Inlägg från: Anonym (Vit tomtemor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vit tomtemor)

Att inte unna sig nubben för att barn är med?

Har inget alkoholbehov alls så det blir en helt vit jul. Alla barn förtjänar en vit jul både ute och inne.  

• Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-09 10:40:22 följande:

Alla är vi olika.

MEn jag förstår ändå inte på vilket sätt barnen påverkas om föräldrarna tar en julöl

OM det endast gäller en endaste julöl så märks det vanligtvis inte. Fast i dom flesta fall brukar det bli mer än så om man är i branschen. Och det är nästan alltid folk som dricker som påstår att det inte märks medan jag som inte dricker märker väldigt tidigt när alkoholen börjar påverka folk trots att dom påstår motsatsen.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Stårschan skrev 2017-11-09 12:31:50 följande:
    Snacka om att ha fördomar! Man häpnar ju, och blir nyfiken på att få höra mer om dina hemliga kunskaper om folk.

Vad kan du till exempel lära oss om folk som kallar sina ungar för 'princessor', eller folk som grillar oftare än en gång i veckan under sommarmånaderna? Har de också alkoholproblem, eller finns det andra hemliga signaler man ska hålla utkik efter för att avslöja alkoholisterna man inte visste att man hade i sin omgivning?
    Så du tror inte att beteenden går "i arv"? Att rökare oftare har föräldrar som röker, att alkoholproblem finns i vissa släkter etc? Och nej, jag säger inte att det alltid blir så men sannolikheten ökar markant. Jag som har tonårsbarn ser att hos dom föräldrar som vardagsdricker så är det betydligt vanligare att deras barn ser det som mer ok att dricka och har testat på det i mycket högra utsträckning än ex.vis mina barn som inte ser det som normalt beteende.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    sextiotalist skrev 2017-11-09 12:55:15 följande:
    Min erfarenhet är tvärtom, de jag har sett som har svårast att dricka måttligt är de som har vuxit upp i helnyktra hem, som kommer ut i världen

En undersökning som genomförts av TNS-Sifo på uppdrag av Folkhälsomyndigheten visar att de allra flesta tonårsföräldrar i landet känner till att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol.

? Detta är mycket glädjande eftersom det finns ett samband mellan föräldrars attityder och beteenden kring alkohol och barnens drickande. Det enda man lär sitt barn när man bjuder på alkohol, det är att dricka alkohol, säger Anna Jansson, enhetschef vid Folkhälsomyndigheten.

• Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-09 13:32:22 följande:
    Tror detta stämmer till 100%

Men ingen i tråden har väl pratat om att bjuda sina barn på sprit?
    Det som nämns är beteende och attityd.... Självklart får barn som ser föräldrar dricka alkohol en annan acceptans till det än barn som aldrig ser detsamma. Om man tror att det endast gäller om man bjuder barnet på alkohol är man ju mer än lovligt naiv. Men jag förstår att man vill sätta på skygglapparna om man gillar sin alkohol. Är det bara föräldrar vars föräldrar röker och som bjudit barnen som röker i större utsträckning??? Nej, barn till rökande föräldrar röker oftare.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Stårschan skrev 2017-11-09 14:00:00 följande:
    Men det som du har klippt in nämner ju problematiken "att det inte går att minska risken att ungdomar dricker alkohol genom att bjuda dem på alkohol". Det handlar ju om en helt annan sak, nämligen det resonerande som man hörde talas om mer förr i tiden - föräldrar som köpte ut åt sina ungdomar för att de då trodde att de hade lite koll på VAD ungarna drack, i en tid när hembränd sprit florerade betydligt mer än nu.

Själv har jag inga som helst aspirationer på att försöka lära mina barn att aldrig dricka alkohol, för jag ser inte riktigt poängen. Det jag däremot vill lära dem, är de sociala reglerna för hur man dricker, och när man dricker, och när man inte ska dricka mer. Tjejerna är i yngre tonåren nu, i en ålder då de är fast beslutna att aldrig någonsin börja dricka något så jäkla äckligt som sprit, och den åsikten är det ju bra om de behåller så länge som möjligt, men jag är inte så naiv att jag tror att det kommer att hålla livet ut. (Det har det inte gjort för någon i släkten - inte ens för dem som var med i nykterhetsföreningar när de var unga.) Vi pratar om alkoholbruk med ojämna mellanrum, och diskuterar då allt ifrån de släktingar som vi vet har alkoholproblem, till hur man kan hantera baksmälla, och VARFÖR det är så viktigt att aldrig dricka samtidigt som man äter medicin. Lite av varje helt enkelt. Jag skulle aldrig köpa ut åt dem, och det vet de om. Men förr eller senare blir barnen vuxna, och någon gång kommer det första tillfället att komma när det känns naturligt att fråga dem om de också vill ha ett glas vin till middagen - så är det ju. Och då är det ju bra om man inte gör så stor sak av det. Man måste skilja på vuxna och barn.
    Jag ser ingen poäng i att "lära" mina barn att dricka alkohol. Känns omodernt och stenålders och dessutom bara allmänt korkat precis på samma sätt som att röka cigaretter eller gräs. Alkoholkonsumtionen bland ungdomar går ner vilket är ett gott tecken. Förhoppningsvis skaffar dom sig modernare och intelligentare intressen än att supa ner sig på helgerna. Och jag kommer aldrig väcka deras intresse för alkohol så chanserna känns goda framöver för mina barns del. 
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (Nubben) skrev 2017-11-09 14:29:22 följande:

Så sa min kollega också (som jag skrev om i tidigare inlägg). 

Himla tjatande hur bra hennes barn var, tills vi visade foto på hennes son som sprang runt med sin korv i ett korvbröd med senap på.

Hade även en lärare som resonerade precis som du...

Hennes barn varken drack eller rökte så dom skulle få sitt körkort betalt. 

Varför bad dom jämt om cigg av oss andra och festade minst lika mycket.

Tror inte du har en modernare syn utan bara naivare.

Bra dialog och ärlighet varar längst.

Ja. Har du upplevt nåt sånt så slår det säkert all tillgänglig statistik och övrigt kunnande... Tycker vi borde lägga ner allt kritiskt tänkande och vanlig faktainhämtning och bara gå på vad du upplevt...
  • Anonym (Vit tomtemor)
    sextiotalist skrev 2017-11-09 15:09:47 följande:
    Men den statistik jag har sett har varit att de ungdomar som det bjöds alkohol hemma hade en större risk att hamna snett och självklart så "ärvs" den relationen man har till alkohol, så jag är uppvuxen med att man INTE använder alkoholen som ett berusningsmedel, utan som en dryck till mat etc. Det påverkar självklart. Det är samma här, sonen har också lärt sig det, och han började festa väldigt sent och gör det måttligt. Han ogillar att vara bakfull (ser det som slöseri på tid) och ser till att han inte blir det, genom att dricka måttligt.
    Däremot de som kommer från helnyktra hem och dricker, min erfarenhet är att de inte kan hantera alkohol
    Mitt hem var helnyktert under min uppväxt eftersom min farfar var periodare. Han var inte välkommen hem till oss när han inte var nykter och han dog när jag var liten. Har gått alldeles utmärkt för mig. Har festat en del mestadels under universitetstiden, men alltid med måtta. Har däremot sett och hört om en hel del drama (bl a utslagna tänder, våldtäkt, brutna ben pga dumheter, fyllekörningar) bland rejält onyktert folk och ingen av de inblandade kom från nyktra hem.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (emot) skrev 2017-11-09 15:28:54 följande:

Du sa precis emot dig själv.

Du kommer från ett helnyktert hem pga att dina farföräldrar hade spritproblem.

DVS de som kommer från alkoholmissbrukande hem blir nykterister..

Så med andra ord skall man supa sig full så super inte ens barn alls?

Läs om allt jag skrivit i tråden....
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Stårschan skrev 2017-11-09 15:14:43 följande:

På gott och ont så umgås ju inte ungdomar längre på samma sätt som vi gjorde när vi var yngre, så det här med att supa på helgerna är som du säger helt omodernt. Om man nu inte är trashig nog att vara med i Paradise Hotel eller liknande förstås. Men det kan aldrig vara fel att lära sig lite vett och etikett omkring alkoholhantering, och jag tror inte heller att det skadar att man delar med sig lite av sina egna erfarenheter. Jag tror att det kan vara lättare för en ungdom att ringa hem och be föräldrarna om hjälp om man är full och uppgiven på en fest man egentligen inte vill vara på om man vet att föräldrarna också haft dåliga erfarenheter i ungdomen, än om man försöker utmåla sig själv som ett helgon.

På vilket sätt är Nubbens erfarenheter av verkligheten inte godtagbara som 'vanlig faktainhämtning' enligt dig? Du verkar ha en ganska stelbent inställning till hur människor fungerar. Det finns många vettiga och bra teorier baserade på stora undersökningar, men de är aldrig allmängiltiga eftersom vi människor är individer. Alkoholisters barn kan till exempel antingen bli helnykterister för att inte bli som föräldrarna, eller alkoholister för att de bär på samma missbrukargen (och ja, det finns forskning som visar på genetiska orsaker till att vissa löper större risk än andra att bli missbrukare). Bara för att den ena varianten är vanligare än den andra så betyder det inte att den andra inte existerar.

Vad exakt består detta vett och etikett av? Misstänker att din bild skiljer sig från vad andra kan tycka så det finns ingen sanning som är "rätt".

Jag tror mina barn ringer mig den dag dom behöver hjälp eftersom dom vet att jag ställer upp och kommer ha tillräckligt med egen ångest om det beror på alkohol så jag kommer inte ens behöva ge nåt förmaningstal.

Om forskning och simpel logik visar att det är större sannolikhet att barn till rökare/alkoholkonsumenter tar efter det beteendet så föredrar jag att ge mina barn större chans att inte börja med sånt. Om du vill göra motsatsen är det ditt val. Sen hur det blir vet man aldrig men då har jag i alla fall gjort vad jag kunnat.
  • Anonym (Vit tomtemor)

[quote=78176609][quote-nick]Anonym (emot) skrev 2017-11-09 15:46:31 följande:[/quote-nick][/quote]

Att läsa om en post är inte hela tråden. Gör ett nytt försök.

• Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (Nattvandrare) skrev 2017-11-09 18:03:07 följande:

Ja du vita tomtemor. Alkoholkonsumtionen hos ungdomar har gått ner (kalorier, huuu!) , men DROGkonsumtionen har generellt ökat något förskräckligt. Cannabis, partydroger, kokain och jag vet inte vad är väldans lätt att få tag på även på småorter. Det finns alltid någon som säljer från bakluckan på bilen efter smskontakt. Du är lite fel ute, tomtemor, om du tror att ungdomars intressen blivit intelligentare. De har samma intressen som förut: sex, partaja och bli berusad, men det senare på annat sätt än förr.

Vilken tur att jag inte bor i nån småort då. Och jag tror inte minskningen av alkohol uppvägs av brukandet av andra droger. Det finns annat att göra än att hänga på byn och dricka hembränt numera. Sonen är lite yngre så festande är absolut inte aktuellt på många år men håller intresset i sig tror jag mer att det blir VR-äventyr med ett gäng kompisar än ut och hänga på krogen.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    Anonym (Nattvandrare) skrev 2017-11-09 19:55:21 följande:

Dina bristande insikter i hur samhället för ungdomar ser ut dag är beklagansvärda. Måtte du inte få insikt den riktigt hårda vägen. Det är alltför många föräldrar som vaknat till på tok för sent för sin tonåring. I den universitetsstad där jag bor hålls regelbundet LAN-parties, stora sådana och lokal ordningsmakt kunde konstatera att senast var gott och väl 30% drogpåverkade. Det gäller troligen även för VR. Men som sagt vill man blunda ser man inte...

Eftersom ingen har en spåkula som visar exakt vad dom kommer hända så blir ditt resonemang tämligen löjligt. Däremot brukar man kunna ana från rätt tidig ålder vilka dom nyfikna barnen är och vilka dom lugna trygga barnen är. Sen finns det alltid undantag men på det hela stora brukar bilden stämma rätt bra.
  • Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:21:51 följande:
    Säger som förut.

Tror att de felsta som demonstrativt skall stå för vit jul är sådana som inte kan dricka utan att bli apraka. Och nu anser de att de offrar en kvälls fylla för att va nyktra och då skall alla göra det. Och då är det ingen sprit alls som gäller för de enda de vet är att om man dricker så dricker man tills man däckar och de klarar inte av att ta öl och vin till maten som vuxna utan måste akut supa varje gång..
    Är det alltid demonstativt om man har en vit jul? Det kan inte bara vara det normala eller?
  • Anonym (Vit tomtemor)
    BossHoss skrev 2017-11-10 09:41:36 följande:
    Ja man är alltid demonstrativt om man demonstrativt skall stå för en vit jul. 
    Så om det bara är det naturliga så är det inte demonstrativt?

Svar på tråden Att inte unna sig nubben för att barn är med?