Inlägg från: Stårschan |Visa alla inlägg
  • Stårschan

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Anonym (Måttlig?) skrev 2017-11-09 09:23:14 följande:

Är det bara jag som anser att exemplet i TS inte alls är en måttlig alkoholkonsumtion?

En nubbe= ca 4 cl sprit

Ett glas öl= 33-50 cl (jag förutsätter här att man tömmer en flaska) starköl=4-6 cl sprit

1 Bailys/vin=20 cl likör/vin=0.3 cl sprit

1 drink= 4-6 cl sprit

Några (2-3?) groggar=8-18 cl sprit

Här har jag förutsatt att man dricker "fyror" eller "sexor" när det är frågan om drinkar/grogg.

Totalt innehåller TS exempel 20,3-34,3 cl sprit. Inga absurda mängder men absolut inte en måttlig konsumtion.

Standarddefinitionen för berusningsdrickande går vid 4 standardglas (knappt 4 cl sprit) för kvinnor och vid 5 standardglas för män. TS exempel överskrider den gränsen och är då för mig inte en måttlig konsumtion.

I debatten kring drickandets vara eller icke vara runt barn är jag inte den som tycker alkohol på jul behöver vara ett problem. Men jag vidhåller att TS exempel inte är ett måttligt drickande.

Jag tycker helt klart att exemplet i TS är måttlig alkoholkonsumtion för att vara vid ett festligare tillfälle, där man dessutom sprider ut drickandet från tidig eftermiddag till sen kväll. Sen tycker jag att du har räknat lite snett. Bailey's/körsbärsbrännvin är inget som man häller upp 2 dl av, utan snarare 4-6 cl. Jag vet heller inte hur det ser ut i andra familjer, men där jag har varit med är det sällan som julölen är starköl.

Hade man däremot hällt i sig motsvarande mängd alkohol koncentrerat under 2-3 timmer efter jobbet en vanlig arbetsdag blir det annorlunda.
  • Stårschan
    Anonym (måttan såttan) skrev 2017-11-09 09:55:04 följande:
    Ja en del verkar ha svårt med det här med vad som är måttligt.
    En nubbe  är väl inga problem men hur många stannar vid en nubbe eller ens vid 2 eller 3.

Det är nog väldigt olika beroende på vilka kretsar man rör sig i. Jag har i mitt vuxna liv hittills aldrig stött på någon som har tagit fler än två nubbar till ett julbord (eller till midsommar eller kräftskiva). De allra flesta (som överhuvudtaget tar nubbe) stoppar vid en. En del fyller på glaset en gång till.
  • Stårschan
    Anonym (Måttlig?) skrev 2017-11-09 10:29:40 följande:
    Återigen, inte en måttlig konsumtion sett över vad som verkar vara 8-10 h. Möjligen det lägre intaget för en fullvuxen man, men knappt ens det.
    Det beror ju på vad man lägger in i begreppet "måttlig alkoholkonsumtion". Jag tycker att det är det i TS fall, baserat på berusningsgraden, som både enligt TS själv och mina egna erfarenheter max skulle sträcka sig till en viss salongsberusning som gör de flesta lite gladare och kanske lite mer benägna att skratta åt svärfars skämt, trots att man hört dem till leda. Det blir definitivt inte tal om att ens bli lite vinglig på benen, eller att få problem med att hålla koll på spelreglerna/plupparna när man spelar spel efter att barnen lagt sig. För att vara en stor högtid tycker jag att detta är väldigt måttligt.

Om man däremot ser till alkoholintaget ut ett hälsoperspektiv så är väl frågan om det ens finns något som kan klassas som "måttlig alkoholkonsumtion", eftersom alkohol trots allt är ett gift som det tar tid och kraft för levern att bryta ner. Ser man det ur den synvinkeln så kan jag förstå att man tycker att det är för mycket, och att det bästa vore om folk slutade nyttja alkohol helt och hållet.

Men livet är ju till för att njutas också. Jag har sagt det förut och jag säger det igen; Jag anser att det är betydligt större skada för barn om man har med en nykter grälsjuk släkting som förstör stämningen på julkalaset, än om man har med en berusad men gladlynt släkting som höjer stämningen.
  • Stårschan
    Anonym (Måttlig?) skrev 2017-11-09 11:09:35 följande:
    Där är vi nog helt överens egentligen, måttlig är ett diffust begrepp.

Jag dricker sällan på grund av en sjukdom, och är lite trött på att pådyvlas alkohol som om det vore lika viktigt som att andas. Jag ska liksom kunna tacka nej utan att det blir en diskussion av det hela, fortsätter folk truga och ifrågasätta blir jag nog den grälsjuka släktingen, på samma sätt som den gladlynte nog också hade blivit lite putt om flera personer upprepade gånger ifrågasatte dryckesvalet under flera timmar.

Jag är dessutom kvinna så att 10-15 gånger under samma kväll frågas om jag är gravid, som om det skulle vara enda anledningen att inte vilja dricka är lite jobbigt faktiskt. Jag har faktiskt tryckt upp ett litet lager visitkort med texten "Nej jag är inte gravid, jag är diabetiker" för att slippa ta diskussionen om och om igen.

Detta händer i såväl familjära sammanhang som på jobbfester, konferenser och ute på krogen.
    Håller helt med. Att bli ifrågasatt eller trugad är ett otyg, oavsett om det handlar om alkohol, "en kaka till" eller "Men NÅN måste ju förbarma sig och äta upp glassen". (Min dotter slog mig med häpnad som ett under av tålmodighet i helgen, när hon inte skrek rakt ut åt sin farmor i helgen som inte gav henne en lugn stund utan hade gett sig fan på att tvinga i barnbarnet en massa sötsaker som hon inte ville ha. Min underbara dotter tackade vänligt men bestämt nej utan att ens himla med ögonen åt trugandet. Själv hade jag inte lika stort tålamod, utan bad till slut svärmor tagga ner.)

Självklart ska man kunna säga, "Du, jag var inte så sugen på öl idag. Fanns det mera julmust?" utan att någon höjer på ögonbrynen även om alla vet att man gärna dricker öl annars. Det är ju ingen stor sak.
  • Stårschan
    Anonym (alkolina) skrev 2017-11-09 11:07:23 följande:

Barn som ser vuxna dricka har större risk att utveckla ett ohälsosamt förhållande till alkohol, men eftersom du benämner dem som ungar så antar jag att ditt drickande kommer i första hand.Skål

Snacka om att ha fördomar! Man häpnar ju, och blir nyfiken på att få höra mer om dina hemliga kunskaper om folk.

Vad kan du till exempel lära oss om folk som kallar sina ungar för 'princessor', eller folk som grillar oftare än en gång i veckan under sommarmånaderna? Har de också alkoholproblem, eller finns det andra hemliga signaler man ska hålla utkik efter för att avslöja alkoholisterna man inte visste att man hade i sin omgivning?

• Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 12:42:17 följande:
    Så du tror inte att beteenden går "i arv"? Att rökare oftare har föräldrar som röker, att alkoholproblem finns i vissa släkter etc? Och nej, jag säger inte att det alltid blir så men sannolikheten ökar markant. Jag som har tonårsbarn ser att hos dom föräldrar som vardagsdricker så är det betydligt vanligare att deras barn ser det som mer ok att dricka och har testat på det i mycket högra utsträckning än ex.vis mina barn som inte ser det som normalt beteende.
    Det jag tyckte var så märkligt var att Alkolina menade att man har alkoholproblem om man kallar barn för 'ungar'. Den kopplingen är för mig ett mysterium.

Men för att svara på din fråga så tror jag säkert att beteenden går i arv. Och det är väl därför jag aldrig har sett några problem med att dricka alkohol med barn närvarande, samtidigt som det sitter i ryggmärgen att berusning är ett stort no-no vid familjehögtider eller i andra sammanhang där barn är med. Eller föräldrar. Eller svärföräldrar. Skulle aldrig drömma om att dricka mig fnittrig inför pappa eller svärmor!
  • Stårschan
    Anonym (MC) skrev 2017-11-08 20:00:30 följande:

Om man har stora problem med att avstå en nubbe oavsett om skälet är närvarande barn eller intelså kanske man har lite mer problem än vad man själv tror..

Men när dricker man någonsin annars nubbe om inte till julbordet eller midsommarmaten? Det är ju bara då det är aktuellt överhuvudtaget, eftersom det är tradition och del av julbordet. Att folk skulle avstå nubbe just på julafton vore ju som att be dem låta bli att titta på Kalle Anka just på julafton av alla dagar under året. 

Har man däremot problem att avstå nubben till falukorven och makaronerna en tisdag i februari så håller jag med om att det nog tyder på alkoholproblem.
  • Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:30:40 följande:

En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av Folkhälsomyndigheten visar att de allra flesta tonårsföräldrar i landet känner till att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol.

? Detta är mycket glädjande eftersom det finns ett samband mellan föräldrars attityder och beteenden kring alkohol och barnens drickande. Det enda man lär sitt barn när man bjuder på alkohol, det är att dricka alkohol, säger Anna Jansson, enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

Nu jämför du ju äpplen och päron. Vi har väl aldrig talat om att bjuda barn på alkohol i tråden.
  • Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 13:48:43 följande:
    Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
    Men det som du har klippt in nämner ju problematiken "att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol". Det handlar ju om en helt annan sak, nämligen det resonerande som man hörde talas om mer förr i tiden - föräldrar som köpte ut åt sina ungdomar för att de då trodde att de hade lite koll på VAD ungarna drack, i en tid när hembränd sprit florerade betydligt mer än nu.

Själv har jag inga som helst aspirationer på att försöka lära mina barn att aldrig dricka alkohol, för jag ser inte riktigt poängen. Det jag däremot vill lära dem, är de sociala reglerna för hur man dricker, och när man dricker, och när man inte ska dricka mer. Tjejerna är i yngre tonåren nu, i en ålder då de är fast beslutna att aldrig någonsin börja dricka något så jäkla äckligt som sprit, och den åsikten är det ju bra om de behåller så länge som möjligt, men jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att hålla livet ut. (Det har det inte gjort för någon i släkten - inte ens för dem som var med i nykterhetsföreningar när de var unga.) Vi pratar om alkoholbruk med ojämna mellanrum, och diskuterar då allt ifrån de släktingar som vi vet har alkoholproblem, till hur man kan hantera baksmälla, och VARFÖR det är så viktigt att aldrig dricka samtidigt som man äter medicin. Lite av varje helt enkelt. Jag skulle aldrig köpa ut åt dem, och det vet de om. Men förr eller senare blir barnen vuxna, och någon gång kommer det första tillfället att komma när det känns naturligt att fråga dem om de också vill ha ett glas vin till middagen - så är det ju. Och då är det ju bra om man inte gör så stor sak av det. Man måste skilja på vuxna och barn.
  • Stårschan
    Anonym (Vit tomtemor) skrev 2017-11-09 14:13:59 följande:
    Jag ser ingen poäng i att "lära" mina barn att dricka alkohol. Känns omodernt och stenålders och dessutom bara allmänt korkat precis på samma sätt som att röka cigaretter eller gräs. Alkoholkonsumtionen bland ungdomar går ner vilket är ett gott tecken. Förhoppningsvis skaffar dom sig modernare och intelligentare intressen än att supa ner sig på helgerna. Och jag kommer aldrig väcka deras intresse för alkohol så chanserna känns goda framöver för mina barns del. 
    På gott och ont så umgås ju inte ungdomar längre på samma sätt som vi gjorde när vi var yngre, så det här med att supa på helgerna är som du säger helt omodernt. Om man nu inte är trashig nog att vara med i Paradise Hotel eller liknande förstås. Men det kan aldrig vara fel att lära sig lite vett och etikett omkring alkoholhantering, och jag tror inte heller att det skadar att man delar med sig lite av sina egna erfarenheter. Jag tror att det kan vara lättare för en ungdom att ringa hem och be föräldrarna om hjälp om man är full och uppgiven på en fest man egentligen inte vill vara på om man vet att föräldrarna också haft dåliga erfarenheter i ungdomen, än om man försöker utmåla sig själv som ett helgon.

På vilket sätt är Nubbens erfarenheter av verkligheten inte godtagbara som 'vanlig faktainhämtning' enligt dig? Du verkar ha en ganska stelbent inställning till hur människor fungerar. Det finns många vettiga och bra teorier baserade på stora undersökningar, men de är aldrig allmängiltiga eftersom vi människor är individer. Alkoholisters barn kan till exempel antingen bli helnykterister för att inte bli som föräldrarna, eller alkoholister för att de bär på samma missbrukargen (och ja, det finns forskning som visar på genetiska orsaker till att vissa löper större risk än andra att bli missbrukare). Bara för att den ena varianten är vanligare än den andra så betyder det inte att den andra inte existerar.
  • Stårschan
    Anonym (Ointressant) skrev 2017-11-20 08:36:47 följande:
    Förlåt, nu förstår jag inte, jämför du julmust med alkohol?
    Nej, han jämför beroende och negativa reaktioner på att inte få det man vill ha. Och att ingen verkar tycka att någon tar skada om han blir skogstokig och tjurig och förstör julstämningen om det är julmust han förvägras, medan det skulle ha varit en helt annan sak om han hade tjurat och blivit vrång för att han inte hade fått en nubbe.
Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?