukar bli berusad.
    Jag har lite svårt att förstå det här resonemanget att man ska avstå alkohol just under jul.
    Julen är för oss en högtid för alla. Inte bara för barnen.
    Och ska man avstå alkohol när barnen är med så ska väl det gälla hela året,i så fall,inte bara under just julhelgen.
    För barn är nog berusade vuxna lika jobbigt oavsett vilken dag på året det är.
    Så kan man dricka med måtta så tycker jag att det är ok.

Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (julmust är ett muste) skrev 2017-11-09 10:09:50 följande:
    Julen är absolut en högtid för alla (själv blir jag som ett stort barn) och jag hatar pratet om 'mest barnens högtid'  men att fira jul måste inte vara synonymt med att dricka alkohol.

Det är inte heller bara barn som tycker det är jobbigt utan även många vuxna tycker det är jobbigt med andra vuxna som dricker för mycket för oavsett jul eller inte så har väldigt många svårt att förstå hur mycket dom klarar av och där dom själva tycker dom är jätteroliga så tycker andra bara att dom är jobbiga och dräggiga.
    Ja,absolut. Jag tycker inte heller at man ska dricka sig drängfull.
    Men kan man dricka med måtta utan att bli full så kan jag inte se problemet.
    För barn är berusade vuxna nog lika jobbigt oavsett vilken dag på året det är.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (julmust är ett muste) skrev 2017-11-09 10:09:50 följande:
    Julen är absolut en högtid för alla (själv blir jag som ett stort barn) och jag hatar pratet om 'mest barnens högtid'  men att fira jul måste inte vara synonymt med att dricka alkohol.

Det är inte heller bara barn som tycker det är jobbigt utan även många vuxna tycker det är jobbigt med andra vuxna som dricker för mycket för oavsett jul eller inte så har väldigt många svårt att förstå hur mycket dom klarar av och där dom själva tycker dom är jätteroliga så tycker andra bara att dom är jobbiga och dräggiga.
    Carpe Diem
  • molly50
    molly50 skrev 2017-11-09 10:21:11 följande:
    Jag ska tillägga att även för vuxna som finner obehag med andra vuxna som är berusade så spelar det nog inte så stor roll vilken dag personen blir berusad.
    Så jag förstår inte varför just julen ska vara så känsligt.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Apotekarens) skrev 2017-11-09 12:41:12 följande:
    fast med det tänket så kan man ju ursäkta drickande varje högtid/dag?

jag håller med om att kan man inte dricka med måtta så bör man nog ta sig en liten tänkare angående intaget, lite alkohol är inga problem men en del har ju lite olika åsikter vad lite eller med måtta är men vi är nog alla överrens om att ingen gillar ett fyllo oavsett om det är jul eller inte

tycker ibland det känns som folk blir mer provocerade av mig som inte dricker än vad jag blir av dom som dricker måttligt
    Men det gör inte jag. Jag tycker inte det är någon skillnad om man dricker sig berusad på en vanlig dag än om man gör det på julafton.
    För den som tycker det är jobbigt så spelar det nog ingen roll vilken dag det är,vilket jag har skrivit tidigare.
    Men,jag likställer inte att ta en öl och en snaps till maten med att supa sig full,som en del tycks göra.
    Jag tycker att kan man dricka med måtta så är det ok.
    Det är naturligtvis ok att inte vilka dricka alls också.
    Jag ifrågasätter aldrig de som inte vill dricka alkohol alls.
    Carpe Diem
  • molly50
    sextiotalist skrev 2017-11-09 12:55:15 följande:
    Min erfarenhet är tvärtom, de jag har sett som har svårast att dricka måttligt är de som har vuxit upp i helnyktra hem, som kommer ut i världen
    Det är faktiskt min erfarenhet också.
    Carpe Diem
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?