Att inte unna sig nubben för att barn är med?
Jag är uppvuxen med att mina föräldrar drack sig redigt berusade tillsammans med övrig släkt på både jul och nyår. Jag har absolut inga dåliga minnen av det utan tyckte snarare det var roligt när de blev lite på lyset och började skoja. Mina föräldrar och övriga släktningar har varit kanon full på alla andra högtider också midsommar, påsk etc. De har inte druckit en snaps utan öl, sprit och vin i mängder. Mamma small av en gång sittandes på toa. Pappa har legat hela natten vid toastolen en gång och spydde. Jag har inga dåliga minnen av detta iaf. Ingen släkting som blev jobbig eller hårdhänt när de var fulla eller så.
Själv dricker jag i princip aldrig. En gång per halvår kanske och jag dricker inget på varken jul eller nyår. Eller jo. Förra året tog jag och sambon ett glas champagne på 12-slaget då barnen sov sedan länge. Sedan gick vi och la oss. Jag dricker aldrig till mat eller så medans sambon kan ta en öl till maten eller på kvällen framför teven. Våra barn har aldrig sett oss berusade och det är väldigt väldigt sällan någon av oss är märkbart påverkade av alkohol.